۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۷۳۴۳۴۲
عضو مرکز پژوهش‌های حوزه در نشست «تبیین مسئله حجاب» مطرح کرد؛

تذکر غیرلسانی وظیفه دولت و تذکر لسانی وظیفه همه

تذکر غیرلسانی وظیفه دولت و تذکر لسانی وظیفه همه
حجت الاسلام و المسلمین مقدمی با بیان اینکه خیلی از خانم‌های بی حجاب عناد و دشمنی با نظام ندارد اظهار داشت که تذکر لسانی بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، خیلی از بانوانی که در جامعه حجاب را رعایت نمی کنند به دلیلی عناد و دشمنی با نظام نیست. بلکه در نتیجه فرهنگ غلط یا محیطی که در آن زندگی می کنند بی حجاب هستند. کار فرهنگی دراز مدت و دیر بازده است ولی این امر سبب نمی شود که کار فرهنگی صورت نگیرد. ارائه الگوی زنان باحجاب موفق در جامعه و توجه به زندگی مومنانه از کارهای است که در زمینه ترویج حجاب باید صورت بگیرد. لذت دیده شدن حلال برای زنان بی‌حجاب می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودنمایی و آرایش باشد. هویت بخشی به بانوان باحجاب و ایجاد قطب باحجاب در جامعه نیز از موارد ترویج فرهنگ حجاب در جامعه است، از همین‌رو نشست «تبیین مسئله حجاب با تاکید بر آسیب شناسی و ارائه راهکار در ساحت رسانه» با حضور کارشناسان فرهنگی در خبرگزاری رسا برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین مقدمی عضو مرکز پژوهش های حوزه به تحلیل مسائل فرهنگی و ارائه راهکار پرداخت که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی با بیان این خاطره که پدرم در اوایل انقلاب به خانمی که بی حجاب بود تذکر داد و خانم در جوابش گفت حجاب را دوست دارم ولی با حجاب زیبا نیستم، اشاره کرد: خیلی از خانم هایی که حجاب را رعایت نمی‌کنند از روی عناد و دشمنی این کار را نمی کنند.

تذکر غیرلسانی وظیفه دولت است و تذکر لسانی وظیفه همه است

عضو مرکز پژوهش های حوزه ضمن تاکید بر اینکه زمانی با خشونت با بی حجابی برخورد می کردیم و زمانی بی تفاوت بودیم،عنوان کرد: باید با برنامه ریزی و دسته بندی کردن مخاطبین رفتاری متناسب با آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید لذت های جایگزن را برای بی‌حجاب‌ها فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم فرصت های دیده شدن را برای بانوان فراهم کنیم تا به جای بی حجابی و آرایش کردن خودشان را به شیوه صحیحی نشان دهند.

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی با اشاره به اینکه در برخی مدارس مسابقه می‌گذارند و به دانش آموزی که شبیه به حضرت زهرا سلام الله علیها رفتار کند جایزه می‌دهند، تصریح کرد: جایزه دادن و دختر زهرایی خواندن دانش آموزان باعث می شود تا دختران با احساس خوشحالی بیشتر حجاب را رعایت کنند.

عضو مرکز پژوهش های حوزه ضمن تاکید براینکه خیلی از دخترانی که حجاب را رعایت نمی کنند عناد و دشمنی با نظام را ندارند، تصریح کرد: با کارهای فرهنگی و امر به معروف صحیح می توان آنها را به باحجاب بودن تشویق کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی با اشاره براینکه در مورد احکام حجاب و مقدار پوشش بانوان باید صاحب نظران حوزه جلساتی را تشکیل و تعریف دقیقی را ارائه دهند، مطرح کرد: با این کار مواردی از بی‌حجابی که جرم است معلوم و محدوده امر به معروف مشخص می‌شود.

وی در ادامه افزود: البته نباید فقط منتظر کارهای علمی بود بلکه باید با تذکر لسانی و امر به معروف باید به نهادینه شدن حجاب در جامعه کمک کنیم.

عضو مرکز پژوهش های حوزه با بیان اینکه بعضی از مسئولین در مورد ضرورت الزام به حجاب و مقداری که لازم است حجاب رعایت شود آگاهی لازم را ندارند، اذعان کرد: باید مسئولین وظیفه خود را به خوبی بدانند تا بتوانند کارهای فرهنگی را در زمینه حجاب به خوبی انجام دهند.

تذکر غیرلسانی وظیفه دولت است و تذکر لسانی وظیفه همه است

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی بحث عفاف و حجاب را سیاسی و دسیسه دشمن دانست و اضافه کرد: البته نباید به جنبه فرهنگی و نیاز اجتماعی به حجاب را بی توجه بود و باید به حجاب همه جانبه نگاه کرد.

وی در ادامه تذکر غیرلسانی را وظیفه دولت دانست و ابراز کرد: تذکر لسانی خیلی اثرگذار است و از 10 نفری که تذکر داده می‌شود قطعا 6 مورد آنها حجاب را رعایت می کنند.

عضو مرکز پژوهش های حوزه با بیان اینکه همه آدم ها نباید خوب شوند تا حجاب را رعایت کنند و آدم های غیر خوب هم باید حجاب را رعایت کنند، عنوان کرد: غیرت مردان در بحث حجاب زنان بسیار مهم است و برای رعایت حجاب در جامعه به آن باید توجه بیشتری شود.

وی در ادامه گفت: بعضی از خانم ها می خواهند که حجاب داشته باشند ولی همسران آنها اجازه نمی دهند که این مسئله مورد توجه مسئولین فرهنگی قرار نگرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی یکی از راهکاری ترویج عفاف و حجاب در جامعه را نشان دادن عواقب بی حجابی در زندگی و جامعه  غربی دانست و تاکید کرد: باید به خانواده ها با زبانی ملایم گفت که انتهای بی حجابی در جومع غربی چگونه بوده است تا تجربه آنها در جامعه ما تکرار نشود.

عضو مرکز پژوهش های حوزه از دیگر راهکارهای ترویج حجاب و عفاف را معرفی الگوههای با حجاب به نسل جوان دانست و گفت: این کار از طریق رسانه می تواند به خوبی انجام شود و به جای نشان دادن بی حجابان در فیلم‌ها به عنوان از زنان باحجاب موفق در جامعه را نشان دهند.

وی ارائه زندگی مومنانه به مردم را کار فرهنگی بسیار مهمی دانست و ابراز کرد: در صدا و سیما خانواده های مرفه را بیشتر بی حجاب نشان می‌دهند و زنان مجرم را در دادگاه با چادر نشان می دهند که کار مناسبی نیست.

تذکر غیرلسانی وظیفه دولت است و تذکر لسانی وظیفه همه است

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی با اشاره به اینکه برای کودکان و حوانان برنامه فرهنگی داریم، خاطرنشان کرد: متاسفانه به قشر نوجوان کمتر توجه می شود و با اینکه بسیار تاثیرپذیر هستند برنامه فرهنگی مناسیی برای آنها نداریم.

عضو مرکز پژوهش های حوزه یکی دیگر از راههای ترویج فرهنگ حجاب را توجه به هویت بانوان دانست و گفت: پذیرفتتن هویت بسیجی، هیئتی و یا قرآنی برای نوجوانان و جوانان بسیار مهم است و سبب می شود در رفتار و گفتار و مسائل دینی را رعایت کنند و برای خود حریم قائل شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی ضمن تاکید براینکه دو قطبی در جامعه خوب نیست، اظهار داشت: ایجاد قطب باحجاب مانعی ندارد و جوان احساس می‌کند که من باحجاب و زینبی زیستن در جبهه حق هستم و در اینصورت بدون دلیل و استدلال خیلی بهتر تلاش می کند.

وی در ادامه افزود: در مراحل بعدی می‌توان با استدلال با جوانان صحبت کنیم و آنها را به داشتن حجاب تشویق کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مقدمی در پایان ضمن تاکید براینکه خیلی از مسئولین در مورد اجبار حجاب دچار مشکل هستند، عنوان کرد: با توجیه مسئولان می شود کار فرهنگی را بهتر انجام داد و نتایج آن را در جامعه مشاهده کرد.

ارسال نظرات