۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۷۳۴۳۹۹
آیت الله نوری همدانی:

آیت الله صافی گلپایگانی حجت خدا در زمین بود

آیت الله صافی گلپایگانی حجت خدا در زمین بود
حضرت آیت الله نوری همدانی، حضرت آیت الله صافی را یکی از مصادیق حجت خدا بر زمین عنوان کرد و آنچه شأن فقهای بزرگ اسلام است را در ایشان مجسم دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی در پیامی تصویری به همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی که امروز در مدرسه دارالشفاء برگزار شد، به توقیع امام زمان (عج) که با سند معتبر از صاحب وسائل در جلد ۱۸ کتاب قضا ذکر شده اشاره کرد و گفت: ««اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواهِ حَدیثِنا؛ فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِمْ» امام عصر (ع) برای اینکه به مردم بیاموزد که مردم در هرکاری باید به اهل بیت (ع) رجوع کنند، فرمودند: «مردم در حوادث واقعه و هر جریانی که واقع می شود مردم موظف هستند به راویان احادیث به عنوان متخصصان دین مراجعه کنند».

وی با اشاره به کلمات قصار شماره ۱۳۹ نهج البلاغه اظهار داشت: خداوند در سطح زمین حجتی معین کرده است و هیچگاه زمین را از حجت خالی نگذاشته است، اما گاهی این حجت آشکار و ظاهر و گاهی  مردم باید توجه کرده و حجت را پیدا کنند؛ تعداد آنها زیاد نیست و در پیشگاه پروردگار دارای مقام و موقعیتی خاصی هستند.

این مرجع تقلید یکی از مصادیق آنچه ذکر کرد را حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دانست و افزود: حقا از لحاظ علمیت، تقوا، بیان و احساس مسئولیت بسیار جدی و کوشا بودند. بنده از سال ۲۲ شمسی که به قم آمدم با ایشان ارتباط و آشنایی و گاهی همکاری داشتیم که یکی از موارد همکاری ما مبارزه با فرق منحرف بود. فقاهت، حدیث و روایات اسلامی و آنچه شأن فقهای بزرگ اسلام است و سابقا در تاریخ وجود داشته در ایشان مجسم بود. فقاهت و شهامت و اخلاص و توجه به برنامه اهل بیت (ع) و از همه جهت فرد شایسته ای در حوزه علمیه قم بودند.

وی کتاب منتخب الاثر تالیف حضرت آیت الله صافی را کتاب مهمی برشمرد که در زمان آیت الله بروجردی منتشر شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی پیرامون این کتاب، خطاب به حوزه علمیه گفت: پیام ما به حوزه های علمیه این است که این کتاب را و محتوای کاملی که راجع به مهدویت و امام عصر (عج) دارند را بیان کنند و یکی از درس ها همین باشد و خصوصیاتی که در این کتاب وجود دارد برای مردم بیان شود تا مردم شناخت کاملتری نسبت به امام عصر(ع) داشته باشند.

وی درگذشت این فقیه مخلص و با شهامت را فاجعه ای برای جامعه دانست و تصریح کرد: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی یک فرد فقیه باشهامت روشن بود که در هر موضوعی که لازم بود با اخلاص و شجاعت کامل قدم می گذاشت و در آن قسمت تاثیرگذار بود. این کتاب منتخب الاثر بسیار روشن است و آیت الله بروجردی هم خیلی به این کتاب عنایت داشت و از آن تمجید می کرد. ایشان از همه جهت اعم از نبوغ و عظمت و اخلاص نمونه بود. درگذشت ایشان فاجعه ای برای جامعه بود.

در پایان حضرت آیت الله نوری همدانی از اشخاصی که همایش  را برای بیان این مطالب مهیا کردند و اشخاصی که حضور یافتند تشکر کرد.

ارسال نظرات