۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۷۳۴۴۲۱
امام جمعه موقت کاشان:

در دعاهای خود بلند نظر باشیم

در دعاهای خود بلند نظر باشیم
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه انسان در دعا باید بلند نظر باشد و بداند چه چیزی را از خدا بخواهد، گفت: یکی از دعا‌ها داشتن امنیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در ادامه تفسیر سوره مبارکه ابراهیم که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار شد، گفت: خداوند در این سوره در حدود ۷ دعا فراز‌هایی از راز و نیاز‌ها و دعا‌های حضرت ابراهیم(ع) را بیان کرده است.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) در میان انبیاء الهی از جایگاه با عظمت و در بین انبیاء الهی مقام بالایی دارد به طوریکه خداوند در مناسبت‌های مختلف قسمت‌هایی از زندگی آن بزرگوار را بیان کرده است.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم(ع) به قهرمان توحید و توحید واقعی معروف بود، اظهار داشت: حضرت ابراهیم(ع) در عرصه مبارزه با بت پرستی‌ها و طاغوت زمان یک تنه وارد شد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: حضرت ابراهیم(ع) علاوه بر این که در عرصه مبارزه با بت درون در عرصه مبارزه با بت بیرون نیز موفق و پیروز بود.

به گفته وی بدتر از بت بیرون، بت درون است چرا که تا انسان نتواند با بت درون مبارزه کند و پیروز نشود نمی‌تواند در عرصه مبارزه با بت بیرون موفق باشد و به پیروزی برسد.

وی با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) امتحانات سخت و دشواری را پشت سرگذاشت تا به مقامات والا رسید که یکی از مهمترین این امتحانات مبارزه با بت درون بود، افزود: حضرت ابراهیم(ع) تا ۹۰ سالگی فرزندی نداشت و در ۹۰ سالگی خداوند اسماعیل را به او فرزند داد و بعد از آن نیز از او خواست اسماعیل و هاجر را به مکه ببرد و آن‌ها تنها بگذارد و برگردد که این به معنای مبارزه با بت درون ور‌ها شدن از دلبستگی‌های درونی است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: حضرت ابراهیم(ع) در مرحله دوم امتحانات خود که ذبح حضرت اسماعیل بود بار دیگر در امتحانات سخت الهی پیروز شد تا به عنوان قهرمان توحید معرفی شود.

وی ادامه داد: توحید یعنی فقط خدا و خارج از طاغوت بیرون و درون، چرا که گاهی اوقات انسان در مبارزه با طاغوت بیرون موفق است، اما در مبارزه با طاغوت درون شکست می‌خورد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: جهاد و مبارزه با نفس میدان سختی است که انسان گاهی اوقات حاضر است از جان خود بگذرد، اما از مال و ثروت دنیا نمی‌گذرد، اما حضرت ابراهیم(ع) در هر دو عرصه پیروز شد.

وی افزود: خداوند در قرآن که کتاب هدایت، تربیت، ارشاد و معرفت است و با سیره و روش انبیاء الهی و از راه‌های مختلف برای انسان روشنگری می‌کند و الگو دهی می‌کند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: خداوند در قرآن مکرر بخش‌های از دعا‌های انبیاء الهی را بیان کرده است که یکی از این دعا عاقبت بخیری است، از این رو دعا‌های انبیاء الهی و دعا‌های حضرت ابراهیم(ع) در قرآن برای این است که انسان متوجه باشد در هر جایگاهی که قرار دارد حتی اگر پیامبر خدا باشد باید با خدا ارتباط داشته باشند.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه انسان در دعا‌های خود باید بلند نظر باشد و بلد باشد چه چیزی را از خدا بخواهد، افزود: یکی ازدعا‌ها داشتن امنیت است، چرا که امنیت شرط لازم برای زندگی است و تا امنیت نباشد زندگی نیست.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه امنیت نعمت بزرگ و بی بدیلی است که باید قدرآن را دانست، گفت: اگر امنیت نباشد تمام امکانات زیرساخت‌ها و استعداد‌ها نابود خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رهبران جامعه باید برای امنیت جامعه اهتمام ویژه داشته باشند، افزود: نخستین درخواست حضرت ابراهیم(ع) از خدا در دعا‌های خود امنیت برای خانه خدا و برای عبادت است.

امام جمعه موقت کاشان با تأکید بر اینکه مراکز عبادی باید امنیت داشته باشند، گفت: حضرت ابراهیم(ع) در دعای خود امنیت را برای آزادی گناه نخواست بلکه امنیت برای عبادت خدا بود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات