۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۷۳۴۶۵۱
آیت‌الله سعیدی:

مسؤولان موانع رشد جمعیت را برطرف کنند

مسؤولان موانع رشد جمعیت را برطرف کنند
خطیب جمعه قم مسؤولان را به حل و مرتفع سازی موانع رشد جمعیت توصیه اکید کرد و گفت: تلاش برای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده وظیفه آحاد مردم است. مسئولین باید موانع آن را بر طرف کنند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه های نمازجمعه این هفته قم که در مصلای قدس برگزار شد، بیان کرد: غفلت و غرور یکی از آفاتی است که اهل ایمان و عبادت را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: اگر انجام اعمال عبادی یک حالت خاطر جمعی و اطمینان در انسان ایجاد کند به طوری ترسی از تقصیرها، انجام تکالیف و ماموریت هایش نداشته باشد آفت بزرگی است که سبب سقوط و انحطاط انسان می‌شود.

وی با اشاره به آیه ۶۹ سوره توبه گفت: خداوند در این آیه می فرماید:« کَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ کَانُوا أَشَدَّ مِنْکُمْ قُوَّةً وَأَکْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُمْ بِخَلَاقِکُمْ کَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ کَالَّذِی خَاضُوا ۚ أُولَٰئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ (شما هم دنیا پرستید) به مانند آنهایی که پیش از شما بودند در صورتی که پیشینیان از شما قوی‌تر بودند و مال و اولادشان بیشتر بود، پس به سهم خود (از متاع فانی دنیا دو روزی) متمتع بودند، اکنون هم که نوبت به شما رسید به تمتّع دنیا به سهم خود مانند آن‌ها سرگرم شدید و هم (در شهوات دنیا) به مانند آن‌ها فرو رفتید! آنان مردمی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت نابود و باطل گشت و هم آنان به حقیقت زیانکاران عالمند.»

خطیب جمعه قم اضافه کرد: برای اینکه ذهن بشر همیشه متوجه عوامل زودگذر دنیا نباشد لازم است که از تجربه‌ و دید تاریخی هم برخوردار باشد و از خلال تاریخ درس‌ها و عبرت‌هایی برای زندگی خود بگیرد، به همین خاطر خداوند انسان را به گذشته توجه می‌دهد.

وی با بیان اینکه کافران و منافقین تاریخ عبرت آموزی دارند، افزود: خداوند پایان آیه ۶۹ سوره توبه می‌فرماید: شما بدانید سرانجام قدرت خدا، حاکم است همانطور که اعمال منافقین گذشته در دنیا و آخرت تباه شد به خسران ابدی دچار شدند اگر شما هم ادامه بدهید به آن دچار می‌شود و این یک سنت تغییر ناپذیر الهی است.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) عنوان کرد: در شناخت سنن و قوانین الهی نباید دچار خطا محاسباتی شویم؛ اما اگر با تحقیق و بررسی عامل سعادت شقاوت را شناخیتم، باید بدانیم که این سنت همچنان ثابت خواهد بود.

امام جمعه قم در رابطه با پند آیه ۶۹ سوره توبه گفت: هیچ کسی از کفر و نفاق سودی نبرده است و منافقین هیچ‌گاه دستاوردی جز زیان و خسران نداشتند و عاقبت خود را با رسوایی و عذاب الهی رقم زدند.

آیت الله سعیدی در خطبه دوم با اشاره به لزوم استمرار تقوا در بستر زندگی بیان کرد: آغاز ماه ذی‌القعده برای خاندان پیامبر (ص) پیام آور شادی است؛ زیرا نجمه خاتون، همسر امام هفتم، در ماه ذی‌القعده وجود مقدس امام رضا (ع) را به دنیا آوردند و بعد از بیست سال نیز دختری به نام فاطمه معصومه به دنیا آوردند.

وی با بیان اینکه با میلاد این دختر قلب آل‌الله سرشار از سرور شد، اضافه کرد: شهر قم به برکت وجود حضرت معصومه (س)حیات دوباره پیدا کرد.

وی عنوان کرد: تولیت آستان قدس رضوی تعدادی فرش به آستان حضرت معصومه (س) هدیه کردند تا در قسمتی هایی از حرم حضرت معصومه (س) استفاده شود که از تولیت آستان قدس رضوی و همه کسانی که در بافت این فرش ها تلاش کردند قدردانی می کنم.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) در رابطه با عفاف حجاب گفت: عفاف و حجاب هم از لحاظ تبیینی و هم میدانی باید مورد توجه و استمرار قرار بگیرد، عفاف حجاب علاوه بر اینکه اصل شرعی است، یک اصل قانونی نیز هست که در قانون مدنی به آن تصریح و برای متخلفین از آن مجازات در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: کسانی که با اسلام سروکار ندارد و فقط به ایرانی بودن خود می‌اندیشند باید بدانند در تاریخ ایران بی بندباری به شیوه غربی وجود نداشته است که مستندهای آن موجود است و شاهنامه یکی از این مستندات است.

وی ادامه داد: عفاف و حجاب امری شخصی و فردی نیست؛ زیرا یک امر تاثیر گذار در جامعه است. متاسفانه این نگاه فردی نگاری به حجاب به نگاه برخی از مسئولان ومدیران برمی گردد، یعنی برخی از مدیران در طول این چهل و چند سال، حجاب را به عنوان یک امر شخصی تلقی کردند لذا نه تنها نسبت به این واجب الهی امر به معروف نکردند و نمی‌کنند بلکه وادادگی نشان می دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ۳۰ اردیبهشت و روز جمعیت گفت: تلاش برای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده وظیفه آحاد مردم است. مسئولین باید موانع آن را بر طرف کنند.

وی ادامه داد: سختی در ازدواج، بیکاری، اشتغال، ترس از هزینه های دوران بارداری و زایمان، عدم اطمینان به ادامه زندگی مشترک و... نمونه هایی از این موانع است که خانواده را ویران می‌کند.

خطیب جمعه قم بیان کرد: امر وساطت در ازدواج احیا شود و در این راستا از ظرفیت هایی مانند مساجد، هیات های مذهبی و... در در فرآیند تسهیل گری، آموزش همسریابی استفاده شود.

امام جمعه قم گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران را باید بهار کتاب بنامیم. برخی تصور می کنند که با افزایش بسترهای اجتماعی کتاب منزوی خواهد شد و این اشتباه است؛ زیرا کتاب روز به روز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. کتاب سیره مستمر رهبر معظم انقلاب است و ایشان را باید پرچمدار کتاب و کتابخوانی بدانیم.

وی با اشاره به روز بهره وری یادآور شد: برای تحقق شعار سال به رشد اقتصادی ۸ درصدی نیاز داریم. رفع مشکل معیشتی مردم، ارتقا جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان و افزایش اشتغال زایی و بکارگیری نیروهای متخصص از جمله دلایلی ضرورت رشد اقتصادی است.

وی بیان کرد: وضعیت ما در بهره وری بسیار بد و پایین است ما از آب و انرژی بد بهره وری می کنیم. بهره وری کار مفید نیروهای کارمندی دولتی بسیار کم است همچنین ولخرجی، اسراف و تجملات از دیگر مشکلات جامعه است.

آیت الله سعیدی با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: آزادی خرمشهر پایان توهم فتح تهران از سوی دشمن بعثی بود، صدام بعد از اشغال خرمشهر بر در دیوار شهر نوشته بود «جئناو نبقی» اما رزمندگان ما ماننند جهان آرا در مرحله مقاومت و شهید باقری و شهید صیاد شیرازی در مرحله آزادسازی کار کردند که دشمن بعثی این آرزو را به گور برد.

امام جمعه قم تاکید کرد: آزادی خرمشهر ضربه بزرگی به دشمن بعثی و حامیانش زد که این ضربه پایان توهم دشمنانی بود که به شکست و اشغال ایران و نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران دلبسته بودند. بزرگترین درس آزادی خرمشهر برای امروز این است که هزینه مقاومت به هزینه تسلیم ترجیح دارد؛ مقاومت و تسلیم هزینه دارند اما در مصاف با دشمن، هزینه مقاومت کمتر و شرافت‌مندانه تر از هزینه تسلیم است.

حسین عجمی
ارسال نظرات