۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۳۴۹۶۰
دغدغه فعالان رسانه درباره حجاب؛

حجت الاسلام رضوانی: حجاب بهانه‌ای برای آزادی جنسیتی! + فیلم

حجت الاسلام رضوانی: حجاب بهانه‌ای برای آزادی جنسیتی! + فیلم
عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما اظهار داشت: دشمن حجاب را بهانه قرار داده و هدف او از بین بردن جنسیت در جامعه ایرانی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در دو دهه اخیر، مسئله حجاب و عفاف همواره یکی از دغدغه های مهم دینی، فرهنگی و اجتماعی بوده که کمتر مورد توجه دستگاه ها و نهادهای دولتی و عمومی قرار گرفته است. صاحب نظران، کارشناسان و پژوهشگران سعی کرده اند درباره این موضوع از ابعاد مختلف فقهی، کلامی، جامعه شناسی، روان شناسی، حقوقی، سیاسی و حتی اقتصادی به تحقیق و اظهار نظر بپردازند. در این میان، رسانه های جمعی اعم از دیداری، شنیداری و مکتوب، نقش انکارناپذیری در ترویج یا تضعیف فرهنگ حجاب و عفاف در سطح عموم داشته اند، از این رو خبرگزاری رسا نشستی را با عنوان «ید واحده مدیران و فعالان رسانه‌ای حوزوی در مسئله حجاب» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کرد و در این نشست حجت الاسلام سلمان رضوانی عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما نظرات، پیشنهادات و دغدغه‌های خود را مطرح کرد، که مشروح آن در ادامه می آید:

حجاب بهانه‌ای برای آزادی جنسیتی!

عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما بحث حجاب را از جمله دغدغه‌های مقام معظم رهبری دانست و گفت: حجاب و عفاف و ارتباط زن و مرد، مطالبه همیشگی رهبر معظم انقلاب از مدیران ارشد سازمان تبلیغات در طول دوران مختلف بوده است.

حجت الاسلام رضوانی اظهار داشت: بنا به درخواست سازمان تبلیغات اسلامی، سیاست‌ها را  حول فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز تولد حضرت زهرا سلام الله علیها استخراج کرده‌ایم تا براساس آن فعالیت‌های رسانه‌ای صورت بگیرد.

وی در ادامه در ارتباط با فعالیت‌های مرکز پژوهش رسانه‌ صدا و سیما عنوان کرد: در ده سال گذشته در فضای رسانه‌ای، نرم‌افزاری در موضوع عفاف و حجاب تولید شده، همجنین کتابی توسط دکتر شفیعی سروستانی در همین موضوع منتشر شده است.

عضو مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با بیان اینکه زن در رسانه‌ها به دلیل جذابیت، محور فعالیت قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: مسئله زن در رسانه ملی در طی سال‌های گذشته غیر از دوران تحولی اخیر، مسئله اصلی نبوده ولی اکنون تحولی در رویکردها و مفاهیم ایجاد شده و توجه بیشتری به مسئله زن می‌شود.

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به سندی که بر محور سخنان رهبر معظم انقلاب تنظیم شده است، تصریح کرد: در این سند نظریه زوجیت توسط مقام معظم رهبری مطرح شده که در مبانی نگاه به زن، تغییراتی اساسی ایجاد کرده است.

تلاش دشمن برای تغییر مفهوم جنسیت

وی در ادامه با اشاره به اینکه نظام لیبرالیسم هر چیزی را که بخواهد قانون کند از فرهنگ‌سازی شروع می‌کند، اظهار داشت: در مقوله جنسیت که به تازگی در غرب آغاز شده، غرب از قانون شروع کرده و بعد به دنبال فرهنگ پیش رفته است.

حجاب بهانه‌ای برای آزادی جنسیتی!

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا بحث از زن و مرد بودن افراد ممنوع است و مجازات دارد، ابراز کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی کسی حق ندارد به فرزندش جنسیت پسر یا دختر تحمیل کند و حتی در شناسنامه جنسیت را نمی‌نویسند.

وی در ادامه اضافه کرد: در کشور آلمان قانونی وجود دارد که بر طبق آن کسی حق تعیین جنسیت برای فرزند را ندارد و فرزند بعد از ۱۸ سالگی تصمیم می گیرد که پسر باشد یا دختر.

عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما در ادامه گفت: غرب چون  اساسا رهآوردی را برای زن در نظام لیبرالیسم نداشت، بازی را به هم زد و مانند شطرنج بازی که کیش و مات شده است به زیر میز زد، تا فرصتی پیدا کند و مخاطب را  خداقل 50 سال دیگر مشغول کند و از این رهگذر بازار کار و نظام سرمایه داری خود را ادامه دهد.

حجت الاسلام رضوانی ابراز کرد: نظامی که در مقابل این تفکر تک قطبی در حوزه های مختلف ایستاده است، انقلاب اسلامی است و ما باید میدان بازی را ترسیم کنیم، حضرت آقا فرمودند: مسئله حجاب جزئی است و باید به مسائل کلی‌تر توجه کنیم.

وی اضافه کرد: کسانی که دغدغه‌مند مسائل مکتبی و مفهومی هستند باید توجه داشته باشند که تمام شبکه های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به دنبال این هستند که در برنامه‌های خود جنسیت را امر مزاحمی معرفی کنند و بحث حجاب را مقدمه آزادی جنسیتی قرار داده‌اند.

عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما برجسته کردن بحث حجاب و پوشش را برای مشغول کردن جامعه ایرانی به عنوان نقطه مقابل تفکر غربی دانست و گفت:  هدف اصلی دشمن از بین بردن جنسیت در جامعه ایران است.

حجت الاسلام رضوانی در ادامه  عنوان کرد: در اروپا و غرب، قانون حرف اول را می‌زند و چیزی که قانونی شد تخطی از آن جرم محسوب می شود، بر همین اساس وقتی جوان کانادایی می‌گوید خداوند جنس مرد و زن را آفریده است، از مدرسه اخراج می‌شود، زیرا به قانون آزادی جنسیتی در اروپا توجه نکرده است.

وی در ادامه بیان کرد: زمانیکه فرزند مسلمانی می‌گوید پدر و مادرم گفته‌اند که در نظام الهی زن و  مرد وجود دارد، فرزند را از پدر و مادر به دلیل تفکرات خطرناک آنها جدا می‌کنند.

حجاب بهانه‌ای برای آزادی جنسیتی!

عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما تاکید کرد: غربی‌ها می‌خواهند مفهوم زنانگی و مردانگی را تغیر دهند و ما در زمینه جنسیت کوتاه نخواهیم آمد، و اگر به این قضیه توجه نکنیم در ده سال آینده مشکلات فراوانی پیش روی ما خواهد بود.

نظریه زوجیت در مقابل نظریات غرب

حجت الاسلام رضوانی خاطرنشان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب نظریه زوجیت را مطرح کردند، دقیقاً در مقابل این نظریه جنسیتی غرب قرار گرفت و ما باید منابع و مبانی آن را به عنوان یک نظریه اجتماعی در مقابل نظریات غربی تبیین کنیم.

عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما در ادامه گفت: بحث حجاب بحثی بسیار بدوی‌ است و ما باید به مباحثی مبنای‌تر باید توجه کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در مسئله حجاب باید از موضع دفاعی خارج و به سمت تهاجم حرکت کنیم، باید توجه داشته باشیم که اگر بر طبق خواسته غرب مسئله ذکوریت و اناثیت از بین برود، اساس انسانیت از بین می‌رود.

حجت الاسلام رضوانی اضافه کرد: جهان به این نتیجه رسیده است که در حوزه مفاهیم باید با غرب به مقابله بپردازد و مفاهیم خود را داشته باشد و در این جریان حوزه علمیه در تعریف و تبیین مفاهیم نقش بسیار مهمی دارد که امیدوارم حوزه علمیه از حالت انفعالی خارج شود و فعالیت گسترده‌ای را شروع کند.

حجت الاسلام رضوانی ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه بسیاری از بزرگان حوزه، رسانه را به رسمیت نمی‌شناسند، ابراز کرد: مشکل اساسی جامعه ما در حوزه رسانه و فرهنگ عدم همگرایی است و تا زمانی‌که حرف واحد و روایت واحد نداشته باشیم، کارها پیش نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد: نباید برگزاری مراسمات مذهبی زیر سوال ببریم، در هر کاری ممکن است اشکالاتی پیش بیاید، باید تلاش کنیم که نواقص را برطرف کنیم و مراسم بهتری را برگزار کنیم.

حجاب بهانه‌ای برای آزادی جنسیتی!

عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما با بیان اینکه اگر مفاهیم را تعریف نکنیم غرب برای ما تعریف خواهد کرد و  میدان را برای ما ترسیم می‌کند، خاطرنشان کرد: در دانشگاهی که در نظام جمهوری اسلامی است و بودجه می گیرد، در رشته جامعه شناسی یک جمله از دانشمندان مسلمان تدریس نمی‌شود و تنها نظریات جامعه شناسان غربی گفته می‌شود.

حجت الاسلام رضوانی در ادامه افزود: حرکت‌های خوبی در گسترش رشته‌های مختلف حوزوی صورت گرفته است که امیدوارم در آینده برکات آن خود را نشان دهد.

عضو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما سرعت در بیان روایت اول را بسیار مهم دانست و گفت: در مسئله زوجیت اگر ما بر اساس مبانی دینی خود تعریفی از این مسئله را ارائه ندهیم دیگران با استفاده از مبانی و منابع خود تعریفی را عرضه کرده و بازی را به نفع خود تغییر می دهند.

حجت الاسلام رضوانی در پایان خاطرنشان کرد: غرب در حوزه مفاهیم مکتبی به آخر خط رسیده است و اگر ما تعاریف و مفاهیم جدیدی را ارائه کنیم برای جامعه انسانی جذاببوده و رهآورد و مخاطبین جدیدی را به همراه خواهد داشت.

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات