۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۷۳۵۴۰۴
با حضور نماینده ولی فقیه در اصفهان صورت گرفت؛

رونمایی از سامانه هوشمند پخش اذان در سطح شهر اصفهان

رونمایی از سامانه هوشمند پخش اذان در سطح شهر اصفهان
اصفهان ـ آیت الله طباطبایی نژاد گفت: صدای خوش در پخش اذان بسیار حائز اهمیت است و صدای اذان نباید در معابر شهری خیلی بلند و باعث اذیت افراد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، صبح امروز در جمع مدیران مدیریت شهری اصفهان به مناسبت رونمایی از سامانه هوشمند پخش اذان در سطح شهر اصفهان، ضمن تبریک دهه کرامت با اشاره به حدیثی از امام هشتم گفت: علی بن موسی الرضا(ع) می‌فرمایند، از ما نیست کسی که هر روز حساب نفس خود را نکند و اگر عمل خوبی انجام داده از خدا توفیق افزون شدن آن و اگر خطایی مرتکب شده، در پایان هر روز استغفار نماید.

وی با بیان اینکه پخش اذان در سطح شهر، کاری بسیار شایسته و قابل تقدیر است اما به شرطی که این موضوع به صورت کامل عملیاتی شود، خاطرنشان کرد: چنانچه این اقدام شایسته به صورت کامل صورت گیرد، کاری ماندگار از دوره ششم مدیریت شهری در سطح شهر اصفهان خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: برای انجام کار و رونق یک امر باید دل خواهان آن باشد، براین اساس تاکید بر پخش اذان و یا زدن پرچم های عزا و میلاد اهل بیت و مناسبت های ملی در سطح شهر و انظار عمومی، بر اساس حساب و کتاب است، چرا که تغذیه روح و غذای جان انسان از طریق چشم و گوش است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر صدای معنوی را بشنویم، قطعاً یک اثری در روح ما خواهد داشت و اگر چشم ما نمادهای معنوی چون آیات قرآن را ببیند، اثری والا در عرصه تربیتی ما خواهد گذاشت، به عنوان نمونه حضور نمادهایی از شهدای گمنام در مراکز شهری، دانشگاه ها و پارک ها قطعاً اثری فوق العاده در محیط ها دارد، چرا که هیچ راهی به جز چشم و گوش برای رشد انسانیت نیست.

امام جمعه اصفهان با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، تصریح کرد: این یک دستور قرآنی و خدایی است که همه در زمان قرائت قرآن، باید سراپا گوش فرا دهند، در همین رابطه  اذان نیز چنین ارزشی دارد، چرا که همه واژگان آن از مفاهیم دینی تشکیل شده است.

وی در ادامه افزود: بر این اساس روایتی از معصوم مشاهده کرده‌ام که فرمودند، اگر کسی زمان اذان گوش فرا ندهد و حرف بزند، در زمان مرگ زبانش خواهد لغزید که نشان از ارزش پخش اذان و گوش دادن به آن را دارد.

آیت الله طباطبایی نژاد اظهار کرد: بدون شک اذان، از نمادها ی مهم اسلامی است که اگر به گوش هر کسی برسد، اثرات معنوی خود را خواهد داشت، فراگیر شدن پخش اذان در سطح شهر معابر و کوچه ها سنت حسنه و میراث ماندگار از نیاکان ما در سطح شهر اصفهان بوده، بنابراین پخش اذان به صورت گسترده اقدام شایسته است که باید امروزه در جامعه ما ترویج داده شود و همت مدیریت شهری در دوره ششم برای این امر قابل تقدیر است.

عضو خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم در موضوع معنویت، رتبه اول را در سطح کشور کسب کنیم، چرا که سیره و روش نیاکان ما در شهر اصفهان اینگونه بوده است، به عنوان مثال روحانیت شیعه در عرصه ایثار و چه شهادت به گواه آمار و ارقام شهدا در دفاع مقدس، پیشتاز بوده و شهر اصفهان نیز بر این مدار قرار گرفته است و بیشترین تعداد شهدای روحانیت را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی تأکید کرد: هوشمندی سامانه‌های پخش اذان، کار مفید دیگری است که در این طرح توجه شده، چراکه باید خرابی بلندگوها در لحظه به مسؤولین مربوطه اطلاع داده شود تا مانع از کار افتادن آن شود.

امام جمعه اصفهان در رابطه با پخش اذان توسط سامانه هوشمند پخش اذان در سطح شهر اصفهان خاطرنشان کرد: باید در این عرصه دو نکته را رعایت کرد، نخست آنکه صدای خوش در پخش اذان بسیار حائز اهمیت است، چراکه باعث دلپذیرتر شدن و نشستن بر روح و جان افراد می شود، دومین نکته آن است که صدای اذان نباید در معابر شهری خیلی بلند و باعث اذیت افراد شود، بنابراین تعداد بلندگو ها را در سطح شهر زیاد تر کرده و سطح صدا را کمتر کنیم.

وی با بیان اینکه حتی این نکته را باید هیئات مذهبی در ماه‌های محرم و مراسمات نیز رعایت کنند و از بلند کردن صدا های سخنرانی ها و مداحی های خود که باعث رنجش دیگران در سطح معابرمی‌شود، خودداری کنند، اظهار کرد: البته اذان به معنای اعلان است و لازمه آن پخش در سطح جامعه بوده و از این بابت با پخش سخنرانی ها و یا صدای مداحی ها متفاوت است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات