۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۷۳۵۴۴۹
آیت الله اعرافی عنوان کرد؛

پیگیری ۳۰ برنامه در فقه معاصر/مبنای حرکت حوزه، رهنمود‌های امام، رهبری و مراجع

پیگیری ۳۰ برنامه در فقه معاصر/مبنای حرکت حوزه، رهنمود‌های امام، رهبری و مراجع
مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر ضرورت همدلی نهاد‌های حوزه به چالش‌های امروز حوزه علمیه اشاره کرد و آن‌ها را با وحدت قابل حل دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه شب گذشته در اجلاسیه اساتید سطوح عالی و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم که در مدرسه علمیه امام کاظم برگزار شد، اظهار داشت: مبنای حرکت حوزه رهنمود های امامین انقلاب و راهبری مراجع عظام است که همراهی نهادهای حوزوی نیز در آن ضروری است.

وی با تشکر از تلاش مضاعف همکاران خود و همت اساتید و مدیران گفت: هنگام ارزیابی حوزه باید نیمه خالی هم دیده شود و بنای شورای عالی نیز همین است؛ بنای ما این نییت که گوشه ای بنشینیم و از خوبی ها بگوییم؛ حوزه با چالش های جدی مواجه است که باید همه ما دست به دست هم دهیم تا حل آن ها را شاهد باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به 60 سالگی قیام 15 خرداد، آغاز یک نهضت بزرگ را در 100 سالگی تأسیس حوزه علمیه قم از افتخارات آن دانست و گفت: وضعیت حوزه در جهان و ایران وضعیتی خاص است.

وی با اشاره به 5 محور برای راهبری فکر عالم به سمت اندیشه الهی و گفتمان انقلاب اسلامی، اظهار داشت: برنامه های کلانی که در حوزه پایه گذاری شده است و اسناد کلان در حال پیگیری است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به رشد رشته های تخصصی حوزه در درختواره رشته ای حوزه های علمیه اظهار داشت: بیش از 100 رشته آن سرفصل نویسی شده و با سرعت قابل قبول پیش رفته است؛ درختواره دانشی منظومه دقیق و منسجمی است که اجرای سریع تری پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: فقه معاصر بدیل فقه سنتی ما نیست بلکه قرار است از مناهج اصیل اجتهادی پویایی فقه دنبال شود؛ 30 برنامه در فقه معاصر در حال پیگیری است.

آیت الله اعرافی با تبیین 3 سطح اجتهاد نظریه پردازی فقهی را در قله فقه و اجتهاد تخصصی دانست و بر ضرورت تولید فقه در قلمروهای جدید توسط حوزه آزاد تأکید کرد.

وی ادامه داد: از همه کسانی که مراکز سطوح عالی راه انداختند لطف کنند هدایت علمی را راه بیاندازند و درس را به فضای آزاد حواله دهند زیرا ما معتقد به حوزه آزاد، انتخابی و شکوفایی علم و دانش در فضای حوزه های علمیه هستیم؛ باید فضای مراکز تخصصی فضای ارتباط با متخصصین باشد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه گزارش کار خود از ارزیابی دروس خارج در استان ها برای نخستین بار به شکل رسمی توسط هیأتی از شورای عالی خبر داد و گفت: درسهای تحقیقی غیر از فقه و اصول می تواند شکوفایی خوبی در فضای آزاد حوزه پدید آورد.

وی با اشاره به برنامه ارائه شده در سطوح عالی که سال گذشته با انتقادات همراه بود اظهار داشت: اگر در اجرا اشتباهاتی وجود داشت نقدها را شنوا هستیم همانطور که بیش از 300 نفر از اساتید نظر خود را ارائه داده اند؛ تصمیم سنجیده ای گرفته خواهد شد باید تأکید کنیم که شورای مدیریت بر سنت های دیرپای علمی و اخلاقی پایبند است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه حوزه باید نگاهی به دنیای امروز بیافکند و پاسخگوی نیازهای دنیای معاصر داشته باشد، اظهار داشت: دبیرخانه حمایت از مطالعات مورد نیاز نظام شکل گرفته و بیش از 500 طرح بررسی شده است.

وی در ارائه کارنامه پژوهش حوزه های علمیه به توسعه کانون های پژوهشی و مطالعه 17 مرکز پژوهشی در قلمروهای مورد نیاز در کنار 50 مجله مورد تأیید، دسته بندی 2هزار اثر فاخر در 15 حوزه دانشی، توسعه جشنواره علامه حلی و کتاب سال، برنامه ریزی برای ترجمه برخی آثار و ترقی مرکز اسناد حوزه اشاره کرد.

آیت الله اعرافی همچنین در فعالیت های تبلیغی حوزه های علمیه از طرح امین، طرح هجرت، تبلیغ مجازی، جهاد تبیین و گام دوم یاد کرد و آن ها را گوشه ای از فعالیت های تبلیغی حوزه دانست.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به مکاتبات و ارتباطات در حوزه بین الملل و همکاری با نهادهای بین المللی، حوزه علمیه را در این مورد دارای برنامه معرفی کرد.

وی با اشاره به مسأله معیشت اساتید و طلاب اظهار داشت: حوزه علمیه به مجاهدت در راه خدا با زهد و پارسایی انس گرفته است اما لازم است مدیریت حوزه نیز معیشت را جدی بگیرد؛ رهبر انقلاب، مراجع تقلید، شورای عالی و مرکز خدمات همکاری های خوبی داشتند و با اینکه مدیریت حوزه وظیفه ای در این خصوص ندارد اما به نمایندگی از اساتید با جدیت پیگیر این موضوع هستیم.

عضو شورای عالی حوزه با اشاره به مشکلات اجاره بها از پیگیری این مسأله خبرداد و افزود: در طرح خدمات هدفمند 4 گروه استاد، محقق، مبلغ و طلبه در حال تحصیل هدفگذاری شده تا کمک های معیشتی به آن ها صورت بگیرد؛ اساتید تمام وقت کشور بهبودی نسبی در پرداخته صورت گرفته اما در قم کمتر است که امیدواریم شاهد یک جهش با عنایات رهبری باشیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه محقق به معنای آزاد حوزه باید مشمول امتیازات استاد بشود، اضافه کرد: بخشی از این امتیازات در مرکز خدمات دنبال شده است؛ برای مبلغین نیز امتیازاتی در نظر گرفته شده و در خصوص محصلین هم طراحی هایی برای نخبگان صورت گرفته است.

وی با اشاره به مسأله مسکن مسؤولیت آن را متوجه مرکز خدمات دانست و از برنامه ریزی برای اجرای طرح های جدید در شهرک مهدیه خبرداد.

آیت الله اعرافی طلاب را در سخت ترین وضعیت معیشیتی معرفی کرد و با اعلام درک وضعیت سختی معیشت اساتید و طلاب اظهار داشت: فعالیت های خوبی در تهذیب و تربیت اخلاقی و متوازن که وظیفه های بزرگ مدیریت حوزه است شکل گرفته و دنبال می شود.

مدیر حوزه های علمیه در پایان با اشاره به صدسالگی بازتأسیس حوزه علمیه قم پنجشنبه 11 آبان ماه را به عنوان زمان برگزاری مراسم یکصدمین سالگشت حوزه اعلام کرد.

ارسال نظرات