۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۷۳۵۴۸۴
گزارش؛

از تأکید بر پایبندی به سنت های حوزه تا اقدامات انجام شده برای بهبود معیشت طلاب

از تأکید بر پایبندی به سنت های حوزه تا اقدامات انجام شده برای بهبود معیشت طلاب
در اجلاسیه اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم بر لزوم پایبندی به سنت های حوزه های علمیه تأکید و اخباری در خصوص بهبود شهریه و پرداختی ها ارائه شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اجلاسیه اساتید سطوح عالی و مراکز تخصصی حوزه های علمیه با حضور حضرت آیت الله سبحانی، آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی مدیر جامعه المصطفی العالمیه، حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات و جمع کثیری از اساتید سطوح عالی و دروس خارج برگزار شد.

تأکید بر پایبندی به سنت های حوزه در اجلاسیه اساتید

در آغاز این اجلاسیه پس از مدیحه سرایی ولادت امام رضا حضرت آیت الله سبحانی وارد سالن مدرسه علمیه امام کاظم شد و آیت الله اعرافی در جایگاه قرار گرفت تا از این مرجع تقلید برای ایراد سخن دعوت کند؛ آیت الله اعرافی با گرامیداشت 60 سالگی قیام 15 خرداد و ارتحال امام خمینی از همه اساتیدی که حاضر شدند تشکر کرد.

آیت الله سبحانی با تأکید بر پیشرفت حوزه های علمیه در طول 20سال اخیر به ویژه 44 سال گذشته، این پیشرفت را غیرقابل انکار توصیف کرد و از ضرورت نگاه به نواقص نیز سخن گفت.

این عالم بزرگ حوزوی با گرامیداشت تلاش های مرحوم آیت الله معرفت در علوم قرآنی توجه به قرآن و تفسیر را در طول چند دهه اخیر از پیشرفت های حوزه معرفی کرد.

تأکید بر پایبندی به سنت های حوزه در اجلاسیه اساتید

آیت الله اعرافی در صحبت های خود با اشاره به سخنان آیت الله سبحانی بر نگاه همیشگی مدیریت حوزه به نیمه خالی لیوان تصریح کرد و برطرف شدن چالش های حوزه های علمیه را با وحدت، شدنی دانست.

آیت الله سبحانی در سخنان خود بر لزوم توجه به انتخاب استاد توسط طلاب تأکید کرد و از مدیران حوزه درخواست کرد که انتصاب اساتید را کمتر کنند. از این رو آیت الله اعرافی در سخنان خود با تعبیر «حوزه آزاد» این امر را رویه خود معرفی کرد و از مراکز تخصصی حوزه خواست لطف کنند و به جای تدریس با اساتید مشخص، طلاب را به دروس آزاد راهنمایی کرده و به هدایت علمی و تربیتی بپردازند.

تأکید بر پایبندی به سنت های حوزه در اجلاسیه اساتید

مدیر حوزه های علمیه در سخنان خود گزارش مفصلی از برنامه های اجرا شده و در دست اقدام ارائه داد و گریزی نیز به درختواره دانشی زد و از پیشرفت 50 درصدی آن خبر داد.

آیت الله اعرافی در آخر سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود معیشت طلاب اشاره کرد و وضعیت معیشتی اساتید و طلاب را در سختی بالا عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت حوزه های علمیه وظیفه ای در خصوص افزایش شهریه ها ندارد اما به نمایندگی از طلاب و اساتید این مسأله را با جدیت پیگیری می کند.

تأکید بر پایبندی به سنت های حوزه در اجلاسیه اساتید

سالن شلوغ امام کاظم با سکوت تمام به سخنان آیت الله اعرافی گوش می داد که وی به افزایش کمک هزینه اجاره بها و طرح های در دست اقدام در شهرک مهدیه اشاره کرد.

استقبال اساتید سطوح عالی از این جلسه به حدی بود که در خیابان های مجاور جایی برای پارک ماشین و در خود سالن جایی برای نشست نبود؛ پس از مدتی از جمعیت سالن کاسته شد اما تعداد زیادی تا پایان حضور داشتند.

در بین جلسه نیز حجج اسلام والمسلمین عباسی و کفیل از کمیسیون های شکل گرفته ذیل این اجلاسیه به ارائه گزارش کمیسون پرداختند که انگیزه طلاب و مبحث تهذیب و اخلاق محور این دو گزارش قرار داشت.

حجت الاسلام عبدالله عباسی در ارائه گزارش خود به عنوان مخبر کمیسیون نقش اساتید در هدایت علمی به مواردی از جمله دادن شناخت کامل و جامع نسبت به اهداف طلبه شدن، ارائه موضوعات پژوهشی جذاب و به روز به طلاب، ایجاد رقابت علمی سالم میان طلاب، رعایت انصاف علمی، امید بخشی به طلاب و پرهیز از مشکل نشان دادن مسیر تصحیل، رعایت نظم و زمان‌شناسی، عدم اکتفا به رابطه در کلاس، خوش اخلاقی، تواضع، حضور بانشاط، بیان گرم و جذاب استاد در کلاس درس، ایجاد رفاقت و دوستی به عنوان عوامل موثر در راستای ایجاد انگیزه اشاره کرد.

تأکید بر پایبندی به سنت های حوزه در اجلاسیه اساتید

در ادامه نیز حجت الاسلام محمدابراهیم کفیل مخبر کمیسیون نقش اساتید در هدایت تربیتی که بر خلاف حجت الاسلام عباسی بدون متن به شیوه خطبا به صورت رودررو صحبت کرد، با تأکید بر انصاف، بهره گیری از اطلاعات جامع و واقع نگری وضعیت اخلاقی در حوزه های علمیه را قابل قبول دانست.

وی همچنین از لزوم توجه به زیارت اهل بیت و بهره گیری از شخصیت امام خمینی جهت انس و آشنایی طلاب با یک عالم اخلاقی و انقلابی تأکید کرد.

در پایان این مراسم تعدادی از اساتید و دو نفر از طلاب نخبه مورد تقدیر قرار گرفتند.

تأکید بر پایبندی به سنت های حوزه در اجلاسیه اساتید

پس از اتمام اجلاسیه و خلوت شدن سالن، برخی از حاضرین سراغ آیت الله اعرافی رفتند تا سؤالات خود را پرسیده و با وی همکلام شوند که مدیر حوزه های علمیه مدت زیادی در سالن حضور داشت و با اساتید سخن گفت.

گفتنی است این اجلاسیه هر ساله به منظور همفکری اساتید و دیدار با مراجع و علما برگزار شده که مدیریت حوزه های علمیه نیز در آن حضور پیدا می کند.

ارسال نظرات