۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۷۳۵۴۹۹
آیت الله اعرافی:

وظیفه دولت در قبال خون شهدای ۱۵ خرداد، رسیدگی به معیشت و فرهنگ مردم است

وظیفه دولت در قبال خون شهدای ۱۵ خرداد، رسیدگی به معیشت و فرهنگ مردم است
امام جمعه قم جانفشانی ملت در ۱۵ خرداد را نقطه آغاز شکوفایی ایران اسلامی دانست و گفت: همه مسئولان در برابر خون شهدا مسئول هستند و از مسئولان می‌خواهم که نسبت به معیشت و فرهنگ اهتمام جدی نشان دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه شهر مقدس قم در خطبه های عبادی سیاسی این هفته شهر بانوی کرامت با اشاره به عظمت تمدن اسلامی گفت: در بسیاری از علوم امروز وقتی به علم غرب مراجعه کنید ملاحظه می شود که گویی تاریخ را نوشته اند که تمدن اسلامی نبوده در حالی که تمدن اسلامی یک نقطه درخشان در پیشرفت علوم بشری است.

وی با اشاره به تحریف نقش و سهم تمدن اسلامی در تاریخ افزود: نادیده گرفتن و حذف نقش و سهم تمدن اسلامی در تولید و پیشرفت علم به نوعی یک اصل استکباری است که غرب دنبال می کند اما همه بدانید که اسلام خصوصاً مسلمانان ایرانی در تولید علم و تمدن بشری نقش بسزایی در تاریخ داشته اند و در عصر کنونی نیز تلاش مستمری از سوی دشمنان انجام می شود تا پیشرفت انقلاب اسلامی نادیده گرفته شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ابراز کرد: یکی از وظایف مهم دستگاه های تربیتی ما این است که نسل جوان را با مواریث نسل انقلاب اسلامی آشنا سازند و حافظه آنها با نقاط درخشان انقلاب اسلامی روشن و زنده بماند؛ آشناسازی با انقلاب اسلامی وظیفه دستگاه های تربیتی است.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) راهبری عظیم در طول تاریخ معاصر می باشد، عنوان کرد: اگر امام (ره) در کشور دیگری بود ما چگونه فکر می کردیم، انسانی که با دستهای خالی رژیم ظالمی را نابود و مردم ایران را آزاد کرد و این افتخاری برای تاریخ معاصر ایران و ملت ایران است لذا جوانان عزیز هوشیار باشید که مثل امامی را به این راحتی نمی توان در بین ملت ها پیدا کرد.

وی ادامه داد: امام گفتمان تازه ای را پدید آورد، گفتمانی برای جهان معاصر و اگر بتوانیم نقش بی مانند امام را در این نیم قرن اخیر برجسته کنیم قطعاً نسل جوان ایران و جهان به امام عشق خواهند ورزید.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه امام یک فیلسوف، متفکر و در حوزه علم و اخلاق بی نظیر بود، ابراز کرد: امام در رتبه یک قرن معاصر قرار دارد، معمار کبیر انقلاب به اندازه چند متفکر بزرگ بود و وقتی نام امام به میان می آید جامعیت ایشان رخ نمایی می کند که به قله ها رسیده و در بسیاری از علوم صاحب مکتب بود.

امام جمعه شهر قم با اشاره به شاخصه های امام خمینی(ره) در ابعاد سیاسی و اجتماعی بیان کرد: امام دارای اندیشه منسجم سیاسی و جهان شناس بود و قدرت راهبردی و راهبری بر جهان و ایران داشت و با یک سخنرانی در قم معادلات را برهم می ریخت؛ بنیان گذار جمهوری اسلامی مثل یک خورشید در میان علما می درخشید و این امام چهارده خرداد است که گفتمانی جدید را پایه ریزی کرد.

وی در خطبه دوم ضمن گرامیداشت یاد امام و با اشاره به حادثه جانسوز رحلت معمار کبیر انقلاب یادآور شد: در امام و شهدای پانزده خردا این نکات جمع است که وقتی یار و یاوری برای ایران و انقلاب نبود و وقتی تاریکی مطلق بود گروهی از مردم ایران و قم پیشگام شدند و شهدای پانزده خرداد صف شکنان خط اول هستند که مجاهدت های آنان را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با ابراز اینکه پانزده خرداد شکوه، جلال و عظمت امام و ملت ایران بود، افزود: تمام تحلیل های بلوک های شرق و غرب بر ضد اندیشه اسلامی و الهی بودند و همه پیش بینی ها پایان عصر دین سیاسی و اجتماعی را ندا می داد و پانزده خرداد نوری در تاریکی و حرکتی برعلیه استبداد و ستمشاهی بود.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی امتداد خون شهدای پانزده خرداد بود، ابراز کرد: شکوفایی از شهدای پانزده خرداد در آن غربت آغاز شد تا به امروز که به قدرت منطقه ای و بین المللی تبدیل شده ایم و این اقتدار در پرتوی جانفشانی های شهدای پانزده خرداد و درس آموزان این مکتب است.

امام جمعه شهر قم با بیان اینکه مسئولان وارث این خون ها هستند، بیان کرد: مسئولان عزیز باید برای معیشت و سفره ملت چاره اندیشی کنند و در این راه کار و تلاش مضاعف ضرورت دارد و از سوی دیگر باید در برابر فرهنگ همه وظیفه خود را بشناسیم و به آن عمل کنیم و در برابر هنجار شکنی ها حساسیت نشان دهیم.

وی با بیان اینکه همه در برابر حفظ حجاب مسئول هستیم، اذعان کرد: تمام مسئولان و مردم باید بپذیریم که کار ما در مقابل صیانت از حجاب و عفاف کافی نیست و از این تریبون از مسئولان خواستارم که نسبت به معیشت و فرهنگ اهتمام جدی نشان دهند.

آیت الله اعرافی با اشاره به روابط ایران با کشورهای همسایه اظهار داشت: از دستگاه دیپلماسی انتظار داریم در مذاکرات با حکام عربستان سعودی آزادی شیعیان، علما و آینده یمن را مد نظر قرار دهند و از ترکیه نیز توقع داریم مرز خود با اسرائیل و آمریکا را نگه دارند و به همبستگی کشورهای اسلامی دامن بزنند.

ارسال نظرات