۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۷۳۵۸۷۶
آیت‌الله اعرافی در جمع طلاب ایرانی مقیم نجف:

به دنبال تسهیل حضور طلاب در نجف هستیم/حوزه نجف استقلال خود را باید داشته باشد

به دنبال تسهیل حضور طلاب در نجف هستیم/حوزه نجف استقلال خود را باید داشته باشد
آیت الله اعرافی در سخنرانی خود در جمع طلاب ایرانی مقیم نجف تصریح کرد که ما فقط به دنبال تسهیل حضور طلاب در نجف هستیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در ادامه سفر به عراق در جمع طلاب ایرانی مقیم نجف سخنرانی کرد.

در ابتدای این جلسه، تعدادی از طلاب و اساتید ایرانی مقیم نجف به نمایندگی از مجموعه طلاب، به بیان نظرات، دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادهای خود پرداختند.

در ادامه آیت الله اعرافی طی سخنانی گفت: پیوستگی تاریخی حوزه‌های علمیه در طول بیش از هزار سال، نکته بسیار ارزشمندی است. کانون‌های اصلی حوزه در تاریخ حوزه‌ها جابجا شده است، اما همه این ادوار و اطوار با یک هویت منسجم و مبنای واحد ولی منعطف نقش آفرینی کرده اند.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: امروزه به برکت انقلاب اسلامی، گفتمان ولایت الهی و نهاد روحانیت در بیش از ۱۶۰ کشور نهادینه و بومی شده است.

وی با بیان اینکه علمای شیعه، سینه به سینه معارف خود را از اولیای الهی خود دریافت کرده اند خاطر نشان کرد: ،از دیگر امتیازات حوزه های علمیه، دانش بنیانی و نظریه پردازی و تولیدات فکری و معرفتی در طول تاریخ بوده است که سرشار از نوآوری های علمی، گفتمان های علمی و نظریات بوده است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه قدرت علمی اصیل همواره نقطه امتیاز حوزه های علمیه بویژه حوزه نجف بوده است‌، ادامه: سنت های نانوشته حوزه و امتیازات تربیتی و تهذیبی، از ویژگی های منحصر به فرد حوزه های علمیه در طول تاریخ بوده است.

وی به مهاجرت حضرت آیت الله حائری یزدی به قم اشاره کرد و افزود: در کنار حرکت و مهاجرت عظیم مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، روی دیگر خاموش و پنهانی وجود دارد و آن دعوت و از خود گذشتگی علما و بزرگانی است که از جایگاه و زعامت خود گذشتند و از مرحوم مؤسس دعوت کردند.

آیت الله اعرافی با اشاره به جایگاه حوزه علمیه نجف اظهار داشت: مقام معظم رهبری مکرّر بر جایگاه نجف، استقلال نجف و جایگاه مرجعیت حضرت آیت الله سیستانی تأکید داشته اند. ما فقط به دنبال تسهیل حضور طلاب در نجف هستیم و حوزه نجف استقلال خود را باید داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: حوزه علمیه همواره آزاد بوده و باید آزادی نظام درسی، کتاب درسی و آزادی استاد، محور باشد. تعدد مناهج، تعدد متون و آزادی اساتید و آزادی انتخاب درس از سیاست های آموزشی است که در قالب هدایت های تحصیلی، چارچوب های کلان و نظام بندی آن راهبری می شود.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: نجف نیرومند و قدرتمند علمی، برای شیعیان جهان اسلامی و عرصه بین‌ الملل در ایران اسلامی یک فرصت است.

ارسال نظرات