۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۷۳۶۰۶۷
دغدغه فعالان رسانه درباره حجاب؛

فتحی: لزوم ضریب دادن به جملات مثبت در فضای مجازی + فیلم

فتحی: لزوم ضریب دادن به جملات مثبت در فضای مجازی + فیلم
سرپرست ستاد حجاب و عفاف حوزه علمیه با اشاره به اینکه برجسته‌سازی و تکرار تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی لازم است، گفت: ضریب دادن به جملات مثبت در فضای مجازی لازم است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امروزه در میان عواملی که جوامع انسانی را به تغییر ارزش ها و فرهنگ ها می کشاند، رسانه ها مهم ترین و تأثیرگذارترین عامل هستند، در این میان، رسانه های ارتباط جمعی، به وی‍‍‍‍ژه رسانه های تصویری مانند سینما و تلویزیون به سبب تأثیر بیشتر تصاویر روی مخاطبان از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

به جرأت می توان اذعان کرد که وسایل ارتباط جمعی به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری در ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ حجاب و یا تضعیف آن نقش انکار ناپذیری در جامعه دارند، گسترش و تقویت حجاب به عنوان یکی از مبانی مهم اسلام از رسالت های یک دولت اسلامی بوده و همه دستگاه های فرهنگی و تبلیغی باید در خدمت این هدف باشند.

از این رو خبرگزاری رسا نشستی را با عنوان «ید واحده مدیران و فعالان رسانه‌ای حوزوی در مسئله حجاب» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار کرد و در این نشست خانم فتحی سرپرست ستاد حجاب و عفاف حوزه علمیه و فعال حوزه زن و خانواده در این نشست به بیان نظرات، پیشنهادات و راهکارهایی در این زمینه پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

فتحی: لزوم ضریب دادن به جملات مثبت در فضای مجازی

خانم فتحی با اشاره به اینکه در رسانه‌ها همیشه باید تبلیغ عفاف و حجاب داشته باشیم، اظهار داشت: هنوز نسبت عفاف و حجاب با رسانه ها مشخص نشده و ما با وجود اینکه در متن قوی هستیم ولی در بحث تصویری زیاد قوی نیستیم؛ دلیل این ضعف این است که تصویر به سمت بی عفتی و بی حجابی می رود و کار در این فضا نیازمند توجه زیاد است. 

سرپرست ستاد حجاب و عفاف حوزه علمیه با این سؤال که من به عنوان یک خانم با حجاب اگر بخواهم به عنوان یک کنشگر در حوزه حجاب فعالیت کنم تا چه حد می توانم تصویرم را در فضای مجازی منتشر کنم، ابراز داشت:  آیا من هم می توانم مانند مجریان زنی که در صدا و سیما برنامه زنده اجرا می کنند، تصویرم را به طور معمولی پخش کنم.

فعال فرهنگی و رسانه‌ای در ادامه گفت: جواب این سوالات را باید مدیران حوزوی و فرهنگی بدهند، تا فعالان رسانه ای در رابطه با حجاب بدانند که در مسئله حجاب چگونه  فعالیت کنند و جلوی فعالیت آنها در فضای مجازی گرفته نشود.

وی با تاکید بر اینکه ما از لحاظ محتوا در زمینه فلسفه حجاب غنی هستیم، ابراز کرد: خیلی از فعالان رسانه‌ای اعلام آمادگی می‌کنند که شما به ما محتوا و برنامه بدهید تا ما کاررسانه‌ای تولید کنیم ولی برنامه مدونی نداریم و یک تولید رسانه های قبل از منتشر شدن مورد نقد و بررسی قرار می گیرد تا اگر ایرادی داشت قبل از انتشار برطرف شود.

تولید رسانه‌ای برای کودکان

خانم فتحی تصریح کرد: ما در تولید محصولات رسانه‌ای برای کودکان باید دنبال بینش سازی حرکت کنیم و در مورد نوجوانان و جوانان باید دنبال تولید محصولات استعاره‌ای باشیم ولی  آنچه که در فضای رسانه‌ای شاهد آن هستیم این است که برای همه قشرها یک نوع اثر رسانه‌ای داریم که اثرگذاری لازم را ندارد. 

فتحی: لزوم ضریب دادن به جملات مثبت در فضای مجازی

سرپرست ستاد حجاب و عفاف حوزه علمیه با اشاره به اینکه خیلی از استعاره ها اکنون کارایی لازم را ندارند، گفت: اگر قبلا به دختران جوان گفته می‌شد که زن از دامن مرد به معراج می‌رود آنها می پذیرفتند ولی اکنون دختر جوان می گوید من خودم می خواهم به معراج بروم.

فعال فرهنگی و رسانه‌ای اضافه کرد: ما به استعاره های جدید، ادبیات و مفاهیم جدیدی نیاز داریم که متناسب با تفکرات نسل جوان باشد و از این طریق می توان به کار فرهنگی به صورت غیرمستقیم پرداخت و به وسیله بیانی که مورد پذیرش مخاطب است مطالب فرهنگی را در اختیار او قرار بدهیم.

تفاوت پیام رسان داخلی و خارجی

وی با بیان اینکه کنشگران و فعالان رسانه ای باید به این مهارت توجه داشته باشند که باید به اقتضائات درون گفتمانی و برون گفتمانی رسانه توجه داشته باشند، اظهار داشت: ما اگر یک تولید رسانه‌ای را در یک پیام رسان داخلی مانند ایتا نقد و بررسی می کنیم نباید این مطالب در پیام رسان های خارجی مانند اینستاگرام و توییتر منتشر شود، زیرا اقتضائات این دو فضا باهم متفاوت است.

خانم فتحی پیام رسان های داخلی را محیطی قابل اعتماد توصیف کرد که می‌توان در آن به نقد و بررسی پرداخت و تصریح کرد: نباید مطالبی که در این پیام رسان گفته می شود به پیام رسان های خارجی منتقل شود و هر مطلبی که در ایتا به دستمان می رسد نباید به عنوان محتوا در پیام رسان های خارجی مانند اینستاگرام منتشرشود.

سرپرست ستاد حجاب و عفاف حوزه علمیه با بیان اینکه پیام رسان های خارجی مانند اینستاگرام جایگاه نقد نیروی جبه انقلاب نیست و جایگاه ضریب دادن به حرفهای درست است، خاطرنشان کرد: در مناظره‌ای بین اینکه آقای نصیری و سوزنچی برگزار شد، بعد از پایان این مناظره کلیپ های آقای نصیری در فضای مجازی منتشر شد و مدافعان حجاب برعلیه حرف‌های او بیانیه دادند.

فتحی: لزوم ضریب دادن به جملات مثبت در فضای مجازی

وی در ادامه گفت: در این مناظره کسی از سخنان آقای سوزنچی با اینکه مستدل و رسانه‌ای بود دفاع نکرد و می‌شد به جملات  مثبتی در سخنان او بود ضریب می دادیم و درفضای مجازی به صورت وسیع منتشر می‌کردیم و از تکنیک برجسته سازی و تکراری که رسانه‌های بیگانه انجام می دهند، استفاده درستی می‌کردیم.

تکنیک تکرار و برجسته‌سازی

فعال فرهنگی و رسانه‌ای با اشاره به اینکه تولید سلام فرمانده ۲ از ارزش سلام فرمانده ۱ کم کرد، خاطرنشان کرد: ما از فن تکرار درست استفاده نمی‌کنیم؛ ارائه روایت های نادرست و تکرار آن باعث می‌شود که حتی در جمع نخبگان آن روایت تکرار شود و کمتر به دنبال پژوهش می روند و روایت نادرست معمولا غلبه پیدا می‌کند.

خانم فتحی در پایان با تاکید براینکه محتوا در کارهای رسانه‌ای بر فرم و قالب غلبه دارد، تاکید کرد: پیج مسیح علینژاد با اینکه قالب آماتوری دارد ولی نظم اندیشه ای دارد و مخاطبین زیادی را جذب کرده است، ما در فضای مجازی به فرم و قالب هنرمندانه خیلی نیاز نداریم و آنچه که خیلی برای ما مهم است داشتن پشت صحنه منظم، خوب و با برنامه است.

تعداد بازدید : 16
ارسال نظرات