۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۷۳۷۰۸۰

حج مظهر مساوات

حج مظهر مساوات
حج اسلامی مظهر مساوات انسان‌ها از هر رنگ و نژاد و کشوری است؛ حج اسلامی را با رفتار غربی‌ها با مهاجران مقایسه کنید.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حج یکی از مناسک و عبادات پیچیده و چند جانبه‌ی اسلامی است. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و معلم قرآن ما، حج را مصداقی از دستور قرآنی از نشان دادن برادری و برابری مسلمانان معرفی می‌کند.

قرآن کریم مسلمانان را برادر یکدیگر خوانده است و این برادری و برابری در حج خود را به صورت دوری از تمایزات و همراهی و همشکلی میان همه‌ی رنگها و نژادها نشان می‌دهد. همه‌ی کسانی که در راه خدا حرکت می‌کنند با هم برادرند. این آموزه‌ی حج است. این منطق قرآن است که معلم قرآن ما آن را به خوبی آموزش می‌دهد.

این رفتار انسانی و الهی کجا و رفتارها جنایت‌کارانه با مهاجران به کشورهای اروپایی کجا. ایشان در این باره می‌فرماید: «یک نکته‌ی مهمّ اساسی در حج این است که اسلام عملاً نشان میدهد که این تمایزهایی که در دنیا وجود دارد، در کشورهای مختلف، این تمایزها را قبول ندارد؛ تمایز نژادی، تمایز جغرافیایی، تمایز طبقاتی؛ اینها را قبول ندارد؛ این نکته خیلی مهم است. امروز کشورهای به ادّعای خودشان متمدّن که به نظر بنده هیچ بویی از تمّدن نبرده‌اند ــ همین کشورهایی که میدانید خودشان را متمدّن میدانند و بقیّه‌ی دنیا را وحشی ــ گرفتارند در مسئله‌ی سیاه و سفید، گیرند در مسئله‌ی نژاد اروپایی و نژاد غیر اروپایی، گیرند در مسئله‌ی مهاجرین. هزاران آدمِ مهاجر در دریا غرق بشوند، ککشان نمیگزد، اهمّیّتی به آنها نمیدهند، اصلاً کأنّه [آنها را] انسان نمیدانند، موجود قابل توجّه نمیدانند. به حیوانِ خانگیِ خودشان بمراتب بیشتر اهمّیّت میدهند تا یک بیگانه‌ای که در همسایگیِ آنها زندگی میکند. این حوادثی است که روزمرّه انسان دارد مشاهده میکند در دنیا؛ گیرند، نتوانسته‌اند این مشکل را حل کنند. اسلام حل کرده، آن هم نه در زبان؛ حالا در زبان که قرآن کریم [میفرماید]: «اِنَّمَا المُؤمِنونَ اِخوَة» و آیاتی مانند این، در روایات و در کلمات بزرگان اسلام [هم] که این حرفها پُر است؛ امّا در عمل، اسلام زبان رفع تمایزش زبان عملی است؛ کجا؟ در حج؛ سیاه هست، سفید هست، از فلان نقطه‌ی دنیا هست، از فلان تمدّن هست، از فلان تاریخ هست، همه در کنارِ هم هستند بدون هیچ تمایزی؛ هیچ تمایزی با همدیگر ندارند؛ با هم راه میروند، با هم طواف میکنند، با هم سعی میکنند، با هم وقوف میکنند. اینها خیلی مهم است.»[۱]


[۱] بیانات در دیدار کارگزاران حج در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۷

ارسال نظرات