۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۷۳۸۱۲۸
حجت الاسلام وافی:

دعای ۲۷ و ۴۹ صحیفه سجادیه منبع سرشار دشمن شناسی است

دعای ۲۷ و ۴۹ صحیفه سجادیه منبع سرشار دشمن شناسی است
حجت الاسلام وافی صحیفه سجادیه را یکی از منابع مهم فراگیری معارف اسلامی عنوان کرد و با اشاره به دو دعای ۲۷ و ۴۹ این کتاب شریف به بیان مطالبی پیرامون دشمن شناسی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مرتضی وافی مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه در نشست «الگوی معرفی دشمن به نسل جدید» که از برنامه های نخستین همایش بین المللی دشمن شناسی در خبرگزاری رسا با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و اندیشمندان انقلابی برگزار شد، تقابل با دشمن در مکتب دینی را نیاز مند دو شناخت بی اثر بودن تلاش انسان بدون اتکا به قدرت خدا و شناخت درست دشمن دانست.

وی در ادامه به سه نکته برگرفته از دو دعای 27 و 49 صحیفه سجادیه، پیرامون دشمن شناسی اشاره کرد و گفت: در دعای 27 که دعایی برای مرزبانان و دعای 49 که دعای رفع کید دشمن است دشمن شناسی نیازمند سه رکن شناختی، دانشی و بصیرتی است.

حجت الاسلام وافی در توضیح این سه رکن دشمن شناسی افزود: رکن شناختی یعنی باید مبانی دشمن و ریشه دشمنی او را بفهمیم؛ و در مورد دانش، منظور این است برای مقابله با دشمن نیاز داریم به علومی  نظیر هسته ای، موشکی، اقتصادی و... دست پیدا کنیم تا قدرت ایجاد کند. در مورد رکن سوم، بصیرت، باید دشمن را کاملا زیر ذره بین ببریم و تمام تحرکاتش را در نظر بگیریم تا متوجه نقشه و جهت گیریشان شویم.

مدیر بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه یکی از آسیب هایی که ممکن است در راه مقابله با دشمن دچار شویم را دست کم گرفتن دشمن عنوان کرد و توضیح داد: در دعای 49 یکسری تعابیر عجیبی در مورد ویژگی های دشمن بکار رفته نظیر تعبیری که حضرت اقا در دیدار با حوزویان بیان کردند که «در دست دشمن شمشیرهای آخته‌ برّانِ خون‌ریز وجود دارد»؛ یعنی دشمن قوی است و با قدرت کار می کند و برای مقابله با آن باید تمام جوانب را در نظر گرفت.

وی بر اساس دعای 27 صحیفه سجادیه، به دو آسیب دیگر متولیان مقابله با دشمن اشاره کرد و اظهار داشت: از اصلی ترین مشکلات مرزداران که در این دعا ذکر می شود، دنیا طلبی و بزرگ به نظر آمدن ثروت دشمن و ترس از فقر نداری است که اگر با دشمن مقابله کنیم از نیا و ثروت دور می افتیم و دچار فقر می شویم.

حجت الاسلام وافی برای مقابله  با دشمن و تغییر از موضع دفاعی به تهاجم را نیازمند دعا، قطع پشتیبانی فکری و عملی دشمن، حرکت در مسیر ایجاد ترس در دل دشمن و جلوگیری از انتشار سخنان دشمن به وسیله هنر و رسانه خواند.

علیرضا استادیان خانی

ارسال نظرات