۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۷۳۸۶۷۷

کتاب آذرخش کربلا

کتاب آذرخش کربلا
کتاب "آذرخش کربلا" نوشته آیت الله علامه مصباح یزدی(ره) با تحقیق و تنظیم غلامحسن محرمی توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب" آذرخش کربلا" مجموعه سخنرانی های علامه مصباح در حسینیه شهدای قم در محرم 1421 است که به قلم آقای محمود پاک روان ویرایش شده و چاپ اول آن در بهار 1379 با شمارگان 5000 نسخه و به کوشش انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) انجام پذیرفته است. فتنی است این کتاب تاکنون در ده نوبت تجدید چاپ شده است.

این مجموعه مشتمل بر ده فصل است: پاسخ به شبهاتی پیرامون بزرگداشت و قیام عاشورا؛ اهمیت بزرگداشت قیام عاشورا؛ پیشینه تاریخ قیام عاشورا؛ انحراف جامعه در عصر امام حسین(ع)؛ ریشه یابی واقعه عاشورا؛ اهداف قیام عاشورا؛ مفهوم و مصداق امر به معروف و نهی از منکر؛ وظایف حکومت و مردم در شرایط حاضر؛ امر به معروف و نهی از منکر در قرآن؛ درسهایی از نهضت عاشورا است.

مطالب این کتاب حاصل نگارش دوازده جلسه سخنرانی حضرت استاد می باشد که به قرار ذیل است:

در جلسات اول و دوم با عنوان «شبهاتی پیرامون عاشورا و بزرگ داشت آن» استاد به این شبهات پاسخ می گویند: علت گرامیداشت عاشورا بعد از گذشت بیش از هزار و چهارصد سال چیست؟ چرا عزاداری می کنیم، آیا بهتر نیست به جای عزاداری از جلسات بحث و گفت وگو بهره ببریم؟ چرا باید دشمنان امام حسین(علیه السلام) را لعن کرد؟

در جلسات سوم، چهارم، پنجم و ششم، استاد درباره زمینه های قیام عاشورا بحث کرده اند. برخی مطالب اصلی این بحث عبارت اند از: پیشینه تاریخی واقعه عاشورا؛ عوامل انحراف جامعه اسلامی؛ دقت علی(علیه السلام) در اجرای حدود و احکام الهی، زمینه ساز حقد و کینه دنیاطلبان؛ روش های به کارگیری عوامل انحراف از سوی معاویه؛ علل انفعال جامعه در برابر فعالیت های معاویه؛ راه های مقابله با عوامل انحراف در جامعه.

در جلسات هفتم و هشتم از هدف قیام عاشورا سخن گفته اند که موضوعات این جلسات از این قرارند: اصلاح مفاسد به منزله هدف اصلی امام حسین(علیه السلام)، مفهوم اصلاح و اصلاحات، تأثیر نظام ارزشی در مفهوم اصلاح، اصلاح مطلوب از دیدگاه قرآن، امر به معروف و نهی از منکر به منزله هدف دیگر قیام عاشورا، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و عاقبت ترک آن.

در جلسات نهم و دهم، بحث پایانی جلسه هشتم، یعنی امر به معروف و نهی از منکر، ادامه می یابد و مباحثی مانند گستره امر به معروف و نهی از منکر به صورت عام و خاص، گستره معنای جهاد، مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به معنای عام (تعلیم جاهل، تذکر و موعظه، برخورد اجتماعی با توطئه ها، مقابله با تهاجم فرهنگی و جهاد در راه خدا) مطرح می گردد.

در جلسه یازدهم بحث در زمینه «وظیفه حکومت و مردم در شرایط حاضر» است. استاد وظیفه حکومت و جامعه را در زمینه آموزش احکام و مسائل اسلامی و مقابله با توطئه های دشمنان تبیین می کنند، و با برشمردن علل فراموش شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر، در پایان، ایجاد تشکّل های اسلامی برای انجام فعالیت های اجتماعی را به منزله راهکاری عملی در شرایط حاضر پیشنهاد می کنند.

در جلسه دوازدهم، موضوع امر به معروف و نهی از منکر در قرآن، بررسی می شود. در این زمینه موضوعاتی هم چون معنای اصطلاحی امر به معروف و نهی از منکر، مراتب امر به معروف و نهی از منکر، احساس مسئولیت در قبال دیگران و دلیل تعبیر منافقان در مقابل مؤمنان در زبان قرآن کریم، مطرح می شود.

این کتاب به همت مؤسسه فرهنگی نور به زبان ترکی آذری ترجمه و در سال 2003 در 288 صفحه و با شمارگان 6000 نسخه چاپ و منتشر شده است. هم چنین کتاب مزبور با عنوان «بارقه من سماء کربلا» توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدعبدالمنعم الخاقانی به زبان عربی ترجمه و توسط انتشارات دارالتعارف للمطبوعات بیروت منتشر شده است.

ارسال نظرات