۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸
کد خبر: ۷۳۹۰۴۹
آیت الله کعبی مطرح کرد؛

اصول تعامل مسئولان با مردم/ عزاداران حسینی نقشه دشمن را خنثی کردند

اصول تعامل مسئولان با مردم/ عزاداران حسینی نقشه دشمن را خنثی کردند
آیت الله کعبی با شمارش پنج اصل تعامل مسؤولان با مردم از لزوم جلب رضایت مردم توسط مسؤولین سخن گفت و در ادامه حفظ اقتدار نظام در مقابل سارقان و متجاوزین را اصلی ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شب دوازدهم محرم در جمع کارکنان نیروی انتظامی اهواز اظهار داشت: دشمنان از طریق رسانه ها طی یک جنگ روانی پویش تحریم محرم، عزاداری و پوشیدن لباس سیاه را اعلام کردند تا مردم را همراه کنند و بهائیت با آن ها نیز همراهی کرد اما به شدت شکست خوردند.

وی با اشاره به حضور حسینی مردم در گرمای 50 درجه شهرهای خوزستان از پوشش خبری صداوسیما و رسانه ها از مجالس حسینی تشکر کرد و اظهار داشت: باید از مردم و جوانانی که برنامه های دشمن را نقش بر آب کردند تشکر کرد؛ محرم و صفر سبب زنده بودن اسلام است و اشک برای سیدالشهدا و جوشش عواطف و عزاداری ها برای سیدالشهدا تجدید بیعت و پیمان با این مکتب است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری دروازه حسینی شدن را اشک و عزاداری دانست و تصریح کرد: محتوای این عزاداری ها باید به دست آوردن معرفت و رفتار حسینی باشد؛ حضرت سجاد به مدت 34 سال امامت داشتند که طی آن ایشان قهرمان جهاد تبیین بودند؛ حضور شجاعانه و مجاهدانه امام سجاد در حضور ابن زیاد نقشه های دشمن را خنثی کرد و بهترین نوع جهاد در مقابل دشمن انجام شد. این امام با کادرسازی، تحول اخلاقی و راهبرد تحول اجتماعی تغییر اجتماعی بزرگی ایجاد کردند و در مدت کوتاهی مقدمات سرنگونی بنی امیه فراهم شد.

این استاد حوزه علمیه سرنگونی بنی امیه را ناشی از جهاد تبیین امام سجاد و ایجاد بسترهای مبارزاتی دانست و با اشاره به قیام مختار و توابین، ادامه داد: ایمان، اخلاق، ادب، روحیه حضور در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آسیب دیده بود از این رو عده ای که نمازگزار هم بودند جلوی نواده رسول خدا ایستادند؛ انقلاب اخلاقی امام سجاد با ادعیه صحیفه سجادیه که در میان هیچ یک از ادیان گذاشته وجود نداشته و میراث اخلاقی برای همه بشریت است، رقم خورد.

وی با اشاره به ادعیه صحیفه سجادیه آن ها را انسان ساز معرفی کرد و با قرائت دعایی از این کتاب، تأکید کرد: امام سجاد آرزوی شهادت داشت و در میدان تبیین حضور مجاهدانه داشت و لازم است این حضور را در کتاب صحیفه سجادیه در نظر داشته باشیم؛ امام سجاد سکوت انسان خردمند را از اندیشه و سخن گفتن او را با یاد خدا عنوان فرموده است؛ منظور از یاد خدا در این فرمایش این نیست که «سبحان الله» در پس هر جمله باشد بلکه یاد خدا در عمل، رفتار و کلام باید باشد که سخن گفتن انسان هم برای خدا باشد.

وی کرامت فرزندان را ناشی از کرامت والدین دانست و پیشرفت مادی و معنوی را در گرو خدمت و مهربانی با پدر و مادر معرفی کرد و گفت: خدمت به پدر و مادر برکات فراوان دارد و متأسفانه در دوران مدرن بی ریشه کردن انسان ها و گسست خانوادگی به عنوان تهدیدی مهم در حال گسترش است و ریشه بسیاری از جرم و جنایت های امروز نیز در همین گسست و بی هویتی است. از همین رو خداوند در قرآن توجه به پدر و مادر را پس از اطاعت از خداوند آورده است.

آیت الله کعبی در ادامه قرائت ادعیه صحیفه سجادیه ارتباط نسل ها را فرهنگ ساز عنوان کرد و با اشاره به معرفی امام سجاد از زبان خود، تصریح کرد: زین العابدین خطاب به امویان خود را عترت رسول خود معرفی کرده که باید به آن ها احترام گذاشت؛ پس از پدر و مادر احترام به سادات برکت آفرین است از این رو خاندان نبی مکرم اسلام و ذریه صدیقه کبری هستند.

وی بارگاه امام زاده ها را فرهنگ ساز معرفی کرد و اضافه کرد: پیامبر در منابر خود به طور مکرر بر حفظ جایگاه رسول خدا در سایه حفظ جایگاه عترت خود تأکید فرموده و نبی اکرم با این فرمایش به دنبال سعادت انسان ها است؛ اجر و مزد رسالت مودت اهل بیت قرار داده شده که برای مسلمانان مفید بوده و سبب قرار گرفتن مؤمنان در راه اهل بیت خواهد شد.

آیت الله کعبی آزار اهل بیت را آزار رسول خدا و سبب لعنت الهی معرفی کرد و با اشاره به تأکید رسول خدا بر این قضیه، بیان داشت: وقتی امام حسین امانات امامت را به امام سجاد تحویل فرمودند توصیه کردند مبادا در جایگاه خود بر کسی که پناهی ندارد ظلم کنید؛ این فرمایش به این معنا است که با استفاده از قدرت به دنبال عدل باشیم.

وی با بیان اینکه مسؤولان و دولت مردان ما خدمت گذاران صادق مردم هستند، 5 اصل را برای تعامل مسؤولان و مردم نام برد و خاطرنشان کرد: مردم داری و افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی اصل اول است زیرا باید رضایت این مردم حسینی را به دست آورد که رضایت خدا است؛ دومین اصل نیز تدبیر و کارآمدی است از این رو همه مسؤولان باید خدمات لازم را به مردم رسانده و مشکلات را حل کنند.

آیت الله کعبی اقتدار نظام را اصلی مهم دانست که لازم است در مقابل سارقان مسلح، تروریست ها، مخلان امنیت عمومی، متجاوزین، مجرمان حرفه ای و سازمان یافته حفظ شود، و همچنین تأکید کرد: هیچکس نباید در مقابل مأموران امنیت بایستد چه برسد به اینکه اسلحه بکشد؛ شهدای امنیت جان فشانی کردند اما اصل اول حفظ امنیت پلیس است که باید از لحاظ مهارتی به گونه ای مسلح باشد که جانش حفظ شود و در مقابل اشرار اصول ایمنی داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه خبرگان اتحاد با تقسیم کار و توزیع نقش را اصل چهارمی دانست که لازم است از همه مسؤولان صدای واحدی شنیده شود. وی در این باره افزود: مردم همه مسؤولان را خود نظام می دانند که باید همه این ها به مردم خدمت کنند؛ تبدیل آسیب های اجتماعی به توانمندی اجتماعی وظیفه مسؤولین بوده که این پنج اصل ترجمه عبارت «يا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ» که از امام حسین خطاب به امام سجاد روایت شده است.

ارسال نظرات