۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۴۰۵۸۷

بانیان آشوب حالا دست به "تحریم انتخابات" زده‌اند!

بانیان آشوب حالا دست به
"بهزاد نبوی" چهره ستادی جریان اصلاحات اخیرا در سخنانی از وجود یک جریان حامی اغتشاش در جبهه اصلاحات سخن گفت.

بهزاد نبوی، فعال ستادی جریان چپ و رئیس سابق جبهه اصلاحات است. در سوابق اخیر او دیده می‌شود که در زبان با تحریم انتخابات مخالف بود اما در بیانیه جبهه اصلاحات، رسما پای تحریم انتخابات 1400 را امضا کرده است.

در عین حال اما آقای نبوی مدتی است که گاهی از موضع یک اپوزسیون نسبت به اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید.

او اگرچه پای بیانیه تحریم انتخابات را امضا زد لکن در همان روزها ویدئویی را نشر داد که در آن بر لزوم حضور در انتخابات تأکید می‌کرد.

نبوی بعدها نیز از همراهی با اغتشاشات پاییز 1401 خودداری و در نقد آن حرف زد.

لکن صحبت‌های این چهره معمّر اصلاح‌طلبان جدیدا ابعاد تازه‌تری هم پیدا کرده است. ابعاد تازه‌تری که توانسته جبهه اصلاحات را با چالش‌های مهمی در بحث عقلانیت، ‌ امنیت و مردمسالاری مواجه کند و آنها را در ورطه پاسخگویی قرار دهد.

بهزاد نبوی به تازگی در سخنانی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است: برخی اصلاح‌طلبان حتی شعار «زن، زندگی، آزادی» را تکرار کردند. البته من این کار را نکردم و در آن مصاحبه با «هم‌میهن» فحش کف خیابانی‌ها و حتی بدنه اصلاحات را به جان خریدم، اما نه تنها حرف‌های من، بلکه حتی حرف اصلاح‌طلبانی هم که حرف‌های نو می‌زنند، هم به درستی شنیده نشده و نمی‌شود. معترضان حتی صدای شخصی مانند آقای مهندس موسوی که خیلی جلوتر رفت، یعنی بحث مجلس مؤسسان را مطرح کرد، شنیده نشد.

او سپس در کنایه به ریاست خانم آذر منصوری بر جبهه اصلاحات نیز بیان می‌کند: در جبهه اصلاحات یک زن که فعالیت سیاسی گسترده‌ای هم از گذشته داشته، رئیس شده است که مبارک است، ولی بعضی از دوستان تصورشان این است که با شعار جوان‌گرایی یا استفاده از خانم‌ها، جوان‌های کف خیابان به سمت ما خواهند آمد که من چنین تصوری ندارم.

نبوی می‌افزاید: مشکل امروز ما، مشکل اقتصاد و معیشت مردم است و مردم به لحاظ وضع زندگی و معیشت و اقتصاد و… در شرایطی هستند که اهمیتی نمی‌دهند که ما یک زن را بگذاریم یا یک مرد. جوان بگذاریم یا پیر. حالا ممکن است در خودمان، در بدنه محدود خودمان ریاست یک زن چنین اثری بگذارد؛ ولی تصور نکنید همه مشکلات با ریاست یک زن یا یک جوان حل می‌شود. مشکلات دیگری هم هست که باید همه را با هم ببینیم. [1]

روش جدید "بهزاد" برای مقابله با چپ‌های تحریمی/ بانیان آشوب حالا دست به "تحریم انتخابات" زده‌اند!

*صحبت‌های نبوی به طرز هنرمندانه‌ای "رئیس و مرئوس" را در جریان آشوب و بانیان آشوب خطاب قرار داده و به نقد کشیده است. اینکه بانیان آشوب شعار خیابان‌ها را تکرار می‌کنند و سربازان خیابانی آنها هم در سطحی از بی‌منطقی قرار دارند که حتی حرف‌های بزرگترهایشان را هم گوش نمی‌کنند!

دقت شود که اینها سخنان یک فعال اصولگرا، "یک چهره امنیتی که نخواست نامش فاش شود" و یا یک رسانه تحلیلی نیست بلکه سخنان رئیس سابق جبهه اصلاحات است.

جالب آنکه نبوی در بخش دوم سخنان خود نیز بر بخش اول صحّه بیشتری می‌گذارد و تصریح می‌کند که آنها که بر انتخاب خانم آذر منصوری برای ریاست جبهه اصلاحات اصرار داشته‌اند البته نیم‌نگاهی هم به خیابان‌ها داشته‌اند!

برخی محافل تحلیلی سال‌هاست که درباره "اشاره‌های برخی اصلاح‌طلبان به گزینه خیابان" هشدار داده و تأکید کرده‌اند که باید در قبال این مسئله شاهد یک رویکرد تبیینی_امنیتی باشیم.

رویکردی که البته کمتر مورد توجه قرار گرفته و این بی‌محلی تا اینجا به دو پیش‌لرزه فتنه‌گون آبان 98 و پاییز 1401 منجر شده است.

چه اینکه آن محافل تأکید دارند هیچ اغتشاشی در خلأ و بدون بسترسازی ایجاد نمی‌شود و با توجه به سمت و سوی توطئه‌ها برای ایجاد "فتنه اقتصادی" در کشور؛ حتما باید هر دست و زبانی که به سمت خیابان اشاره دارد را قطع کنیم.

و اکنون شاهد از غیب رسیده است و به رأی‌العین می‌بینیم که یک عضو مبرّز جبهه اصلاحات تأکید دارد که جمعی از اعضای این جبهه امید زیادی به "گزینه خیابان" دارند.

در حیث دیگر ماجرای سخنان بهزاد نبوی همچنین باید به آسیب‌های عمیق دیگر در اردوگاه اصلاحات اشاره کرد که کار را به جایی رسانده که هم‌اکنون حتی بهزاد نبوی هم به منتقد رفتار کسانی از این اردوگاه تبدیل شده است.

این روند تا کجا ادامه خواهد داشت و چپ‌های ستادی تا کجا قصد نشستن بر "ُسریر خون" را دارند!؟

آیا جوانان اصلاح‌طلب که مجبورند هزینه رفتارهای تندروانه بانیان آشوب را بپردازند و آینده سیاسی خود را تباه کنند؛ اهمیتی ندارند!؟

اینها سؤالاتی است که اگرچه پاسخ‌هایی روشن و عقلانی دارند اما باید گفت که پاسخ‌های روشن آنها در نزد بانیان آشوبی که در ستاد جبهه اصلاحات لانه کرده‌اند؛ فدای گزینه خیابان شده است.

درباره اظهارات نبوی البته یک گمانه مهم نیز مطرح است و آن اینکه او ناامید از رویکرد "چپ‌های تحریمی" -که روی دیگر بانیان آشوب هستند- برای تحریم انتخابات؛ طریقی دیگر برگرفته و تصمیم دارد خطر آنها را عیان و افشا کند. چه اینکه نبوی نشان داده با وجود هرگونه تندروی اما یک سیاستمدار دموکرات است و ذبح صندوق رأی در نزد او معنا ندارد. (البته ملاک حال افراد است!)

البته این یک احتمال به شدت خوشبینانه است لکن یکی از اثرات طبیعی سخنان اخیر بهزاد نبوی همینست که مردم و مسئولان بدانند؛ آنها که در صف و ستاد اغتشاشات سال گذشته دست داشته‌اند؛ همان‌ها هستند که تا اینجا دست به انتخابات امسال هم زده‌اند.

سخنان بهزاد نبوی، شاهدی است بر این مدعا که دشمنان امنیت همان دشمنان مردمسالاری هستند. خطر چنین نگاهی را باید با نگاه تبیینی_امنیتی از بین برد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات