۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۷۴۰۷۷۹
بانکی‌پور تشریح کرد؛

جزییات لایحه عفاف و حجاب

جزییات لایحه عفاف و حجاب
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزییات لایحه عفاف و حجاب گفت: هدف از لایحه عفاف و حجاب بازدارندگی است و بازداشت برای برخی جرایم در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امیرحسین بانکی‌پورفرد نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به مسأله حمایت از خانواده، این موضوع را مأموریت خود و هدف خود برای ورود به مجلس عنوان کرد و گفت: عمده وقت مادر مجلس صرف قانون جوانی و جمعیت شد و در یک سال اخیر موضوع عفاف و حجاب وارد عرصه‌ای شد که آسیب جدی به خانواده ها و جامعه وارد کرد و در یک سال اخیر شاهد افزایش تنش‌ها و مشکلاتی نظیر طلاق در خانواده‌ها بودیم.

وی در ادامه افزود: در دوماهه اخیر در مجلس شورای اسلامی عمده وقت ما صرف مسأله عفاف و حجاب شده است، هرزمان کسی به این موضوع ورود کرده است با هجمه مواجه شده است، حجاب در فرهنگ ما یک تابوی شدید است و هرکسی به آن نزدیک بشود ولو به جهت دفاع از موضوع حجاب بخواهد وارد بشود یک حساسیت اجتماعی نسبت به او ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعدد نظرات در خصوص چگونگی برخورد با پدیده بی‌حجابی در کشور، اظهار کرد: تمام جریانات ضدانقلاب در خصوص مسأله حجاب یک حرکت واحد داشتند و این درحالی است که ما یک رویکرد متحد و واحد در این زمینه نداشتیم. تاکنون تصمیماتی که در این عرصه گرفته شده برخوردهای مدیریتی بوده است و ما یک دستورالعمل مشخص و واحد نداشتیم.

لایحه عفاف و حجاب جمع سپاری شده است

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها معتقد بودند به وظایف خود در حوزه حجاب عمل کردند اما دستگاه‌های نظارتی معتقد بودند که این عمل کردن به وظایف عملی نشده است. بعد از ورود دستگاه قضایی و ارائه لایحه عفاف و حجاب و فضایی که در خصوص این موضوع صورت گرفت، مجلس به مسأله ورود کرد و شاید این اولین بار باشد مجلس برای تصویب قانونی ابتدا آن را جمع سپاری کرد.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تمام نظرات و دیدگاه‌ها را جمع آوری کرد و به متنی رسید که تا ۸۰ درصد آن به اجماع نظرات رسیده بود و آن را به صحن علنی ارائه داد، عنوان کرد: ۱۵۰۰ نظر در خصوص این لایحه در مجلس ارائه شد و بررسی آن به دلیل کمبود وقت مجلس مقدور نبود و قطعا به عمر این مجلس کفاف نمی‌داد، برای همین وارد کمیسیون ۸۵ شد که نیازمند رأی دوسوم حاضرین برای تصویب است، در این راستا این ۱۵۰۰ نظر در کمیسیون قضایی بررسی شد و با تغییراتی نیز مواجه گردید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: هررفتار در فضای حقیقی و مجازی از قبیل برهنگی، کشف حجاب و بدحجابی غیر از حریم خصوصی، تبلیغ یا ترویج اموری که در این سه حیطه باشد که منجر به برهم زدن آرامش خانواده، گسترش طلاق و آسیب‌های اجتماعی و کاهش ارزش‌های خانواده باشد طبق لایحه عفاف و حجاب ممنوع است و نقض قانون اساسی محسوب می‌شود.

بانکی‌پور به وظایف دستگاه‌های عمومی و دولتی در خصوص مسأله عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: یکپارچه سازی همه دوربین ها از جمله دوربین‌های محلی برای دسترسی نیروی انتظامی از جمله مفاد این قانون است، هر مجموعه‌ای برای صدور یا تمدید مجوز خود موظف به رعایت قوانین مربوط به عفاف و حجاب و التزام به این مسأله است. دستگاه‌ها ملزم شده‌اند که شاخص‌های ارزیابی و اثربخشی عملیاتی خود را به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانند همچنین برنامه اقدام سالانه جهت تصویب و نظارت در ستاد هماهنگی و راهبردی اجرای مصوبه از سوی دستگاه‌ها باید ارائه بشود.

وی ادامه داد: مصوبات کارگروه مد و لباس تاکنون مبنای عمل در دستگاه‌ها نبوده است ولی در این قانون الزام پیدا کرده است، همچنین در حوزه اسباب بازی و مجسمه‌های تولید در کشور و وارداتی نیز باید بنابر مصوبات شورای فرهنگ عمومی باشد. ملزومات حجاب نیز از لحاظ تعرفه‌ها و حمایت‌ها به عنوان کالای فرهنگی محسوب خواهند شد و حمایت‌های ویژه‌ای از این فروشگاه‌ها و تولید کنندگان این عرصه صورت خواهد گرفت.

تهیه کنندگان باید از بازیگران و عوامل فیلم بابت پایبندی به قانون تضمین بگیرند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برنامه‌ها و اقدامات ارشاد در عرصه عفاف و حجاب باید مشخص شده و عملیاتی بشود، تصریح کرد: همه تهیه کنندگان موظف شده‌اند با بازیگران و عوامل فیلم و سریالهای خود قرارداد ببندد و تضمین بگیرند که تا دوسال حق ندارند اعمال مجرمانه انجام بدهند و خلاف قانون عفاف و حجاب عمل کنند و چنانچه این تضمین اخذ نشده بود تهیه کننده باید آن را عهده‌دار بشود. همچنین سازمان صدا و سیما برای دعوت و عقد قرارداد با افرادی که طبق قانون عفاف و حجاب محکوم شده‌اند با ممنوعیت مواجه است و تدوین نظرات و جلوگیری از پخش محتوای نامناسب در شبکه خانگی از دیگر الزامات صداوسیما است.

وی مجازات های پیش بینی شده در قانون عفاف و حجاب را بازدارنده ذکر کرد و افزود: پیش بینی ما این است که این قانون در مهرماه تصویب بشود و اطلاع رسانی در خصوص آن و مجازات‌های آن می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سالها است در حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش با غفلت مواجه بوده‌ایم، ترویج عفاف و حجاب و در کلیه پایه‌های تحصیلی آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی و عفاف و حجاب به عنوان یکی از وظایف آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. الگوهای پوششی مناسب سنی، اقلیمی و چند رسانه‌ای برای معلمان، دانش آموزان و کارکنان باید از سوی آموزش و پرورش در نظر گرفته بشود.

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: نظارت بر مؤسسات تابعه آموزش و پرورش و در صورت تخلف لغو مجوز آنها از دیگر وظایف آموزش و پرورش است همچنین آموزش و پرورش پیشنهاد داده است نمره انضباط و اخلاق نه مانند نمره انضباطی که در گذشته بود، برمبنای فعالیت‌های فرهنگی مدرسه برای دانش آموزان در نظر گرفته بشود و میزان مشارکت نمره انضباط آنها را مشخص خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه جدی گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: بازنگری در ارائه مجوز به تشکل‌های مروج بی‌حجابی و متخلف از جمله وظایفی است که برای وزارت کشور در نظر گرفته شده است. در مجلس شورای اسلامی نمی‌توانیم مستقیماً حوزه علمیه را موظف به انجام کاری کنیم اما به عنوان ستاد هماهنگی اجرای مصوبات عفاف و حجاب وظایفی نظیر آسیب شناسی روش‌های ترویج عفاف و حجاب در نظر گرفته شده است.

حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه تولید ملزومات حجاب

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، سرعت بخشیدن به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، حمایت از کسب و کارهای مجازی، تولید بازی‌های رایانه و توسعه سکوهای داخلی را از جمله وظایف وزارت ارتباطات در خصوص عفاف و حجاب برشمرد و اظهار کرد: ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان در خصوص راه اندازی واحدهای تولید چادرمشکی و سرمایه‌گذاری در این حوزه از جمله وظایفی است که برای وزارتخانه‌ها در این عرصه در نظر گرفته شده است. هم‌چنین فراجا برای شناسایی و احراز هویت مجرمین موظف شده است و تمام بانک‌های هویتی در اختیار فراجا قرار خواهد گرفت، ایجاد سامانه‌های لازم برای گزارش‌های مردمی و اعتراضات از دیگر وظایفی است که برای فراجا در نظر گرفته شده است.

بانکی‌پور همراهی با گروه‌ها یا دولت‌های خارجی معاند یا سازمان یافته، توهین و تمسخر حجاب، ترویج یا تبلیغ برهنگی بی عفتی و حجابی را از جرمه موارد جرم انگاری شده در لایحه عفاف و حجاب برشمرد و تصریح کرد: کسب، حرفه یاشغلی که صاحبان یا کارکنان آن مرتکب بی‌حجابی بشود، ترویج و تبلیغ برهنگی، بی عفتی و بی حجابی و بدپوششی، تورهای گردشگری که مرتکب بدحجابی بشوند، افراد مشهور و تأثیرگذار اجتماعی که مرتکب جرایم این  قانون بشوند از دیگر موارد جرم انگاری شده در این عرصه است و قاضیان امکان تخفیف برای مدیران و مسؤولان متخلف و خانواده‌های آنها را ندارند.

افراد زیر 18 سال بازداشت نخواهند شد

وی در خصوص مرتکبین زیر ۱۸ سال خاطرنشان کرد: برای این افراد در صورت تخلف از قانون عفاف و حجاب فقط جزای نقدی و ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات در نظر گرفته خواهد شد. با کارکنان دستگاه‌های دولتی و استنکاف دستگاه‌های دولتی از اجرای این قانون برخورد جدی صورت خواهد گرفت. برهنگی، نیمه برهنگی یا تعرض به بانوان محجبه با بازداشت در محل ارتکاب جرم همراه خواهد بود. بغیر از مرتبطین با خارج و جرائم سازمان یافته، متعرضین به بانوان محجبه، برهنگی و اتباع خارجی دیگر متخلفان با بازداشت مواجه نخواهند بود و تلاش بر این بوده است که جرائم بازدارنده مانع ارجاع افراد به دادگاه بشود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون عفاف و حجاب حبس به ندرت دیده شده است، اظهار کرد: مرتبطین با خارج یا کسانی که بیش از چهار بار تکرار تخلف داشته‌اند از حمله کسانی هستند که با مجازات حبس مواجه خواهند شد، محدودیت‌های اجتماعی بسیاری در نظر گرفته شده است همچنین محرومیت از فعالیت در فضای مجازی، پرداخت بخشی از سود سالیانه، بخشی از دارایی‌های سلبریتی‌ها پنج درصد در دفعه اول و ۱۰ درصد در دفعه دوم، ممنوعیت از تبلیغات و مصاحبه، مصادره اموال از دیگر مواردی است که در این قانون در خصوص تخلفات سلبریتی‌ها در نظر گرفته شده است.

بانکی‌پور با بیان اینکه تمام تلاش ما در این قانون بر این بوده است که تقابل مردم با مردم صورت نگیرد، تصریح کرد: هوشمندسازی یکی از برنامه‌های این قانون برای جلوگیری از تقابل مردم با مردم بوده است، با این قانون تا پاییز بساط این هنجارشکنی‌ها و کشف حجاب‌ها برچیده خواهد شد، همیشه بازدارندگی و اقدامات سلبی در کوتاه مدت اثرگذاری خواهد داشت و اقدامات اثباتی و تسهیل‌گری‌ها نیازمند زمان و طولانی مدت خواهد بود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات