۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۷۴۲۱۱۲

آغاز سیاست‌های کاهش جمعیت در جهان + فیلم

آغاز سیاست‌های کاهش جمعیت در جهان + فیلم
بعد از نظریه مالتوس با اینکه جمعیت اروپا چند برابر شد، نه تنها هیچ کدام از قحطی‌هایی که او پیش‌بینی کرده بود، اتفاق نیفتاد، بلکه تولید مواد غذایی بالا رفت.
به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، «کمتر باشید تا بیشتر بخورید...»! این حرف را کشیش و اقتصاددان انگلیسی «رابرت مالتوس» در کتاب خود یعنی تحقیقی پیرامون جمعیت مطرح کرد. شعاری که شاید درونمایه خیلی از سیاست‌‌های جهانی با موضوع کنترل جمعیت قرار گرفت

هیچ‌گاه نظریه جمعیتی مالتوس شکل واقعیت نگرفت

در واقع نظریه مالتوس این بود که با توجه به اینکه آهنگ رشد جمعیت تا ۲۰۰ سال آینده ۲۵۶ برابر می‌شود، اما آهنگ ازدیاد غذا فقط ۹ برابر خواهد بود. پس زمین، غذا و منابع کافی برای تأمین جمعیت رو به افزایش جهان وجود نخواهد داشت در نتیجه کم شدن انسان‌ها و نبودنشان بهتر از بودنشان است.

تعداد بازدید : 5

کمتر باشید تا بیشتر بخورید...

این در ظاهر خیلی منطقی به نظر می‌رسید. هیچ انسانی دوست ندارد فرزندش به خاطر نبود غذا بمیرد. اما جالب اینجاست بعد از مالتوس با اینکه جمعیت اروپا چند برابر شد، نه تنها هیچ کدام از قحطی‌هایی که او پیش‌بینی کرده بود، اتفاق نیفتاد، بلکه تولید مواد غذایی آن قدر بالا رفت که آن‌‌ها مجبور شدند گندم‌ها را بسوزانند یا رودهایی از شیر و کره جاری کنند.

«آرسین دمون» ، «دنیس رانگ»، «کینگزلی دیویس» و عالم بزرگ جهان اسلام «امام موسی صدر» اعتقاد دارند نظر «مالتوس» حتی در یک نقطه از جهان هم تا به امروز اتفاق نیافتاده و این نظریه نه در مورد حیوانات صدق می‌کند نه انسان‌ها.

قاعده توحیدی که متضاد سیاست کنترل جمعیت است

قاعده‌ای توحیدی که قرآن کریم ۱۰۰۰ سال قبل طی آیاتی موسوم به آیات املاق به آن اشاره کرده و از قتل فرزندان به واسطه ترس از فقر و گرسنگی نهی می‌کند. «مفهوم رزق»، حقیقتی است که با اشاره به قدرتی الهی بیانگر آن است که همه مخلوقات قبل از اینکه پا به عرصه وجود بگذارند، نیازهای اولیه‌شان تأمین شده است و تنها کافی است با اندکی کوشش آن را به گونه‌ای طلب کنند.

در این بین هر گونه مرگ و میر در اثر قطحی، سوء تغدیه و مشکلاتی از این دست تنها نتیجه سوءمدیریت و بی‌‌عدالتی در توزیع منابع موجود بین افراد بشر است. از آنجا که عده‌ای همه چیز را فقط برای خود می‌‌خواهند و دیگر ملت‌‌ها را استعمار یا از رسیدن به حقوق خود منع می‌کنند. در واقع با توجه به منطق اسلام ترس از عدم تأمین رزق و روزی فرزندان توهمی بی‌پایه و ناشی از بی‌اعتمادی به ساحت رزاقیت خداوند متعال است.


روزی هر انسانی با خداست

همانطور که امیرمؤمنان حضرت علی (ع) می‌فرماید: «کمک و امداد الهی به صورت روزی به اندازه نیاز انسان‌ها فرود می‌آید». قابل توجه است که از سیاست‌‌های کنترل جمعیت به عنوان سیاست‌‌های خاص کشورهای جهان سوم یاد می‌‌شود. از اینرو «هنری کیسینجر» در دهه ۷۰ میلادی از سوی دولت آمریکا مأموریت یافت که تأثیرات افزایش جمعیت جهان بر امنیت ایالات متحده را در قالب پروژه‌‌ای موسوم به مطالعات امنیتی ۲۰۰ بررسی کند.

 ۳۲۶۶ طرح کنترل جمعیت در ۱۴۷ کشور جهان 

نتیجه این بررسی‌‌ها پیرامون کشورهای در حال توسعه آینده آمریکا را نشانه می‌گرفت از آنجا که رشد جمعیت، نیازهای این کشورها را افزایش می‌‌داد و برای تأمین این نیازها قیمت مواد اولیه و نفت خام بالا می‌رفت، در نتیجه استعمارگران نمی‌توانستند به راحتی منابع طبیعی این کشورها را در اختیار داشته باشند و به مقصود خود برسند.


پیری جمعیت و پیامدهای آن در بسیاری از کشورها

برای مثال دکتر«نفیس صدیق» مجری ۳۲۶۶ طرح کنترل جمعیت در ۱۴۷ کشور جهان در سال ۱۹۸۸ میلادی با ابراز نگرانی بیان می‌‌کند: من‌ اینک از کشوری می‌آیم‌ که‌ متأسفانه‌ رئیس‌ جمهور آن‌ «بوش‌» با کنترل‌ رشد جمعیت‌ مخالفت‌ دارد. آلمان، فرانسه، روسیه، کانادا و رژیم صهیونیستی از جمله کشورهایی هستند که نه تنها شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را زیر پا گذاشته‌اند، بلکه با وضع سیاست‌‌های ویژه تشویقی برای فرزندآوری به مرور زمان از پیامدهای منفی آن جلوگیری می‌کنند.


وقتی بی‌عدالتی در جهان باشد

با پیروزی انقلاب اسلامی سیاست‌‌های کنترل جمعیت در ایران بعد از ۲۰ سال متوقف شد. به طوری که ایران از لحاظ آمار نرخ رشد جمعیت در مقام سوم جهان قرار گرفت و میزان باروری به طور متوسط ۵/۵ نوزاد زنده برای هر مادر گزارش شده است، اما متأسفانه در سال‌های پس از جنگ تحمیلی با از سرگیری سیاست‌‌های دهه ۴۰ بار دیگر امروز پیامدهای منفی کاهش جمعیت یعنی پیری جمعیت، کمبود نیروی کار فعال و همچنین چالش‌‌های بزرگ اقتصادی آینده این سرزمین را مورد تهدید قرار می‌‌دهد.

ارسال نظرات