۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۷۴۲۵۴۱
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور خبر داد؛

ابلاغ ۷۰ رشته تحصیلی و تصویب ۱۰۰ رشته پژوهشی در حوزه های علمیه

ابلاغ ۷۰ رشته تحصیلی و تصویب  ۱۰۰ رشته پژوهشی در حوزه های علمیه
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: در حوزه‌های علمیه و در عرصه پژوهش حدودا ۷۰ رشته تحصیلی ابلاغ و ۱۰۰ رشته نیز تصویب شده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در آئین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ دانشکده دین و رسانه که در سالن همایش‌های این دانشکده برگزار شد، اظهار کرد: با شناخت ظرفیت‌هایی متقابل می‌توانیم گام‌های عملیاتی‌تر برداریم.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود که ذات رسانه با بستر فطری و مکانی چقدر پیوند خورده است، مطرح کرد: در کارهای پژوهشی و آموزشی این دانشکده تبیین این تقطه برای ساخت رسانه دینی واجب است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: اگر بخواهیم به سمت رسانه دینی حرکت کنیم باید بدانیم در چه مسائلی باید تعریف جدید داشته باشیم و از چه مرزهای خنثی‌ای می‌توانیم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث بانکداری این مرزها را رعایت نکردیم و تنها یک کتابچه عقود اسلامی منتشر کردیم ولی ماهیت ربوی بانک‌ها ادامه پیدا کرده است، عنوان کرد: در رسانه نیز اگر این تفکیک را انجام ندهیم ماهیت اقتصاد اسلامی در این عرصه نیز تکرار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به اینکه دین برای مدیریت فرد و جامعه آمده است و رسالت انبیا یک رسالت سلوکی و فردی نبوده است، خاطرنشان کرد: پیوند دین و رسانه در مبانی نظری و نطام عرصه رسانه خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این دانشکده، دروس و پایان نامه‌ها باید به این موضوعات توجه شود، تصریح کرد: اگر رسانه را صرفا یک ظرف و دین را یک پیام بدانیم هیچ گاه نمی‌توانیم به هدف اصلی تربیتی دین برسیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه در حوزه‌های علمیه و در عرصه پژوهش حدودا ۷۰ رشته تحصیلی ابلاغ و ۱۰۰ رشته نیز تصویب شده است، یادآور شد: این نگاه توسعه‌ای حوزه در عرصه پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کتاب تولید کرده‌ایم که حاصل نظر اندیشمندان و پژوهشگران است، ابراز کرد: تمام این مطالب درکنار ترویج بیش از ۸۰۰ نشریه علمی، پژوهشی و ترویجی نشان‌گر ظرفیت علمی و پژوهشی حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به اینکه دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز جامعه و حاکمیت ایجاد شده است، بیان کرد: اولویت‌های پژوهشی مورد نیاز جامعه در ۲۶ رشته و گرایش به صورت سالانه اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ دو هزار طرح واصل شده است، اظهار داشت: هدف این دبیرخانه پاسخ به نیازهای حاکمیت است و اولویت‌های عینی جامعه را مدنظر قرار داده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: آثار ۲۰ سال اخیر ۵۰ اندیشکده، پژوهشکده و مراکز اسلام پژوهی غربی را مطالعه کردیم و مجموعه رویکرد آن‌ها را جمع آوری کرده‌ایم که به زودی رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به صورت همزمان باید حرکت جبهه مقابل را بدانیم و نسبت به آن موضع گیری کنیم، مطرح کرد: این رویکرد در حوزه شکل گرفته است که پژوهش‌ها را به سمت نیازهای جامعه ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی افزود: باید به نیازهای کف جامعه دسترسی داشته باشیم ولی متأسفانه سامانه شاخصی در این عرصه نداریم و اگر ابزار صداوسیما این بستر نیازسنجی را به معاونت پژوهش حوزه برساند سرمایه انسانی و مالی پژوهش را به سمت پاسخ به نیازهای حاکمیت می‌رسانیم.

ارسال نظرات