۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۷۴۳۱۲۰
تولیت آستان قدس رضوی:

آیت الله ناصری انسانی باتقوا و شخصیتی برجسته بود

آیت الله ناصری انسانی باتقوا و شخصیتی برجسته بود
حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به سیره اخلاقی و مهدوی آیت الله ناصری اصفهانی، این عالم بزرگ را دارای شخصیتی برجسته و فردی با اخلاق و با تقوا دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در همایش «سالک الی الله» تبیین سیر و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی آیت الله ناصری اصفهانی که عصر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با اشاره به سیره اخلاقی و مهدوی آیت الله ناصری اصفهانی اظهار داشت: آیت الله ناصری شخصیتی برجسته و فردی با اخلاق و با تقوا بود.

وی افزود: در قرآن کریم و مبانی اسلامی ما، منیّت و خودبرتربینی امری مذموم و نکوهش شده است و در مکتب اسلام از جمله ویژگی‌های انسان‌های با تقوا این بیان شده است که آنان کسانی هستند که خود را از دیگران بالاتر ندانسته و در زمین مرتکب فساد نمی‌شوند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در مبانی اسلامی دو جور برتربینی بیان شده است تشریح کرد: یک نوع برتر بینی، برتر بینی ممدوح است و آن درجایی است که انسان برای کسب فضیلت‌ها و خوبی‌ها از دیگران سبقت گیرد؛ اما نوع دیگر، برتربینی مذموم است و آن درحایی است که انسان به دنبال کارهایی برود که او را از دیگران متمایز کند تا بر انسان‌های دیگر فخر فروشی کرده و خود را برتر از دیگران بداند.

وی افزود: آیت الله ناصری اصفهانی از جمله افرادی است که در دوران زندگی خود به معنای واقعی کلمه هیچ چیز برای خود قائل نبوده و برتربینی نسبت به دیگران بر خود لحاظ نمی کرد.

وی با بیان اینکه مبارزه با نفس و کنترل آن امری بسیار مهم در عاقبت به خیری انسان ها است اظهار داشت: بزرگان ما همیشه با نفس خویش مبارزه می‌کردند تا به درجات و مقامات معنوی بالا دست پیدا کنند؛ امام راحل یکی از آن بزرگ مردانی بود در این مسیر کف نفس داشت و همین امر نیز سبب شد تا به درجات بالاتر دست پیدا کند که اگر ایشان چنین نبودند قطعا به این مقام ها دست پیدا نمی‌کردند.

وی با اشاره به خاطراتی از آیت الله ناصری، افزود: آیت الله ناصری در زمان تشرف به مشهد مقدس به هتل که نمی‌رفتند؛ بلکه در همان مهمان‌سرایی هم که بودند معمولی ترین اتاق را انتخاب می‌کردند.

آیت الله ناصری انسانی باتقوا و شخصی برجسته بود

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه همه می‌دانند که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام‌های تسلیت خویش بسیار دقت نظر داشته و بر نوع به کارگیری کلمات بر شخصیت‌ها اهتمام ویژه دارند، عنوان داشت: تعابیری که رهبری معظم انقلاب در پیام تسلیت خویش به آیت الله ناصری به کار بستند، نشانگر یک عمر مجاهدت، تلاش، عمل به تکلیف و سرکوب هوای نفس از سوی این عالم بزرگ است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برخی از ویژگی‌های شخصیتی آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: ارادت به امام رضا علیه السلام یکی از ویژگی‌های شخصیتی آیت الله ناصری بود و همیشه در سفر به مشهد مقدس این کلام را بر زبان خود جاری می‌ساخت که «من آمده‌ام تا خاک پای زائران را به چشم کشم».

وی افزود: ارادت آیت الله ناصری اصفهانی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز یکی از ویژگی‌های شخصیتی این عالم بزرگ بود؛ به گونه‌ای که حتی وقتی اسم حضرت حجت را نیز می‌شنید، منقلب شده و گریه می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در پایان با اشاره به لزوم برگزاری چنین همایش‌هایی مبنی بر شناساندن سیره و اندیشه علمایی همچون آیت الله ناصری اصفهانی تاکید کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی در سطح جامعه به معنای ترویج سیره و سلوک افرادی همچون آیت الله ناصری اصفهانی است که موجب ترویج اخلاق و فضیلت‌های اخلاقی در جامعه خواهد شد.

ارسال نظرات