۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۷۴۳۶۴۰
در نشست مشاور رئیس جمهور با نهادهای حوزوی فارس مطرح شد؛

استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه برای تحقق دولت اسلامی

استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه برای تحقق دولت اسلامی
نشست حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم با روحانیون و مسئولان نهادهای حوزوی فارس به میزبانی مدیریت حوزه علمیه فارس برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، در پی سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس ، نشست حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با روحانیون و مسئولان نهادهای حوزوی فارس به میزبانی مدیریت حوزه علمیه فارس برگزار گردید.

در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: در نهاد ریاست جمهوری مرکز ارتباطات دولت و روحانیت تشکیل شده است که دارای 3 وظیفه عمده می باشد.

وی افزود: وظیفه اول این نهاد ارتقای ادراک متقابل دولت و روحانیت می باشد تا روحانیت از اقدامات دولت اطلاع یابند و 23 آبان از خدمات دولت نمایشگاهی با عنوان روایت پیشرفت در قم برای برپا می شود.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: وظیفه دوم این مرکز تقویت حکمرانی و تقویت دولت دینی می باشد که وظیفه روحانیت است تا سازوکار اسلامی شدن دولت را برنامه ریزی کند و در این زمینه فراخوان ایده های حوزوی که به صورت جشنواره و تقدیر از منتخبین و اعلام طرح های برتر به مسئولین خواهد بود، داده شده است.

وی افزود: وظیفه سوم این مرکز تسهیل حمایت دولت از حوزه های علمیه و نهادهای حوزوی خواهد بود و در این سفر نیز برنامه هایی برای حوزه های استان فارس مصوب خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم توجه به مسئله فرهنگ را در دستور کار قرار دولت بیان کرد و گفت: بدحجابی یک فرآیند چند ساله بود که به خاطر مدیریت های نا مناسب فرهنگی در جامعه رخ داد و نباید توقع داشت یک روزه این مسئله حل شود و امیدواریم با تصویب و ابلاغ و در نهایت اجرا شدن لایحه عفاف و حجاب، ناهنجاری ها  برطرف شود.

مشاور رئیس جمهور به ظرفیت های حوزه علمیه فارس اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه فارس باید از دستاوردها و ظرفیت های خود نمایشگاهی ارائه نماید تا هم مردم نبست به خدمات حوزه آگاهی یابند هم مسئولین بتوانند از ظرفیت های حوزه استفاده کنند.

وی افزود: ما آمادگی داریم از طرح های روحانیون در بخش های دولت استفاده نماییم و با ارتباط سازنده دولت و حوزه علمیه شاهد هم افزایی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در پایان به نقش مساجد در رشد فرهنگی و معنوی جامعه اشاره کرد و گفت: مساجد یک ظرفیت های خدادادی برای رشد فرهنگی و دینی مردم هستند که دولت تلاش میکند موانع فعالیت مساجد را بر طرف نماید تا مساجد جایگاه حقیقی خود در جامعه را پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی امروز در نشست مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با مدیران نهادهای حوزوی استان فارس، حوزه علمیه فارس را در میان حوزه ها صاحب مکتب دانست و گفت: حوزه علمیه فارس با قدمت 800 ساله دارای شخصیت های بزرگ علمی است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا محمودی مدیر حوزه علمیه فارس روحانیت فارس را نسبت به شعائر و فرهنگ اسلامی دغدغه مند دانست و گفت: حمایت خود را لایحه عفاف و حجاب می کنیم و در همین رابطه نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی با 40 امضا از بزرگان حوزه فارس ارسال گردید.

وی به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: ما انتظار داریم دولت در خصوص تورم و رونق تولید که شعار سال هست و بهبود معیشت مردم اقدامات مثمر ثمری انجام بدهند.

مدیر حوزه علمیه فارس اظهار داشت: در حوزه علمیه فارس  بالغ بر 2400 مبلغ در مدارس طرح امین فعالیت دارند و برای رشد این ظرفیت ها نیازمند زیر ساخت ها هستیم که مبلغین ما با اطمینان خاطر نسبت به فعالیت های خود اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی گفت: در راستای بازشناسی هویت دینی و ملی در حال تدوین تاریخچه علمای فارس هستیم که برای تکمیل آن نیازمند به اعتبار هستیم.

استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه برای تحقق دولت اسلامی

حوزه خواهران ۵۰ طرح تدوین نموده اما بخاطر نبود بودجه فرهنگی مانده است

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ساجدی مدیر حوزه علمیه خواهران فارس در این نشست با اشاره به اینکه طلاب حوزه خواهران فارس در سه سطح دو، سه و چهار مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: حوزه خواهران فارس یک خانواده ۷ هزار نفری طلبه، استاد و کادر است، که باتوجه به ظرفیت و جنس کار باید برنامه ریزی کرد.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه استان فارس دارای ۳۱ مدرسه است، اضافه کرد: استان فارس دیار شهید دوران، شهید جاویدی، اسکندری و آیت الله دستغیب است، لذا استان فارس را باید با یک نگاه متفاوت دید.

مدیر حوزه خواهران فارس همچنین از آماده بودن ۵۰ طرح در عرصه های مختلف فرهنگی خبر داد و گفت: حوزه خواهران ۵۰ طرح آماده در دستور کار دارد اما به دلیل عدم تخصیص بودجه فرهنگی مانده است.

استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه برای تحقق دولت اسلامی

برای گرانی و تورم چاره اندیشی شود

آیت الله احمد بهشتی در خصوص قدمت حوزه علمیه فارس اظهار کرد: با توجه به سابقه حوزه علمیه فارس، این حوزه نیز مانند اصفهان و مشهد استقلال داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) اضافه کرد: باید با خدا کارها را پیش ببریم، اگر آخرت خود را درست کنیم خداوند دنیای ما را درست خواهد کرد، انسان باید در مرحله اول واعظ خود سپس واعظ دیگران باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری نیز تصریح کرد: موضوع تورم زندگی مردم را دچار مشکل کرده است، دولت در این زمینه باید چاره ای بیندیشد، ان شاءالله در این زمینه موفق خواهد شد و باید از فرصت ها برای حل مشکلات اقتصادی و تورم استفاده کرد.

 

استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه برای تحقق دولت اسلامی

نبود بودجه فرهنگی تبدیل به چالش شده است

حجت الاسلام عادل حاجی پور مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس هم در این نشست اظهار کرد: استان فارس از نظر وسعت و جغرافیایی دارای وسعت بسیاری است از این رو دارای ۷۶ امام جمعه است.

وی در خصوص سبک زندگی نیز اضافه کرد: خانواده مهمترین کانون است، مقام معظم رهبری فرمودند مبارزه با کانون های فساد که سبک زندگی را نشانه گرفتند جهادی همه جانبه و هوشمندانه باشد.

مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس تصریح کرد: یکی از ارکان مهم مدیریت نیروی انسانی است، این نیروی انسانی کارآمد یک ضرورت اجتناب پذیر است که باید به آن توجه شود.

وی عنوان کرد: در کنار مدیریت نیروی انسانی یک برنامه جامع نیاز داریم که استان فارس در این زمینه نیز نقشه فرهنگی مهندسی را تدوین کرد.

حجت الاسلام حاجی پور گفت: در خط مقدم جبهه فرهنگی با عدم تخصیص بودجه مواجه هستیم. چرا باید در جنوب استان برای یک کار فرهنگی با کمبود بودجه مواجه باشیم؟

ارسال نظرات