۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۷۴۳۸۰۲
آیت‌الله کعبی:

اگر حوزه علمیه نبود، التقاط و انحراف اسلام را از بین برده بود

اگر حوزه علمیه نبود، التقاط و انحراف اسلام را از بین برده بود
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شاخصه های روحانی موفق را برشمرد و گفت: اگر روحانیت و حوزه‌های علمیه نبودند، التقاط و انحراف، اسلام را از بین برده بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت‌الله عباس کعبی نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری، در مراسم تشرف برخی از طلاب مدرسه علمیه امام حسین علیه السلام قم به لباس مقدس روحانیت که در همین مدرسه برگزار شد، درباره اقتضائات و ذی طلبگی سخن گفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روحانی موفق را دارای پنج شاخصه پایه‌ای عنوان کرد و گفت: نخستین شاخصه علم و فضیلت، دوم تقوا و عدالت، سوم بصیرت و آگاهی، چهارم حضور در میدان خدمت و پنجم آمادگی برای بسترسازی برای ظهور حضرت بقیه الله و حضور در میدان شهادت است.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در بیان نکاتی در عرصه علم و فضیلت ابراز داشت: یک روحانی در این عرصه تا آنجا باید بدرخشد که بتواند سخنگوی اسلام باشد؛ اگر حوزه‌های علمیه و روحانیت نبودند از اسلام ناب محمدی (ص) و مکتب اهل بیت و فقه خبری نبود؛ آن موقع شاخص و معیار دین‌داری از بین می‌رفت.

وی افزود: سخنگوی اسلام از لحاظ علمی مجتهد جامع الشرایط مورد اطمینان و اعتماد اهل بیت است؛ هر کسی آزاد است که خود اظهار نظر کند، اما وقتی می‌گوییم خدا، پیامبر یا اهل بیت می‌گویند که برای مثال حرکت به سمت معاد چنین است.

آیت‌الله کعبی در اثبات لزوم وجود روحانیت گفت: در این سال‌های پس از نزول اسلام و این همه فرق انحرافی و تحریف دین و فاصله گرفتن از متون اصلی دین، بدیهی است که اگر در مورد دین مجموعه‌ای تحقیق نکند، دین‌شناس نشود و وقت خود را صرف فهم دین نکند، دین به خوبی شناخته نمی‌شود؛ این فهم عمیق و دقیق وظیفه ذاتی روحانیت و حوزه‌های علمیه است؛ اگر حوزه‌های علمیه و روحانیت نبود، التقاط و انحراف اسلام را از بین می‌برد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از طلاب خواست به عنوان یک شاخص، هر جا جریانی دیدید که مخالف روحانیت و حوزه‌های علمیه است، بدانید که آن جریان یا فریب خورده یا شیطان صفت است یا اینکه سرویس‌های جاسوسی به آن واسطه نفوذ کرده‌اند تا از اسلام بگذرند و اسلام را خراب کنند.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری استبداد و استعمار را همواره به دنبال مخالفت و ضربه زدن به روحانیت توصیف کرد و گفت: در همه فرقه‌های انحرافی قدیمی و جدید، مخالفت با روحانیت وجود دارد؛ فرقه‌ها و نحله‌های مخالف حوزه و روحانیت در زمان ما یا تحت تأثیر روشنفکری غربی هستند که اسلام منهای روحانیت را ترویج می‌کنند، یا متحجر و جامد هستند و به نام محبت اهل بیت خود را بی‌نیاز به حوزه‌های علمیه و روحانیت می‌دانند؛ می‌گویند ما روایات اهل بیت را می‌خوانیم و می‌فهمیم.

وی توضیح داد: این جریانی طولانی در طول تاریخ است اما از زمان اخباری‌گری اوج گرفت و امین استرآبادی در قواعد المدنیه به عنوان یکی از سردمداران اخباری‌ها در مقابل جریان اصولی، این مطلب را دامن زد؛ تئوری آن این شد که هم فقیه و هم غیر فقیه و عوام، مقلد اهل بیت هستند و ما مقلد معصوم هستیم و فقیه واسطه در نقل روایت است؛ فقیه چیزی بیش از راوی حدیث نیست؛ ظاهر کلام امین استرآبادی خیلی اهل بیتی است، اما اگر خوب دقت کنیم متن و محتوای این پیام باعث از بین بردن رابطه حوزه‌ها و روحانیت با مردم و تضعیف دین می‌شود.

آیت‌الله کعبی سخن امین استرآبادی را تنزل مقام اهل بیت دانست و گفت: مگر معصومین مجتهد هستند؟ بعضی می‌گویند که رسول الله و امامان معصوم هم اجتهاد می‌کردند و علمای ابرار هستند اما باید بدانند که این‌ها علم لدنی داشتند، این از سوی خدا است؛ تبیین از رسول الله و اهل بیت است و تشخیص با مجتهد جامع الشرایط است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: سخن دوم اینکه ما مقلد معصوم هستیم اشتباه است؛ معصوم بعد از خود در عصر غیبت حجت گذاشته است و می‌فرماید شما به فقیه جامع الشرایط مراجعه کنید؛ فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت حجت اهل بیت (ع) بر مردم هستند؛ حجت یعنی باید قول و فتوایش مسموع باشد و در حوادث واقعه به او مراجعه شود. فقیه مرجع می‌شود؛ حوادث واقعه همه نوع حادثه را می‌گویند، رویدادهای شرعی، اخلاقی، رفتاری، اجتماعی، سیاسی و حقوقی، عموم دارد.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در اشاره‌ای به سخن شیخ انصاری اظهار داشت: شیخ انصاری می‌گوید این اعم از حوادث شرعیه بلکه شامل حوادث عرفیه هم می‌شود؛ فرجعوا فیها مرجع تقلید می‌شود و حجت امام هستند؛ در روایات دیگر آمده است کسی که مقابل فقها و مراجع بایستد گویی در مقابل اهل بیت ایستاده و در حد شرک بالله است؛ این حرف خیلی بلند است.

وی به ادعای برخی مبنی بر اینکه منظور از «فرجعوا الی روات احادیثنا» مجتهد نیست بلکه مرجع است گفت: کسی که اطلاقات و عمومات، تعارض اولیه روایات، تزاحمات، مفاهیم، مجمل، مبین، فحص از ادله، یأس از ادله را برسد و برای این کار اصولی تأسیس کند و اصول عملیه داشته باشد و تکلیف را بخواهد بفهمد مجتهد جامع الشرایط می‌شود؛ راوی حدیثی که روایت حدیث را با اجتهاد نقل می‌کند و این مراجعه به آن لازم است.

آیت‌الله کعبی درباره اخباری‌گری امروز ابراز داشت: ما گرفتار اخباری‌گری جدید شدیم؛ اخباری‌گری جدید با نفی عقلانیت، و حتی توجه به بدیهیات عقلیه و احکام قطعیه عقل عملی و نفی احتیاج به اصول فقه، با این بیان که خیلی از بخش‌های اصول فقه زواید است و باید حذف شود و فایده‌ای ندارد و به درد استنباط نمی‌خورد و قشری‌گری و سطحی نگری را بین طلاب، روحانیت و حوزه‌ها ترویج می‌کنند و به تدریج با نفی مرجعیت، حوزه‌ها و روحانیت می‌خواهند به نام اهل بیت مرجع شوند؛ کم سوادان و بی‌سوادان متحجرین، در طول تاریخ ضربه سهمگینی به اسلام وارد کرده‌اند؛ الان ما گرفتار این‌ها هستیم؛ بنابراین هم تحجر و هم انفعال در مقابل خط علم و فضیلت حوزه‌ها و روحانیت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توصیه به روحانیان تازه ملبس گفت: خط علم و فضیلت را تا رسیدن به قله‌های معارف اسلامی ادامه دهید؛ یکی از آفت‌ها این است که به خاطر ملبس شدن، احتیاجات و مراجعات زیاد است، نیازهای زندگی هم زیاد است، به این دلیل تلاش علمی کم می‌شود؛ شما نباید مسیر تلاش علمی خود را تضعیف کنید؛ با همان انگیزه‌ای که سال اول وارد شدید بلکه بیشتر از آن ادامه دهید.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره ویژگی دوم با موضوع تقوا و عدالت اظهار داشت: یک روحانی بویژه طلبه‌هایی که معمم می‌شوند به همان میزان که از لحاظ علمی پیشرفت می‌کنند باید از لحاظ اخلاقی هم پیشرفت کنند؛ تحصیل علم واجب است؛ واجب دیگر تحصیل اخلاق و تهذیب نفس است؛ وجوب تحصیل عدالت و تحصیل تقوا، واجب نفسی به ذاته است؛ اما برای طلاب هم واجب نفسی و هم واجب غیری است؛ واجب نفسی این است که مانند بقیه مؤمنین تقوا داشته باشند و کسب عدالت کنند.

وی ادامه داد: ارتکاب گناه حرام است؛ اما واجب غیری است، هویت طلبگی به عدالت و تقوا است؛ اگر کسی از خط عدالت و تقوا فاصله بگیرد لطف امام زمان (عج) شامل حال او نمی‌شود؛ بلکه تنها اسم او سرباز امام است اما در عمل خیر و برکت از زندگی او برداشته می‌شود و امام زمان هم به او بی‌توجهی می‌کند؛ این را استبدال می‌گویند؛ برای علما و روحانیت واجب تهیئی است؛ یعنی به جایی برسید که جزو اعلام حوزه شوید، باید خودتان را آماده کنید و برای این کار از لحاظ علمی و اخلاقی محیا شوید.

آیت‌الله کعبی تأکید کرد: تحصیل تقوا و تحصیل عدالت برای مقامامت عالی حوزه و روحانیت، برای طلاب عزیز، یک واجب تهیئی است؛ باید خود را آماده کنند؛ امام راحل در نصیحت‌های خود به طلاب در رساله ولایت فقیه و جهاد نفس فرموده‌اند «طلاب جوان خود را بسازید، قبل از اینکه جامعه به شما روی بیاورد، وای به روزی که شما خودتان را نساختید و جامعه به شما نیازمند شد؛ آن موقع به جای اینکه مفید باشید به اسلام ضربه می‌زنید».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روحانی عالم بدون تقوا و عدالت را روحانی‌نما نامید و ادامه داد: چنین روحانی فقط لباس روحانیت پوشیده است؛ اما اگر عدالت و تقوا داشت و علم و فضیلت نداشت، این انسان مؤمن با تقوا می‌شود و باز هم روحانی نیست؛ پس هویت یک روحانی به مجموعه علم، فضیلت، تقوا و عدالت است.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره صفت سوم روحانی موفق که آن را وصیت عنوان کرده بود گفت: اگر روحانی علم و تقوا داشته باشد اما بصیرت اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی نداشته باشد، تقوا و علمش بر باد می‌رود؛ یک روحانی در کنار کار خود باید محیط پیرامون خود را بشناسد؛ شناخت محیط پیرامون به معنای موضع‌گیری روزانه نیست؛ یک روحانی باید خوب بشنود، خوب ببیند، خوب تجزیه و تحلیل کند، خوب بخواند و خوب یادداشت کند.

وی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را الگوهای طلاب در عرصه‌های علم، فضیلت، تقوا، عدالت و بصیرت برشمرد و توصیه کرد: بخشی از وقت خود را برای کسب بصیرت لازم بگذارید؛ برای این کار از متولیان مدرسه استدعا دارم دوره طرح ولایت را برای طلاب داشته باشند؛ سه کتاب نخست، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی است؛ سه کتاب بعدی فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه سیاست و غرب شناسی است؛ این کتاب‌ها بصیرت اعتقادی و بصیرت اخلاقی را ایجاد و مبانی اندیشه را تنقیح می‌کند؛ مطالعه کتاب‌های طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و رهبری، انسان 250 ساله، تاریخ معاصر، تاریخ ایران معاصر، تاریخ سیاسی اسلام و مانند این‌ها را جزو برنامه‌های تقویت بصیرت خود بگذارید.

آیت‌الله کعبی ویژگی چهارم یک روحانی موفق را پای کار و خدمتگزار مردم بودن برشمرد و اظهار داشت: خیلی مهم است که یک روحانی باید ارتباط خود را با مردم از طریق مسجد، مدرسه، ارتباط با خانواده‌ها، محبت کردن، مسأله گفتن، قرآن آموختن، نماز آموختن، پاسخ به سئوالات و شبهات، بویژه ارتباط با نسل جوان حفظ کند؛ این مسأله نه تنها مهم بلکه واجب است و این ارتباط با مردم را باید از محیط کوچک خود شروع کنیم؛ آن را باید از خانواده، همسایه‌ها، قوم و خویشان نزدیک شروع کنیم و بعد گسترش دهیم؛ هر کسی باید یک هسته مردمی داشته باشد که هسته معرفت، تربیت و تبلیغ دین باشد؛ لازم نیست تبلیغ دین در منبرهای سنتی باشد بلکه در همین هسته‌های معرفت، تربیت، محبت و انس، شکل می‌گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره پنجمین و آخرین ویژگی روحانی موفق که جهاد و شهادت عنوان کرده بود گفت: دستمایه آمادگی جهاد و شهادت، اهتمام به امور مسلمین است؛ شما در شرایطی معمم شده‌اید که یک هفته بعد از آن حماسه نخستین ضربه طوفان الاقصی اتفاق افتاد؛ این برای شما و زندگی روحانی شما در آینده یک نقطه تاریخی است؛ این مسأله هم برای امت اسلامی نقطه عطف تاریخی است و هم برای تحولات منطقه‌ای و جهانی و هم برای تحولات به سمت ظهور، از جهات عدیده قابل بررسی است.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری حماس، جهاد اسلامی و حزب الله لبنان و دیگرانی که در خط مقدم جبهه مقاومت اسلامی و جهاد فی سبیل الله می‌جنگند را نیازمند پشتوانه عنوان کرد و ادامه داد: جهاد فرهنگی، رسانه‌ای، تبلیغی و تبیینی وظیفه ما است که در پشت خط مقدم قرار داریم؛ بر ما واجب است که هرگونه پشتیبانی ممکن را انجام دهیم؛ ممکن است مانند الان لازم باشد که راهپیمایی برگزار کنیم.

وی در بیان لزوم انجام راهپیمایی در حمایت از مردم غزه گفت: رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا و برخی از کشورهای اروپایی، وحشیانه‌ترین جنایات تاریخ را در پاسخ به دفاع مشروع فلسطینیان شروع کردند و قصد دارند در این جنگ بشریت را نابود کنند؛ در این جنگ به بیمارستان، خبرنگاران، کودکان و زنان هم رحم نمی‌کنند؛ غزه را در محاصره کامل قرار داده‌اند و آب، برق، گاز و زیرساخت‌های غزه را قطع کرده‌اند.

آیت‌الله کعبی افزود: ما باید از مجامع بین‌المللی حقوق بشر و کشورهای عربی و اسلامی درخواست کنیم تا راهی برای رساندن کمک‌های مالی، انسانی، انسان‌دوستانه و کمک‌های هلال احمر به مردم مظلوم پیدا کنند؛ این وظیفه انسانی را باید انجام دهیم و این یک نوع اشتراک در مجهادت و جهاد فی سبیل الله و کمک به خط اول جبهه است؛ ما باید خود را پشت جبهه‌ای حساب کنیم که امدادمان به خط اول جبهه می‌رسد؛ دل و دعایمان با آن‌ها باشد و مسائلشان را دنبال کنیم و برای جهاد و شهادت آماده شویم؛ نباید بی‌تفاوت باشیم؛ این مسائل باید با اهتمام ویژه پیگیری شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تسلیم شدن آمریکا و اسرائیل در مقابل جبهه مقاومت اسلامی را قطعی دانست و گفت: این جنایت‌ها و توحش‌ها یک یا دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد؛ جبهه مقاومت ابتکار عمل و خلاقیت‌های جدیدی دارد که آن‌ها را به تسلیم و درخواست آتش بس وادار می‌کند و بعد از تبادل اسرا، سازه‌های حاکمیتی رژیم صهیونیستی فرو می‌ریزد؛ یعنی از درون رژیم صهیونیستی علیه جنایتکاران جنگی صهیونیست بلند می‌شوند و آن‌ها را به قربانی کردن صهیونیست‌ها و ناتوانی در دفاع از آن‌ها متهم می‌کنند.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری درباره مهاجرت معکوس در سرزمین‌های اشغالی سخن گفت و افزود: طوفان الاقصی فتح الفتوح بود؛ جوانانی در این جهاد بزرگ شرکت کردند که هنگام انتفاضه اولی و ثانی فلسطین، بچه بودند و الان بزرگ شده‌اند؛ نسل جدید انتفاضه اینقدر شجاع است و نسل بعدی هم شجاع‌تر از این خواهد بود.

ارسال نظرات