۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۷۴۵۶۲۳
اهمیت مجلس خبرگان رهبری؛

نقطه اوج مردم سالاری دینی در مجلس خبرگان رهبری

نقطه اوج مردم سالاری دینی در مجلس خبرگان رهبری
مجلس خبرگان رهبری با نظارت و هدایت نهاد ولایت فقیه، مهم‌ترین نقش را در مردم سالاری دینی ایفا می‌کند. جایی که بهترین نخبگان اسلام شناس منتخب بر فعالیت‌های این نهاد نظارت می‌کنند و در انتخاب شایسته‌ترین فرد برای این جایگاه می‌کوشند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مجلس خبرگان رهبری با این وجود که هر شش ماه یک بار اجلاسیه خود را برگزار می‌کنند؛ اما نقشی مؤثر و دقیق در برقراری مردم سالاری دینی در کشور دارد. شاید یکی از مهم‌ترین مجلس‌هایی که در کشور جلوی ورود افراد نا اهل به موضوع رهبری را می‌گیرد، نهاد مجلس خبرگان رهبری است که به ایده امام خمینی (ره) جهت جلوگیری از این آفت و آسیب بنیان گذاشته شد.

اهمیت مجلس خبرگان رهبری در تحقیق و تفحص دقیق از نهاد ولایت فقیه و تمام ادارات، مؤسسات و بخش‌های زیرنظر ایشان از جمله صداوسیما، نهادهای نظامی و قضایی مانند ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضاییه و ... اجازه کمترین اشتباه و خطایی را در این دستگاه‌ها و نهادها نمی‌دهند و در صورت کشف فساد و یا حرکتی برخلاف قانون به پیگیری و بررسی می‌پردازند.

از این رو برخلاف تصوری که این مجلس هر شش ماه یکبار جلسه برگزار می‌کند و اعضای آن دارای مشاغل مختلف هستند؛ اما این نهاد نقش تأثیرگذاری در جلوگیری از ایجاد فساد در مهم‌ترین نهاد کشور یعنی نهاد رهبری می‌باشد. آیت الله اراکی، یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در یکی از گفت‌وگوهای زنده تلویزیونی بر دغدغه رهبر معظم انقلاب در زمینه تحقیق و تفحص از نهاد رهبری و زیرمجموعه‌های آن تأکید داشت. نظارت از سوی مجلس خبرگان رهبری و ارائه گزارشات پیرامون آن، در جلسات مختلف این مجلس، می‌تواند بهترین کمک کننده به نهاد ولایت فقیه باشد.

وظیفه دیگری که مجلس خبرگان رهبری برعهده دارد، انتخاب رهبر است. مذاکرات خبرگان در این مجلس، می‌تواند در انتخاب رهبر نقش بسزایی داشته باشد. اگر مجلس خبرگان رهبری نتواند مجتهد شایسته‌ای را برای رهبری پیدا کند و انتخابی نادرست برای رهبری داشته باشد، می‌تواند سرنوشت کشور را به بدترین شرایط تبدیل نماید. به راستی که انتخاب شخص اول کشور، با این شیوه به طور غیرمستقیم توسط خبرگان مورد تأیید مردم، نشان از مردم سالاری دینی است.

برای نمونه مشاهده برخی از مذاکرات مجلس خبرگان رهبری در سال 1368 به دنبال رحلت امام خمینی(ره) جهت انتخاب رهبر آینده کشور نشان از درایت و پختگی بخش قابل توجهی از مجلس خبرگان رهبری می‌دهد که با بررسی تمام پیشنهادات، قیل و قال‌ها به انتخابی شایسته دست زدند. هرچند برخی از همان افراد با وجود پیش بینی و آینده نگری حضرت آیت الله خامنه‌ای در همان مجلس، به دشمن انقلاب تبدیل شدند؛ اما به طور کلی وظیفه خطیری برعهده مجلس خبرگان رهبری قرار دارد.

در حقیقت مردم به طور غیر مستقیم در انتخاب رهبری نقش دارند. بنابراین مشارکت هوشمندانه و عاقلانه همه مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در تعیین آینده سیاسی کشور مورد تأیید است. مردم در حقیقت مجتهدین خبره‌ای را به عنوان نماینده خود در این مجلس می‌فرستند تا نه‌تنها به انتخاب فردی شایسته برای نهاد ولایت فقیه بپردازند، بلکه با نظارت دقیق خود اجازه هیچ گونه حرکت اشتباه را به نهاد رهبری و زیرمجموعه‌های ایشان ندهند. برخلاف کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند، هیچ کشوری به اندازه ایران نسبت به شخص اول کشور چنین حساسیتی ندارد. همانطور که مجلس شورای اسلامی ناظر بر عملکرد شخص دوم مملکت است، مجلس خبرگان رهبری نیز با نظارت خود بر شخص اول مملکت، در حقیقت نقش تعیین کننده و تأثیرگذاری بر حرکت کشور دارد.

بنابراین مردم می‌بایست با حساسیت فراوان در انتخاب نماینده خود در مجلس خبرگان رهبری دقت نمایند تا با ورود نمایندگان حساس، دلسوز، دغدغه‌مند، دانشمند و عالم به صحن مجلس خبرگان رهبری و همچنین با رعایت این دقت نظر و پرهیز از رأی دادن لیستی و انتخاب نماینده ای با همین ویژگی‌ها برای مجلس شورای اسلامی، سرنوشت کشور خود را تعیین نمایند؛ زیرا هر دو مجلس با نظارت بر شخص اول و دوم کشور و به‌ویژه کمک به هدایت نهادهای زیرمجموعه این دو مقام مهم، می‌توانند مشکلات کشور را کاهش داده یا به آن پایان دهند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات