۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۷۴۵۸۱۸

جزئیات جدید از تلفات ارتش اسرائیل در ۷ اکتبر؛ افسران گنبد آهنین هم کشته شدند

جزئیات جدید از تلفات ارتش اسرائیل در ۷ اکتبر؛ افسران گنبد آهنین هم کشته شدند
۴۰ روز پس از آغاز نبرد طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، اطلاعات بیشتری از ضربه غافلگیرکننده حماس به رژیم صهیونیستی به دست آمده که یک نمونه آن، به سامانه پدافندی گنبد آهنین بر می گردد.

با گذشت حدود 40 روز از آغاز نبرد طوفان الاقصی در 7 اکتبر، اطلاعات بیشتری از ضربه غافلگیرکننده حماس به رژیم صهیونیستی به دست آمده که نشان دهنده عمق این ضربات در همان روز اول است که یک نمونه جدید، به سامانه پدافندی گنبد آهنین بر می‌گردد.

گنبد آهنین مهمترین و شناخته‌شده‌ترین سامانه پدافندی هوایی کوتاهبرد اسرائیل است که به منظور مقابله با راکت ها و پهپادهای گروه های مقاومت ساخته و بکار گرفته شده است.

این سامانه پدافندی گران قیمت علی رغم ویژگی های خاصی که دارد، از برخی نقاط ضعف نیز برخوردار بوده و گروههای مقاومت در عملیات های راکتی خود بخصوص در روز 7 اکتبر از آن به بهترین شکل استفاده کردند.

رژیم صهیونیستی 10 آتشبار گنبد آهنین در اختیار دارد که هرکدام دارای 3 پرتابگر است ودر هر پرتابگر، 20 موشک زمین به هوای تامیر بکار رفته که مجموع این موشکها را به عدد 600 تیر می رساند.

یعنی در صورت شلیک همزمان راکتها با رقم بیش از این تعداد، از آنجا که بارگذاری (لود) دوباره موشک در لانچرها زمان زیادی نیاز دارد، گنبد آهنین قادر به رهگیری همه آنها نخواهد بود.

این در حالیست که گروههای فلسطینی در 20 دقیقه اول نبرد طوفان الاقصی در روز 7 اکتبر، بیش از 5 هزار راکت به مناطق اشغالی پرتاب کردند که تعداد زیادی از آنها توانست از سپر دفاعی گنبد آهنین عبور کند.

از طرف دیگر، از آنجا که سیستم رادار، شناسایی، رهگیری و تشخیص مشخصات راکت متخاصم در گنبد آهنین به صورت اتوماتیک انجام می شود (تصمیم نهایی برای شلیک توسط نیروی انسانی صورت می گیرد) گروههای مقاومت در همان روز اول و حتی پیش از آن، اقدام به هک برخی از این سامانه ها کردند که با گذشت چند روز از آغاز نبرد، همچنان برخی سامانه های گنبد آهنین با اختلال در پرتاب موشک مواجه اند.

در روزهای گذشته بارها تصاویری از انحراف شدید موشک تامیر و برخورد آن با زمین -که موجب وارد آوردن خساراتی هم شد- منتشر شده است که این مسئله از تبعات ضربه سایبری اخیر نیروهای مقاومت به این سامانه است.

در کنار این موارد، اتفاق دیگری که در روز 7 اکتبر رخ داد و حالا بعد از گذشت بیش از یک ماه، اطلاعات جدیدی از آن به دست آمده، کشته شدن برخی نیروهای عمل کننده در سامانه گنبد آهنین است.

هر کدام از سامانه های گنبد آهنین دارای یک جوخه حفاظت است که از اپراتورها و خود سامانه محافظت می کنند.

در حمله 7 اکتبر، برخی تیم های گروههای مقاومت به سراغ این سامانه ها رفتند و در جریان دیگری با عوامل شاغل در سامانه ها، تعدادی از آنها را کُشتند و برخی را هم  به اسارت خود درآوردند.

سهر صعودیان (فرمانده واحد) بنیامین گابریل یونا و ناتیو کوتسرو (اپراتور پرتاب) هر سه از گردان 947 سه نفر از کشته های این حمله هستند که تاکنون مرگ آنها تایید شده است.

این در حالیست که تا دقایقی بعد از شروع حملات گروه های مقاومت، از طرف ارتش، به هیچکدام از گردان های گنبد آهنین هیچ اخطاری مبنی بر آماده باش داده نشده و نیروهای عمل کننده با حملات رزمندگان فلسطینی غافلگیر شدند.

این سه افسر که در پی اتمام موشک های برخی سامانه ها در حال تامین موشک های جایگزین بودند، حوالی ساعت 10:30 دقیقه صبح کشته شدند و کشته شدن آنها سه روز بعد تایید شده است.

گنبد آهنین، اخبار و اطلاعات مرتبط با آن جزو موارد محرمانه ارتش اسرائیل است و اطلاعات چندانی از آنها منتشر نمی شود و احتمال می رود تعداد افراد کشته شده از واحدهای گنبد آهنین بیشتر از این باشد.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات