لزوم ایجاد شورای تهذیب و تربیت در مدارس علمیه/ کارکرد سامانه ثبت فعالیت های تهذیبی و تربیتی
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالمزاده نوری در هفتمین نشست هم اندیشی و دیدار فعالان اخلاق و تربیت که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد، با اشاره به اینکه هنر مرکز مدیریت به حرکت درآوردن نیروهای فعال است، گفت: امروز عرصه نیاز تربیت و تهذیب بسیار گسترده شده است.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با بیان اینکه نسل امروز با آسیبهای بسیاری مواجه است، عنوان کرد: حوزه علمیه به دنبال تربیت عالمان ربانی تمدنساز است که برای تحقق این هدف باید دستگاه تربیتی قوی حاکم باشد.
وی با اشار به اینکه برای این مهم نیازمند سامانه مدیریت، ابزار و نیروی انسانی هستیم، خاطرنشان کرد: سامانه مدیریتی میتواند اطلاعات تهذیبی و تربیتی را تجمیع و ساماندهی کند.
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری با بیان اینکه نیازمند سامانهای برای ثبت عملکرد و فعالیتهای تهذیبی و تربیتی هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه گامهایی در این عرصه برداشتهایم و پیشثبت نامها درحال انجام است.
وی با اشاره به اینکه این اقدام نخستین گام مدیریتی است، یادآور شد: با استفاده از اطلاعات این سایت مدیر میتواند صحنه، میدان و ظرفیتها را شناسایی کند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با بیان اینکه ساحتهای تربیتی احصا شده است، ابراز کرد: ستاد باید سازه انسانی که به عنوان عوامل تهذیب و تربیت فعال هستند را ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه این هدف شامل دو بخش است، بیان کرد: بخش نخست به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و بخش دوم به ساماندهی این نیروها اختصاص دارد.
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری با بیان اینکه در این راستا میتوان از ظرفیت اساتید استفاده کرد، اظهار داشت: در این راستا طرح تعالی در حوزههای علمیه راهاندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه شورای تهذیب و تربیت در مدارس علمیه حوزههای علمیه باید ایجاد شود، مطرح کرد: این شورا علاوه بر ایجاد دغدغههای تهذیبی و تربیتی میتواند به امور اخلاقی، تربیتی و معنوی طلاب رسیدگی کند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با بیان اینکه باید نسبت به کمبودهای عرصه تربیتی توجه شود، عنوان کرد: اخلاق یک نظام معرفتی مستحکم و باور راسخ است.
وی با اشاره به اینکه طلبه باید در دوران رشد خود با ویژگی احساس مسئولیت و تعهد باشد، خاطرنشان کرد: چنین طلبهای میتواند در جامعه شخصیت اثرگذار و مسئولیت طلبانهای داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری با بیان اینکه طلبه باید ماموریتهای خود را کشف و انجام وظیفه کند، تصریح کرد: برای این هدف طلبه در مرحله نخست باید استعدادها و ظرفیتهای خود را بشناسد.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی تربیتی و پرونده تربیتی از اهمیت بسیاری برخوردار است، یادآور شد: این موضوع موجب میشود با ویژگیهای طلاب آشنا شویم و در مسیر آن نیز با چالشهایی مواجه هستیم.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه در پایان تأکید کرد: اولویت و هدف اصلی ما پیدا کردن راههایی برای استفاده بهتر از ظرفیتهای تهذیبی و تربیتی در حوزههای علمیه است.