۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۴۶۵۸۹
حجت الاسلام والمسلمین نبوی مطرح کرد؛

عدم هماهنگی و انسجام مجموعه ها، ضعف فعالیت های تبیینی

عدم هماهنگی و انسجام مجموعه ها، ضعف فعالیت های تبیینی
حجت الاسلام والمسلمین نبوی بر لزوم آمادگی جامعه برای سختی های منتهی به ظهور تأکید کرد و اثرگذاری بیشتر و بهتر در زمینه جهاد تبیین را منوط به کار تشکیلاتی و منسجم دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست «جهاد تبیین؛ ایمان و امید» با محوریت مفهوم شناسی و بررسی چگونگی تحقق سه مفهوم مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی به همت خبرگزاری رسا و با مشارکت بسیج رسانه استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی معاون سابق تبلیغ حوزه های علمیه و عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلا حوزه در این نشست با اشاره به معنای دو لفظ «قتال» و «جهاد» در قرآن، پیرامون منطق اسلامی در مورد این دو مفهوم توضیح داد: در قرآن دو واژه جهاد و قتال وجود دارد؛ ما معمولا این دو واژه را مترادف هم می دانیم، در حالی که معنایی متفاوت دارند. البته در برخی موارد به یک معنا به کار می روند. قتال به معنای هر درگیری و کشتار، و جهاد به معنای کار پر تلاش و سخت است.

وی افزود: اینکه در قرآن می فرماید:« وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» یا حضرت آقا بر این واژه جهادی نظیر مدیریت جهادی تأکید می کنند از باب کار پرتلاش در مقابل سختی ها است. پس بر اساس منطق قرآن و منویان رهبری باید جامعه را برای انجام کار های سنگین منتهی به ظهور آماده کنیم.

فعالیت تشکیلاتی و منسجم راهگشای اثرگذاری بهتر در جهاد تبیین است

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با تأکید بر نزدیکی ظهور بر لزوم آماده کردن جامعه برای سختی ها و جنگ های پیش رو گفت: در منطق قرآن جنگ خوب است؛ از این رو می فرماید: « كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ  وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُون» چه بسا ما از رغبتی نداشته باشیم اما خیر در قتال و جنگ باشد. ما باید جامعه را برای این پذیرش این حقایق آماده کنیم. نظیر ملت یمن که با دست های خالی در مقابل ابرقدرت ها ایستاده اند.

وی در ادامه به فعالان جهاد تبین توصیه کرد: سعی کنید در مکان هایی بروید که قشر آسیب دیده از جنگ شناختی معمولا حضور دارد؛ در مساجد فعالیت کردن خوب است اما افراد مسجدی و مومن کمتر مورد آسیب قرار می گیرند، به همین دلیل  ابتدا باید سراغ اقشار آسیب پذیر برویم.

 حجت الاسلام والمسلمین نبوی پیرامون شناخت صحیح جایگاه جهاد تبیین اظهار داشت: همانطور که برای فهم بهتر آیه های قرآن ما شأن نزول ها را مطالعه می کنیم، برای فهم دقیق از بیانات امام مسلمین باید ببینیم بستر صدور دستورشان چیست؛ چرا رهبری از جهاد تبیین سخن به میان آوردند.

وی افزود: بستر دستور حضرت آقا جنگ شناختی بود، جنگی که باعث می شود انسان های خوشبخت احساس بدبختی کنند. ما باید بتوانیم این ذهن های مسومی که شرایط کشور را نا مناسب می بینند درمان کنیم؛ بنده کشور های مختلفی را دیده ام؛ حقیقتا وضعیت زندگی در ایران بسیار بالاتر از بسیاری از کشور ها است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی یکی از ضعف های فعالیت های تبیینی را عدم هماهنگی و انسجام مجموعه ها و افراد دانست و افزود: می بینیم دشمنان علیه ما بسیار منسجم و هماهنگ عمل کرده و تقسیم کار می کنند اما ما متأسفانه این ضعف را داریم که باید برای اثرگذاری بیشتر آن را برطرف کنیم.

ارسال نظرات