۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۷۴۷۷۶۰
مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ تأکید کرد؛

ضرورت یادگیری زبان عربی برای طلاب

ضرورت یادگیری زبان عربی برای طلاب
حجت الاسلام حسینی کوهساری گفت: ۸۰ درصد اساتید مراکز اسلام‌شناسی جهان مسلمان نیستند و اگر ما اسلام را معرفی نکنیم، دیگران آن را به صورت تحریف شده معرفی خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از آذبایجان شرقی، حجت الاسلام حسینی کوهساری در جمع اساتید ادبیات عرب، با طرح این سؤال که چه ضرورتی دارد حوزه‌های علمیۀ ما بین‌المللی باشند، گفت: دین ما دینی بین‌المللی و جهانی است و حوزه‌های علمیۀ ما در طول تاریخ همواره رویکرد‌ بین‌المللی داشته و نسبت به مسائل عرصۀ بین‌الملل حساس بودند. به عنوان مثال وقتی حکومت صفویه به عنوان یک حکومت شیعه در ایران شکل گرفت، علمای جبل عامل این فرصت را مغتنم شمرده و از لبنان به ایران آمدند.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور افزود: در طول تاریخ تا قبل از انقلاب اسلامی، کانون بین‌الملل حوزه‌های علمیه نجف بود و امروز این مسئولیت خطیر بر عهدۀ حوزۀ علمیۀ قم است و ده ها هزار طلبه از نقاط مختلف جهان برای تحصیل در قم حضور دارند.

حجت الاسلام حسینی کوهساری با اشاره به تأثیرگذاری عمیق امام موسی صدر و شیخ زکزاکی در لبنان و نیجریه گفت: هویت طلبگی یک هویت فرامرزی و بین‌المللی است و یک طلبه حوزۀ تأثیرگذاری خود را نباید منحصر به مسجد و محلۀ خود یا صرفا حضور در مناسب اجتماعی و سیاسی بداند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ با تاکید بر اهمیت فرصت‌های فراهم شده تحت تأثیر انقلاب اسلامی در عرصۀ بین‌الملل و حضور طلاب در این عرصه‌ها گفت: تعداد ۱۷۱ نفر از طلاب در کسوت مدافعان حرم به شهادت رسیده‌اند که ۴۰ نفر از آنها ایرانی و مابقی از سایر کشورها هستند و ما در مقابل خون این شهیدان مسئولیت بزرگی داریم.

استاد حوزۀ علمیۀ قم یکی از علل لزوم رویکرد بین‌المللی حوزه‌های علمیه را فناوریهای پیشرفته در حوزۀ ارتباطات دانست و گفت: اگر زمانی ارتباط میان دو استان سخت بود، امروز در سایۀ فناوری های ارتباطی و شبکه‌های مجازی به آسانی می‌توان با نقاط مختلف جهان ارتباط برقرار کرد و این برای ما که رسالت بین‌المللی داریم مسئولیت‌آور است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌ با اشاره به حجم انبوه عملیاتی که علیه مسلمانان به ویژه شیعه انجام می شود، گفت: معرفی اسلام و تشیع در بسیاری از دایرة المعارف‌هایی که به زبان انگلیسی نوشته شده تحریف شده است. اگر ما اسلام را معرفی نکنیم دیگران به صورت تحریف شده معرفی خواهندکرد. حدود ۱۰۰ مرکز شیعه‌شناسی و اسلام‌شناسی در دنیا وجود دارند که ۸۰ درصد اساتید این مراکز مسلمان نیستند. بعضی از آنها یهودی، مسیحی و بهائی هستند و اساتید مسلمان هم اغلب از برادران اهل سنت می‌باشند. این در حالی است که گسترش معارف اهل بیت(ع) و جاری ساختن آن در تمام جهان از وظایف حوزه‌های علمیه و دانش‌آموختگان مکتب اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به وجود هزاران طلبۀ زبان‌دان و بیش از صد تشکل بین‌المللی و ۴۰۰ کارشناس مسائل بین‌الملل در حوزه‌های علمیه، مزایای فعالیت و رویکرد بین‌المللی را مهم ارزیابی کرد و گفت: ورود به عرصۀ بین‌الملل، ارتقای هویت طلبگی، رشد آموزشی و تحصیلی، گسترش و رشد مطالعات جانبی را در پی دارد البته آفت‌هایی نیز دارد که بایستی از آنها نیز برحذر بود.

حجت الاسلام حسینی کوهساری در پایان سخنان خود با تاکید بر اهمیت و ضرورت یادگیری زبان عربی برای طلاب علوم دینی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی چهار رسالت برای حوزه‌های علمیه تعیین کرده‌اند که مرجعیت فکری و معنوی برای انسان معاصر، راهبری نسبت به دنیای اسلام، امّت‌سازی و هدایت امت واحد و تشکیل تمدن‌ نوین اسلامی چهار رسالت جهانی حوزه‌های علمیه است و برای تحقق این رسالت بایستی حوزه‌های علمیه بینش و بصیرت داشته باشند و حداقل بایستی از فعالیت‌های دینی و فرهنگی دشمنان اسلام و رقبا آگاه باشند که مستلزم مطالعه و رصد دایمی است.

وحید نستوهی
ارسال نظرات