۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۷۴۷۸۱۷
آیت الله توکل مطرح کرد؛

راه های بخشیده شدن گناهان پیش از ابتلا به عذاب الهی

راه های بخشیده شدن گناهان پیش از ابتلا به عذاب الهی
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان باید قبل از مرگ توبه کند یا با حسنات گناه خود را پاک کند یا به بلایا مبتلا خواهد شد و اگر باز گناهی ماند در برزخ و قیامت عذاب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید رحیم توکل، عضو مجلس خبرگان رهبری، در مسجد امام حسن(ع) شهرک کوثر اصفهان، با بیان اینکه پس از مرگ وارد عالم برزخ خواهیم شد و پس از آن وارد قیامت خواهیم شد، گفت: در قیامت خداوند به کار افراد مزد یا عذاب اعمال ما را عطا خواهد کرد. در دنیا گاهی مسلمان کنار غیرمسلمان یا فرد با تقوا کنار انسان بی‌تقوا است و این از پستی این دنیا است.

وی در ادامه افزود: در آخرت اما بد و خوب طبق اعمال خود از یکدیگر جدا خواهند شد، از پستی دنیا این است که در تمام عوامل موجودات مطیع محض خدا هستند و فقط در دنیا است که معصیت وجود دارد. خداوند ابتدا در دنیا پس از آن در برزخ و در نهایت در قیامت با گناهکاران برخورد خواهد کرد.

آیت الله توکل با بیان اینکه عالم دنیا عالم حقیر، برزخ عالم عظیم و عالم قیامت عالم اعظم است، اظهار کرد: به همین خاطر لذت‌ها و دردهای دنیا بسیار حقیر است، دردها و لذت‌ها در برزخ چون ظرف آن بزرگتر است بسیار بیشتر هستند و در قیامت لذت و دردها جدا اعظم است، در قیامت اهل بهشت تا همیشه در بهشت خواهند بود اما اهل جهنم دو دسته هستند.

وی ادامه داد: اهل جهنمی که مشکل آنها اعتقادی بوده یعنی منکر خدا یا دین خدا یا رسولان خداوند بودن‌اند تا ابد در جهنم خواهند ماند اما کسانی که اعتقاداتی داشته‌اند اما گناه کرده‌اند به جهنم می‌روند تا گناهان آنها پاک بشود و بتوانند وارد بهشت بشوند. گناهان مانع ورود ما به بهشت هستند و این از لطف خداوند است که با عذاب جهنم راه ورود ما به بهشت را هموار می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به عذاب و عواقب بسیار زیاد برخی گناهان اشاره کرد و گفت: اگر کسی پیامبر خدا و یا امام معصوم را به شهادت برساند، یا اگر کسی خانه خدا را تخریب کند، یا اینکه کسی مرتکب گناه زشت زنا بشود، این سه دسته گناه اشخاص را از رحمت و مغفرت الهی محروم خواهد کرد. اگر کسی در دنیا زنا کند و دادگاه با خبر نشود که علیه او حکمی صادر کند او باید از خداوند عذرخواهی کرده و توبه واقعی نماید.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت توبه واقعی در مورد بخشش قرار گرفتن گناهان انسان، تصریح کرد: صورت دوم ارتکاب زنا این است که دادگاه مطلع شود، حکم صادر و اجرا بشود، اگر حکم جاری شد کیفر گناه را دیده است و دیگر این گناه برگردن او نیست و البته دیگر گناهان برای او محفوظ است. اما ممکن است کسی این گناه را مرتکب بشود ولی توبه نکند و از حکم دادگاه فرار کند در آخرت اما عِقاب عظیم در برزخ منتظر این شخص است و اگر در برزخ این گناه پاک نشود در عالم آخرت با عِقاب اعظم مواجه خواهد بود.

آیت الله توکل به مهربانی و بخشندگی خداوند متعال اشاره کرد و افزود: حتی اگر گناهکار باشیم خداوند بازهم ما را دوست دارد و عواقبی که گناهان برای ما دارد به همین منظور است که پاک بشویم، اگر در اثر بلاهای دنیا و یا عذاب برزخی گناهان ما پاک نشود در صحنه قیامت خداوند ما را معطل خواهد کرد بلکه گناهان ما پاک بشود و اگر نشد چاره‌ای جز عذاب قیامت نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خداوند برای ما راه‌هایی به منظور نزدیکی به خود قرار داده است، اظهار کرد: کسی که با بحث‌های اخلاقی و اعتقادی آشنا می‌شود نمی‌تواند بگوید نمی‌دانسته است و در آخرت بهانه‌ای برای ندانستن ندارد. انسان سه راه برای پاک شدن گناهان خود دارد که دو راه به دست خود ما است و اگر این دو راه را نرویم خداوند راه سوم را اعمال خواهد کرد، راه آسان برای ما توبه است، راحت‌ترین راه توبه کردن است و خداوند توبه پذیر است و از خود ما به ما آگاه‌تر است و اگر توبه ما واقعی باشد خداوند به خوبی متوجه خواهد شد و اگر کسی توبه واقعی بکند ولی بعدا مرتکب گناه بشود توبه قبلی او صحیح است و باید توبه جدید بکند.

وی با اشاره به اینکه دومین راه حل برای گناهان انسان این است که با حسنات و اعمال نیک گناهان خود را پاک کند و این از توبه سخت‌تر است، تصریح کرد: بالاترین عمل خدمت به خلق خداوند است، حسنات ما بدهی‌های ما را از بین خواهد برد و نماز شب یکی از راه‌هایی است که در این زمینه برای انسان بسیار کاربرد دارد. اگر توبه نکنیم و کار خوب نکنیم برای اینکه کار به برزخ نکشد خداوند با بلاها ما را پاک خواهد کرد و خیلی از بلاهای ما در دنیا برخاسته از این مسأله است و این بلایا سه مرحله دارد./1304/

ارسال نظرات