۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۷۴۸۷۳۴
یادداشت؛

مردم، پشتوانه اصلی انقلاب اسلامی

مردم، پشتوانه اصلی انقلاب اسلامی
از مهمترین تمایز های انقلاب اسلامی با دیگر حکومت های بشری تفاوت در نگرش به مردم است. در اندیشه رهبر معظم انقلاب مردم نه تنها نقش سیاسی که نقشی الهی در حکومت دارند و «جمهوری اسلامی» نیز دال بر همین معناست.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، اگر به پدیده انقلاب اسلامی نظر کنیم، یکی از 2 رکن این نقطه‌ی عطف تاریخ را به یقین مردم خواهیم یافت. در تمامی تحولات تاریخی معاصر از رخداد های پیش از انقلاب تا حوادث گوناگون پس از آن هیچگاه حادثه ای را خالی از حضور مردم نمی‌بینیم.

چنین حضور در صحنه ای را در هیچ یک از تحولات تاریخی جز از مردم ایران که لحظه ای از آرمان های خویش حتی در سخت ترین عرصه ها دست نکشیدند سراغ نداریم. با مطالعه در مو.رد انقلاب های سراسر جهان مانند انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر در می‌یابیم که هیچ انقلابی مانند انقلاب اسلامی ایران به این اندازه رنگ و بوی مردم و مردمی بودن ندارد. این رنگ و بو نه تنها در بدو انقلاب که در جای جای این انقلاب درک شدنی است.

از مهمترین تمایز های انقلاب اسلامی با دیگر حکومت های بشری تفاوت در نگرش به مردم است. در اندیشه رهبر معظم انقلاب مردم نه تنها نقش سیاسی که نقشی الهی در حکومت دارند و «جمهوری اسلامی» نیز دال بر همین معناست.

در اندیشه رهبر معظم انقلاب « جمهوری اسلامی یك واحدی است كه داری دو بعد است: اسلامی بودن و مردمی بودن»[1] و به واسطه حضور و ایمان مردم است که این 2 بعد را بهم پیوسته می کند و بدان نصرت الهی تحقق می یابد. چرا که «خدای متعال به وسیله‌ی این مردم و این دلهاست که این نظام را حمایت میکند؛ «هو الّذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین». خداوند متعال به پیغمبرش میفرماید که پروردگار، تو را به وسیله‌ی مؤمنین یاری کرد. جمهوری اسلامی امروز هم همین جور است.» [2]

ایمان مردم و بصیرت و صبر بینظیر ملت ایران به هدایت امام خمینی رحمه الله علیه بود که توانست سدی که احدی تصور فائق آمدن بر آن را نداشت فرو ریزد و زنجیره نظام دوسویه سلطه گر و سلطه پذیر را بشکند. نقش امام در دمیدن روح ایمان و امید در مردم انکار ناپذیر است. امام رضوان الله علیه بود که جمهوری اسلامی را خلق کرد و به آن عینیت بخشید. راز پایداری و ماندگاری این نظام مقدس نیز همین است؛ ایستادن ملت بر آرمان اسلامی خود و همراهی مردم با اسلام.

رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: « چرا جمهوری اسلامی با وجود این همه دشمنی، به سرنوشت نظامها و انقلابهای دیگر دچار نشد؟ علّت چیست و رازش چیست؟ من عرض میکنم راز پُرشکوه و افتخاربخشِ این نظام و ماندگاریِ این نظام همین دو کلمه است: یعنی «جمهوری» و «اسلامی». همراهیِ این دو کلمه با هم؛ و موجودی که از این دو کلمه تشکیل شده، باید هم پایدار بماند؛ هم جمهوری و هم اسلامی؛ مردم و اسلام؛ جمهوری یعنی مردم، اسلامی هم که یعنی اسلام؛ مردم‌سالاری دینی. کار بزرگ امام بزرگوار ما این بود که این فکر را، این نظریّه را -نظریّه‌ی جمهوری اسلامی را- خلق کرد، آن را وارد میدان نظریّه‌های سیاسی گوناگون کرد -که در آن دوره نظریّات مختلف سیاسی، شرقی، غربی در عرصه‌ی مسائل سیاسی و ذهنیّتهای سیاسی با هم برخورد [داشت]- بعد به آن تحقّق بخشید، عینیّت بخشید. صِرف ایجاد یک نظریّه نبود بلکه آن را تحقّق داد و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد. کار بزرگ امام این است.»[3]

نکته مهمی که در اندیشه امامین انقلاب در تحلیل نقش مردم وجود دارد، ایمان و معنویت مردم و سنخیت با بنیان‌های اسلام ناب محمدی است. لازمه همراهی با مسیر الهی و نقش آفرینی در مسیر حق، حضوری الهی را می‌طلبد و چنانچه ملت ایران این ایمان راسخ را نداشت، هرگز در تنگناها و امتحانات و ابتلائات، سر بلند بیرون نمی‌آمد. امام خامنه‌ای در بیانی به ریشه این ایمان کم نظیر در تاریخ اسلام می پردازند و می فرمایند:« شما ملت ایران در انقلابتان تقوای الهی را رعایت کردید؛ در دفاع از این انقلاب و از کشور و از اصالتهای اسلامی و دینی و ملی‌تان تقوای الهی را رعایت کردید؛ لذا امروز بحمداللَّه به همان نسبت عزیزید. امروز عزت و اقتدار و عظمت ملت ایران در چشم مردم دنیا و دولتها و حتّی دشمنانش با اکثر کشورهای اسلامی قابل مقایسه نیست؛ این به خاطر تقواست. هر چه کمبود داریم، به خاطر بی‌تقوایی است.»[4]

امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند:« «من اخذ بالتّقوی عزبت عنه الشدائد بعد دنوّها» اگر فردی - و من عرض می‌کنم اگر ملتی - تقوا را برای خودش جاده‌ی عمل قرار داد و متقی شد، شداید زندگی اگر نزدیک او هم رسیده باشد، از او دور خواهد شد. «و احلولت له الامور بعد مرارتها» تلخی‌های زندگی برای او شیرین خواهد شد. «و انفرجت عنه الامواج بعد تراکمها» امواج طوفنده‌ی شداید زندگی، بعد از آن‌که متراکم شده باشند، از او دور خواهند شد و او بر امواج سوار خواهد شد. «و اسهلت له الصعاب بعد انصابها»(۱) دشواری‌ها و سختی‌های زندگی بعد از آن‌که به سخت‌ترین مرحله رسیده باشد، برای او آسان خواهد شد.» [5]

همین رابطه تنگاتنگ و قلبی ملت با انقلاب است که شخص را از گوشه خانه به میدان جهاد می کشاند. روزی این جهاد در جبهه های دفاع مقدس و روزی در میان خیابان ها برای پیچیدن طومار فتنه و فتنه گران است. به راستی که اگر حضور با شکوه مردم در یوم الله 9 دی نبود چه بر سر ایران آمده بود؟ این احساس وظیفه و باور قلبی است که انسان را از تعلقات دنیوی آکنده می سازد و او را در میدان جهاد و مقاومت قرار می دهد. این بازوی پرتوان همان چیزی است که دشمنان از آن بیم دارند و در صدد ضربه به آن هستتند. همان مسئله ای که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کرده اند که «آماج حملات دشمنان، دو نقطه‌ی اساسی است: یکی دین، یکی مردم.»[6] طبیعتا اگر ملت ایران نقشی در اعتلای اسلام و اعتلای کلمه حق در عالم ذیل پرچم پرشکوه انقلاب اسلامی ایران نداشت، دلیلی بر دشمنی مستکبرین با این سرمایه عظیم نبود.

بنابراین رابطه نظام و مردم رابطه ای دوطرفه است. پشتوانه نظام مردم و پشتوانه اعتلای ملت ایران، انقلاب اسلامی است. این اتحاد را مدیون امام خمینی رضوان الله تعالی علیه هستیم که نه تنها ملت ایران که ملت اسلام را زنده کرد و به ایشان آگاهی بخشید. روحی که امام در کالبد امت اسلام دمید، سبب شد تا جهت گیری حقیقی انسان ها از تمدن بی روح غرب به تمدن نوین اسلامی که با انقلاب اسلامی آغاز شده بود منصرف گردد. لذا «امروز هم راه امام و فکر امام و هدف امام برای ملت ایران و امت اسلامی وسیله‌ی نجات است.» [7] تا با تمسک به مقام والای ولایت_که متجسم در ولایت فقیه است_ بر تمامی فتنه‌ها و ابتلائات تا رسیدن به چکاد والای بشریت و اتصال به آرمان حقیقی انسان ها و ظهور محبوب حقیقی عالم امکان، فائق آید.

[1] بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری (02/07/1388)

[2] دیدار مردم مازندران در سالگرد حماسه شش بهمن (06/11/1388)

[3] سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) (14/03/1400)

[4] بیانات در خطبه‌های نمازجمعه‌ (28/05/1384)

[5] همان

[6] بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم‌ (27/07/1389)

[7] بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) (14/03/1384)

ارسال نظرات