۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۷۴۸۸۲۰
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد؛

نقش مهم آیت‌الله شیرازی در حمایت از امام راحل

نقش مهم آیت‌الله شیرازی در حمایت از امام راحل
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد از نقش پررنگ آیت‌الله شیرازی در حمایت از اندیشه‌ها و رهنمودهای امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ایران سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا جواهری، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در نشست تخصصی همایش بین‌المللی مرجع مجاهد با اشاره به صفات بارز آیت‌الله شیرازی، گفت: در آثار و کتب به جای مانده از قدیم، به تعبیری از ایشان به «امام مجاهد» نام برده شده است و ایشان ارتباط بسیار قوی و گسترده‌ای نیز با امام خمینی(ره) داشت.

وی گفت: زمانی که امام در سال 1343 به ترکیه و بعد به نجف تبعید شدند، فردی که اولین بار به دیدار امام رفت، آیت‌الله شیرازی بود که به استقبال ایشان رفت و امام هم متقابلا به دیدار ایشان می‌روند و از ایشان تشکر می‌کنند.

وی افزود: در قضیه فوت فرزند امام راحل در ابتدای آبان‌ماه سال 1356 و در شهر نجف نیز مراسم‌های گوناگونی را برای ایشان برگزار کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به مراسم تسلیت به امام(ره) اشاره کرد که هر دو این مراسمات را در منزل شخصی خود برگزار کردند.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت‌های آیت‌الله شیرازی خاطرنشان کرد: بعد از ورود امام خمینی(ره) به ایران و به شهر قم، ایشان به قم سفر کرده و حمایت کامل خود را از امام خمینی اعلام داشته و آن را امری ضروری برای همه مردم  به‌ویژه در شرایط حساس کنونی اعلام کردند.

حجت‌الاسلام جواهری در ادامه گفت: آیت‌الله شیرازی  بارها در سخنان خود از امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب یاد کردند و در کتاب ارزشمند صحیف امام(ره)  نیز، 13 نامه از امام خمینی برای ایشان فرستاده شده بود که تمامی این نامه‌ها در پاسخ به نامه‌های آیت‌الله شیرازی ارسال شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: در 8 خرداد 1358 نامه‌ای توسط امام به آیت‌الله شیرازی نوشته می‌شود و این نکته را به ایشان گوشزد می‌کند که دعوت به حفظ وحدت کلمه و جدیت در خنثی نمودن توطعه‌های خائنانه از اهم امور بوده و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی با اشاره به نقش پررنگ آیت‌الله شیرازی در سرکوب ضد انقلاب در کردستان، یادآور شد: این فعالیت‌ها که در سال 58 انجام و به دلیل کوتاهی برخی افراد از امام اتفاق افتاد، باعث شد تا مرحوم  آیت‌الله شیرازی حمایت خود را از سرکوب ضد انقلاب اعلام کرده و فعالیت‌های گوناگونی را انجام دهد.

وی در خصوص تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و نقش آیت‌الله شیرازی در آن زمان، اظهار داشت: ایشان در تماس با امام، ضمن حمایت از این اقدام، حمایت خود را از این قضیه اعلام داشتند و امام خمینی نیز متقابلا تشکر ویژه خود را از ایشان اعلام کردند.

حجت‌الاسلام جواهری در خصوص اختلافی که بین روحانیون و بنی‌صدر در آن زمان اتفاق افتاد نیز، گفت: آیت‌الله شیرازی در این خصوص و طی نامه‌ای نیز حمایت خود را از روحانیون اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به پاسخ امام(ره) به نامه آیت‌الله شیرازی در موضوع فتح خرمشهر، افزود: امام از ارسال نامه توسط ایشان بسیار تشکر کرده و پیروزی‌های رزمندگان اسلام را به ایشان و سایر علمای دینی تبریک گفته و به ملت سرافراز ایران و قوای نظامی نیز خداقوت گفتند.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص آخرین نامه و پیامی که امام(ره) برای خانواده آیت‌الله شیرازی نوشتند، گفت: امام ضمن تسلیت به خانواده ایشان، وجود شخصیت‌های علمی و دینی و متعهد به مجاهدت علیه سردمداران کفر و ستم را سرمایه‌هایی برای حوزه‌های علمی و پشتوانه‌‌ای برای کشور دانستند.

جواد رستمی
ارسال نظرات