۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۴۹۸۷۳

آیین رونمایی از موسوعه‌ «التفسیر الأثری الجامع» آیت الله معرفت برگزار شد

آیین رونمایی از موسوعه‌ «التفسیر الأثری الجامع» آیت الله معرفت برگزار شد
آیین رونمایی بین المللی از موسوعه‌ «التفسیر الأثری الجامع» همزمان با هفدهمین سالگرد ارتحال آیت الله محمدهادی معرفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیین رونمایی بین المللی از موسوعه‌ «التفسیر الأثری الجامع» همزمان با هفدهمین سالگرد ارتحال آیت الله محمدهادی معرفت به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این مراسم که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز التمهید للبحوث القرآنیه و با همکاری برخی از نهادهای علمی و فرهنگی کشور برگزار شد، آیات علی اکبر رشاد، رضا استادی و حجج اسلام و المسلمین رستم نژاد، عبدالکریم بهجت پور و پرفسور نورالدین ابولحیه از کشور الجزایر به سخنرانی پرداختند.

موسوعه «التفسیرالأثری الجامع» اثری با روش تطبیقی و مقایسه ای است

آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در این مراسم با اشاره به آثار متعدد و پرثمر آیت الله معرفت اظهار داشت: اثر علوم قرآنی و التمهید آیت الله معرفت دو اثر از ایشان است که آبرویی برای شیعه شده است.

وی افزود: آیت الله معرفت علاوه بر آثار علمی، آثار فکری و تربیت دانش آموختگان بسیاری دارد که در جای خود بسیار قابل توجه است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: در حوزه مبانی اسلامی اقدامات بسیار خوبی از سوی آیت الله معرفت انجام شده است.

آیین رونمایی از موسوعه‌ «التفسیر الأثری الجامع» آیت الله معرفت برگزار شد

وی افزود: در نگارش موسوعه «التفسیرالأثری الجامع» حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد زحمات بسیاری برای این اثر کشیده است و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور هم اقدامات موثر و فراوانی در این راستا انجام دادند که جای بسیار تشکر و تقدیر است.

آیت الله رشاد بیان داشت: کتاب التفسیر الاثری الجامع، اثری است تا به حال تقریبا یک سوم آن به پایان رسیده است که امیدواریم ادامه این تفسیر با جدیت کامل همچون گذشته به پیش برده و تکمیل شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: ما نقض اساسی که در مسائل قرآنی داریم این است که مشخصاً دستگاه تخصصی قرآنی وجود ندارد که لازم است در این زمینه اقدامات لازم انجام گیرد تا نواقص موجود برطرف شود.

 وی افزود: ما تقریبا به ۹ دستگاه روش دانی نیاز داریم و در استنباط معارف نیز نیاز به ایجاد ۴ دستگاه مورد نیاز است و در حوزه های معرفتی دین نیز نیاز به دستگاه روشمندی حوزه عقاید، احساس می شود که باید این نیازها پاسخ داده شود.

آیت الله رشاد: با اشاره به کمبود فعالیت های علمی با روش کار تطبیقی و مقایسه ای اظهار داشت: کتاب التفسیر الاثری الجامع آیت الله معرفت از جمله آثاری است که به صورت تطبیقی و مقایسه ای نگاشته شده است که در جای خود بسیار قابل توجه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید حوزه های علمیه و طلاب پژوهشگر به فعالیت های تقریبی بیش از پیش پرداخته و توجه کنند تا به این نیاز مهم و ضروری که امروزه وجود دارد، پاسخ لازم داده شود.

آیین رونمایی از موسوعه‌ «التفسیر الأثری الجامع» آیت الله معرفت برگزار شد

صلابت در بیان معارف اهل بیت از جمله امتیازهای «التفسیرالأثری الجامع» است

آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به خدمات و آثار مختلف آیت الله معرفت اظهار داشت: باید قدر افرادی همچون آیت الله معرفت دانسته شود و نباید این چنین افرادب به فراموشی سپرده شوند.

وی افزود: الحمدالله شاگردان آیت الله معرفت، اقدامات خوبی در راستای ترویج و تکمیل آثار و اندیشه های این علم بزرگ انجام داده اند که امیدواریم هرچه بیشتر در این زمینه شاهد فعالیت های علمی از آثار آیت الله معرفت باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان داشت: تفسیر قرآن کریم به وسیله روایات از اول تا آخر، امکان ندارد؛ چراکه شش هزار و دویست و شانزده آیه در قرآن کریم وجود دارد؛ درحالی که کل روایات موجود از اهل بیت(ع) 4 یا 5 هزار روایت یا کمی بیشتر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به امتیازهای کتاب «التفسیرالأثری الجامع» بیان داشت: یکی از مهمترین امتیاز کتاب التفسیر الاثری الجامع این است که روایات در این کتاب تقسیم شده است و برای روایات اهل سنت و شیعه تقسیم بندی مناسبی شده است.

وی با اشاره به این که روایات نیز همچون قرآن کریم دارای محکمات و متشابهاتی هستند ابراز کرد: در این کتاب نیز تمام روایات محکم و متشابه بیان شده است که این نیز یکی از محسنات کتاب التفسیر الاثری الجامع است.

آیت الله استادی با اشاره به روش بکار رفته در نگارش کتاب التفسیر الاثری الجامع اظهار داشت: این کتاب به روش آیت الله معرفت نگاشته شده است که این نیز یکی از تمایزات نگارش این تفسیر است‌.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه صلابت بیان معارف اهلبیت و حقه شیعه را از جمله امتیازهای مهم کتاب التفسیر الاثری الجامع دانست و بیان داشت: در این کتاب با صلابت کامل کلام اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اندیشه شیعیان که همان کلام و مبانی اسلامی اهلبیت علیهم السلام است به نگارش درآمده و بیان شده است؛ علاوه بر این که بیان حاکم بر این تفسیر، بیان به صورت گزنده و توهین کننده نیز نمی باشد.

آیت الله استادی در پایان بیان داشت: یکی از بهترین کارهای آیت الله معرفت، پرورش افراد علمی است که ما تا به حال این چنین چیزی نداشتیم و الحمدالله الان شاگردانی آیت الله معرفت هستند که در مسئله تفسیر و روایات، مهارت خاصی داشته و می توان در هنگام مناظره های علمی از این ظرفیت ها استفاده کرد.

آیین رونمایی از موسوعه‌ «التفسیر الأثری الجامع» آیت الله معرفت برگزار شد

کتاب «التفسیر الأثری الجامع» به روش آیت الله معرفت و با هدف جهانی نگارش شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به فرارسیدن ارتحال آیت الله معرفت اظهار داشت: کتاب التفسیر الاثری الجامع فعالیتی است که آیت الله معرفت از سال ۱۳۷۸ شروع کرد و کتاب التمهید مقدمه ای برای تفسیر بود؛ اما ضرورت ها سبب شد تا کتاب التفسیر الاثری الجامع شکل بگیرد.

وی افزود: برای تهیه این کتاب، تعداد ۳۰ نفر جمع شده و قریب به ۷۰۰۰۰ فیش را تهیه کردند و مجموعه را با اضافاتی که بیان مفسرین در بیان این روایات بود تجمیع کردند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: آیت الله معرفت از ابتدا و انتهای سوره بقره این تفسیر را خود نگاشتند و بعد از فوت آیت الله معرفت، موسسه تمهید و بیت آیت الله معرفت تصمیم گرفت تا ادامه تفسیر ایشان را ادامه دهند و کار این تفسیر به حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد که از شاگردان آیت الله معرفت بود، سپرده شد.

وی افزود: وقتی قرار شد این تفسیر نوشته شود به نظر رسید که پشت این کار به جریانی علمی متصل شود و به همین خاطر از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کمک گرفته شد و الحمدلله مدیریت این پژوهشگاه در همیاری و همکاری با ما اقدامات لازم را به عمل آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور ابراز کرد: در نگارش این تفسیر به روش و شیوه آیت الله معرفت نگاشته شده است و تیمی از علما تلاش کردند تا ظرفیت این کار را تا جایی که ممکن است افزایش دهند که با تشکیل ستاد علمی نیز این پروژه به خوبی مدیریت شد.

وی افزود: این کتاب با هدف جهان اسلامی نگاشته شده است و این هدفی است که خود آیت الله معرفت نیز به این اشاره کرده بود و هدف ما نیز این است که معارف اسلامی به دنیا انتقال داده شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: آیت الله معرفت سلیقه خاصی در انتخاب عنوان تفسیر به خرج داد و لفظ الاثری و الجامع را آورد که جامع به این معنا که هرچه که از روایات است(اعم از شیعه و سنی) در تفسیر بیان کنند.

وی افزود: آیت الله معرفت در این تفسیر در نگارش روایات دقت بسیاری به استناد روایات داشت تا نسبت به سندها و در نگارش این تفسیر با نگاه اجتهادی به پیش رفت و این نگاه، نگاه ارزشمندی است که می توان با این نگاه بهره وری های لازم را داشته باشیم.

ارسال نظرات