۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۷۵۰۱۷۲
دبیر علمی همایش چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی:

هدف ما تولید بسته سبک زندگی اسلامی فاطمی است

هدف ما تولید بسته سبک زندگی اسلامی فاطمی است
حجت الاسلام شاملی گفت: ما دنبال دستیابی به یک دسته اهداف نظری و کاربردی هستیم که به یاری اندیشه ورزان و دغدغه‌داران عرصه سبک زندگی اسلامی به تولید یک بسته سبک زندگی اسلامی فاطمی نائل شویم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباسعلی شاملی دبیر علمی همایش چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در سالن جلسات موسسه آموزش های کوتاه مدت برگزار شد اظهار داشت: در این همایش جهانی با عنوان چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی، ما دنبال دستیابی به یک دسته اهداف نظری و کاربردی هستیم که به یاری اندیشه ورزان، قلم زنان و دغدغه‌داران عرصه سبک زندگی اسلامی به تولید یک بسته سبک زندگی اسلامی فاطمی نائل شویم.

وی افزود: در این همایش بحث بر روی الگو بودن شخصیت مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که فرزند برومندشان حضرت صاحب ارواحنا فداه در روایتی فرمودند: «فی ابنة رسولِ الله لی اُسوةٌ حَسَنَةٌ» این روایت را مرحوم محمد بن حسن طوسی در کتاب الغیبه صفحه ۲۸۶ حدیث ۲۴۵ نقل کرده است که حضرت به دنبال یک چالشی که بین برخی از شیعیان در مورد امام و جانشین بعد از امام عسکری پیش آمد این روایت را فرمودند.

حضرن مهدی(عج) حکومت جهانی خود را با الگوگیری از شخصیت شاخص حضرت صدیقه کبری پیش خواهند برد که البته الگوبرداری در آن حکومت جهانی از چه بعد و چه جنبه‌ای از شخصیت حضرت زهرا است بین مفسران و دین شناسان و ولی شناسان اختلافات گوناگونی وجود دارد و یکی از آن‌ها این است که حکومت جهانی مهدوی الگو گرفته شده از شخصیت حضرت صدیقه کبری است.

دبیر علمی همایش چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی بیان داشت: بنابراین اگر ما در این همایش دنبال کشف الگوی فاطمی هستیم به خاطر این است که زنان معاصر همانند پیشینیان و پسینیان می‌توانند از زندگی حضرت زهرا  الگوگیری کنند؛ چرا که پیامبر اکرم  بعد از اینکه فرمودند سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اضافه فرمودند مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ چه در میان پیشینیان و چه در میان پسینیان اولین و آخرین می‌توانند از وجود نازنین حضرت صدیقه کبری الگوبرداری کنند

الگوی فاطمی در بعد هنجاری و آسیب شناختی

حجت الاسلام شاملی ابراز کرد: الگوبرداری هم در بعد هنجاری و قانونی به دست دهنده الگوی هنجاری هست و هم الگوی آسیب شناختی؛ هنجار شناسی در سه ساحت شناختی، عاطفی و رفتاری  است. الگوی آسیب شناختی در مقابله با چالش‌ها و آسیب هایی است که زنان معاصر با آن روبرویند و محور این همایش گذشته از به دست دادن هنجارها و قوانین و نظام و الگوی رفتاری، شناختی و عاطفی الگوی مقابله با چالش‌های معاصری که زندگی زنان مسلمان امروز را با مشکلات جدی روبرو کرده است، نیز هست.

وی در ادامه با اشاره به دیگر ابعاد برگزاری همایش همایش چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی اظهار داشت: ما در این همایش علاوه بر نشان دادن جهانی بودن الگوگری شخصیت حضرت صدیقه کبری به چالش‌ها و مشکلات و خلأ‌ها و کاستی‌ها می پردازیم که گریبان زن مسلمان معاصر را گرفته است، چه برای زنان مسلمان و چه برای زنان نامسلمان.

حجت الاسلام شاملی افزود: چالش‌های معاصر دو دسته کلی است که یکی چالش‌های هویتی، یکی دیگر چالش‌های صوری، ساختاری و بیرونی می باشد و این همایش به فضل الهی در صدد واکاوی و کشف راهبردهای رویارویی و مقابله با چالش‌های هویتی است؛ وقتی شما از چالش های هویتی سخن می‌گویید چالش‌های هویتی می‌تواند اشاره به ابعاد هستی شناختی شخصیت و وجود زن مسلمان یا زن معاصر داشته باشد و می‌تواند اشاره به چالش‌های دین شناختی داشته باشد.

دبیر علمی همایش چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی بیان داشت: چالش‌های ظاهری و ساختاری هم که کم و بیش گریبان زن و مرد مسلمان را گرفته است، در محورهای لباس و پوشش، شغل و حرفه، ایفای نقش در خانواده، در جامعه و در سطح بومی و در سطح جهانی است و دستیابی به این اهداف می تواند منجر به ایجاد یک بسته مهارتی شود که شاید بتوان آن را: بسته با فاطمه در زندگی با فاطمه در صحنه زندگی نام داد.

حجت الاسلام شاملی افزود: هدف پنجم تلاش برای رسیدن به دستاوردهای چند بعدی است. ان شالله این همایش نباید تک بعدی پیش برود و روی یک بعد خاصی، همانند چالش‌ها در روابط زن و شوهر، چالش‌ها در عرصه مادری، چالش‌ها در شغل هماهنگ مرد و زن، پدر و مادر در زندگی، محدود شود. گمان من این است که دستاوردهای همایش به دلیل جهانی بودن باید چند بعدی و چند سویه باشد و دو قلمرو نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رو پوشش بدهد.

وی با بیان این که در ابعاد نرم‌افزاری این همایش جهانی به دنبال جرقه زدن برای تولید فیلم، تولید برنامه‌های رسانه‌ای و تولید نرم‌افزار و بارگذاری بسته‌هایی در فضای مجازی است اظهار داشت: امیدواریم این همایش بتواند پیشنهاد بسته‌های کارگاهی مهارت ورزانه را برای بهینه سازی کیفی‌سازی زندگی زن مسلمان داشته باشد.

وی افزود: در عرصه چالش‌های معاصر یکی از دغدغه‌های رویکردهای برون دینی سبک زندگی کیفی است یا کیفیت زندگی است. ما هم به دنبال بسته سبک زندگی کیفی فاطمی هستیم یک سبک زندگی کیفی فاطمی که برای زنان مهارت تجمیع بین ابعاد مختلف زندگی شاد و زندگی کیفی را به ارمغان بیاورد.

دستاوردهای علمی و آکادمیک همایش

حجت الاسلام شاملی در پایان اظهار داشت: پیش بینی من این است که ان شالله این همایش به ایجاد رشته روانشناسی اسلامی زن مسلمان خواهد انجامید. تعلیم و تربیت ارزش‌ها و بسته ارزشی تعلیم و تربیت برای زن مسلمان برای مقابله با چالش‌ها و همچنین تاسیس روانشناسی مثبت گرای زن مسلمان و همچنین تفکیک ارزش شناختی شخصیت زن مسلمان و زن سکولار از دستاوردهای دیگر خواهد بود.

ارسال نظرات