۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۷۵۰۶۵۸

چرا هزینه نهایی حج ۱۴۰۳ اعلام نمی‌شود؟

چرا هزینه نهایی حج ۱۴۰۳ اعلام نمی‌شود؟
در حالی که حدود یک ماه از ثبت‌نام اولیه حج تمتع می‌گذرد و سه ماه تا آغاز اعزام زائران به سرزمین وحی باقی مانده، با توجه به «نامشخص بودن نرخ ارز و برخی هزینه‌ها» مسؤولان حج و زیارت نیز قیمت نهایی این سفر را نمی‌دانند.

«۱۴۰ میلیون تومان باید برای حج بدهیم، آن هم علی الحساب. پس قیمت نهایی چقدر است؟» این را یکی از مشمولان حج ۱۴۰۳ که ۱۸ سال منتظر حاجی شدن است، می‌گوید.

حدود سه ماه تا آغاز عملیات حج باقی مانده، اما هنوز هزینه نهایی حج قطعی نشده است و بسیاری از مشمولان با توجه به بالا بودن هزینه علی‌الحساب، نگران قیمت نهایی این سفر هستند؛ تا جایی که از سهمیه ۸۲ هزار نفری ایران، تاکنون «حدود ۴۰ هزار نفر برای حج ثبت‌نام کرده‌اند.» معاون سازمان حج غلامرضا رضایی می‌گوید که «برای مشخص کردن قیمت حج منتظر اعلام نرخ ارز و برخی از هزینه‌ها همچون قیمت پرواز و خدمات در عربستان هستیم.» البته گفته می‌شود که «هزینه حج امسال کم‌تر از ۱۱۰ میلیون تومان نیست.» 

سال گذشته که هزینه حج با ارز ۲۸ هزار و‌۵۰۰ تومانی محاسبه شد، این مبلغ ۱۰۹ تا ۱۴۲ میلیون تومان بود. مسوولان در تلاشند امسال هم دولت همین نرخ ارز را به عملیات حج اختصاص دهد. 

با توجه به هزینه بیش از ۴ هزار دلاری حج، ممکن است قیمت حج در برخی کاروان‌ها به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هم برسد که پس از نهایی شدن، افراد باید مابه‌التفاوت نسبت به مبلغ اولیه را بپردازند. همچنین در صورتی که هزینه حج کم‌تر از مبلغ علی الحساب شود، رئیس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی اعلام کرد که «هزینه اضافه به زائران بازگردانده می‌شود.»

گرانی حج از سوی سعودی‌ها به بهانه ارائه خدمات متفاوت باعث‌شده که برخی از زائران کشورهایی همچون بنگلادش و پاکستان که دارای بیشترین سهمیه حج هستند نیز امکان تشرف به این سفر معنوی را نداشته باشند. در حالی که هدف عربستان از این خدمات، افزایش تعداد زائران و جذب گردشگر است.

مدیر کاروان حج، رضا محسنی می‌گوید که «هزینه حج هر سال در حال افزایش است و با این روند دیگر بسیاری توان پرداخت آن را ندارند.» در مقابل علی مومنی می‌گوید که «حج برای افراد مستطیع است و وقتی ارز بالا می‌رود، نمی‌توان هزینه حج را ثابت نگه داشت.»

افزایش سود سپرده زائرانی که بیش از ۱۶ سال مبالغ یک میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان در بانک و‌دیعه‌گذاری کرده‌اند، یا کاهش تعداد عوامل ستادی می‌تواند در کاهش مبلغ پرداختی زائران و هزینه نهایی سفر مؤثر باشد. نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت سیدعبدالفتاح هم از مسوولان خواسته که «از تعداد عوامل بدون کم شدن خدمات، کاسته شود.»

منبع: فارس
برچسب ها: حج هزینه حج تمتع
ارسال نظرات