۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۷۵۱۴۸۸
مشارکت رقابت؛ پشتوانه ایران قوی (۱۲)؛

حجت‌الاسلام ملایی: مهمترین شاخص توسعه کشورها توجه به جمهوریت است

حجت‌الاسلام ملایی: مهمترین شاخص توسعه کشورها توجه به جمهوریت است
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه، شناخت عوامل تأثیرگذار بر انتخابات را به وسیله مسئولان لازم عنوان کرد و گفت: حاکمیت یعنی خود مردم؛ یعنی شرکت در انتخابات به نفع دولتی جدای از مردم نیست.

حجت الاسلام محمد رضا ملایی پژوهشگر علوم سیاسی و مدرس سطوح عالی حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا درباره راهکار مسئولان در تحقق مشارکت حداکثری و رونق داشتن رقابت سالم در انتخابات مجالس گفت: مسئولان باید فرصت‌ها و تهدیدهای مشارکت حداکثری و رقابت را بشناسند و علاوه بر تلاش در بالا بردن میزان مشارکت مردم، از انجام کارهایی که باعث کاهش مشارکت می‌شود اجتناب کنند. تصور مسئولان در این مسأله خیلی مهم است که چکار کنند یا چکار نکنند تا مشارکت بالا بیاید.

پژوهشگر علوم سیاسی و مدرس سطوح عالی حوزه در بر شمردن کارهایی که باعث بالا بردن مشارکت می‌شود، وظیفه مسئولان را به چند سطح تقسیم کرد و اظهار داشت: بعضی از کارها خیلی سطحی است و فهم انجام یا عدم انجام آن آسان است؛ کم کردن سهمیه بنزین یا افزایش قیمت‌هایی که چند سال است تغییر نکرده است شاید درست باشد ولی نباید زمان انتخابات انجام شود؛ ثبات در قیمت‌ها خیلی مهم است.

وی ادامه داد: در سطح بالاتر با جنگ ادراکی و ترکیبی مواجه هستیم؛ جنگ ترکیبی جهاد تبیین ترکیبی را می‌طلبد؛ جهاد تبیین ترکیبی این نیست که در فضای مجازی کانال و خبر بزنید، باید ببینید که طرف مقابل چه کاری انجام می‌دهد؛ شما هم در مقابل باید از هر ظرفیت و فرصت استفاده کنید و به همه چالش‌ها فکر کنید و چاره بیاندیشید.

حجت‌الاسلام ملایی با اشاره سخنان برخی از مردم که شرکت در انتخابات را در اصلاح وضعیت کنونی بی‌تأثیر می‌دانند گفت: فرض کنید در هر دوره از انتخابات افراد دیگری، جز آن‌ها که انتخاب شدند، انتخاب می‌شدند؛ در آن صورت با اطمینان می‌توان گفت الان وضعیت کشور متفاوت بود؛ یعنی اگر به جای رئیس جمهور گذشته یا قبل از آن، مردم افراد دیگری را انتخاب می‌کردند، اکنون وضعیتی بهتر یا بدتر داشتیم؛ به هر حال وضعیت متفاوت بود.

پژوهشگر علوم سیاسی و مدرس سطوح عالی حوزه توجه نکردن برخی مسئولان به ظرفیت مردم را یکی از نقاط ضعف برشمرد و گفت: حل خیلی از مشکلات جمهوری اسلامی مردم پایه است؛ بدون استثنا این‌ها باید به وسیله مردم حل شود؛ اگر مردم در حل بعضی از مشکلات مانند مشکلات اقتصادی همراهی نکنند این مشکلات هیچ وقت حل نخواهد شد.

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب به مسئولان مبنی بر واقع‌بین بودن و صادق بودن با مردم اشاره و تصریح کرد: در سهمیه بندی بنزین رئیس جمهور با مردم صحبت کرد و مردم این طرح را به راحتی پذیرفتند؛ اما در کل مسئولان بیشتر از مردم به لابی‌های موجود توجه دارند.

حجت‌الاسلام ملایی درباره نقش مشارکت در دیپلماسی داخلی و خارجی گفت: متأسفانه با صحبت درباره نقش مشارکت بالا در قدرت حاکمیت و شئون آن، برخی تصور می‌کنند حاکمیت چیزی جدای از مردم است و وقتی مردم در انتخابات شرکت می‌کنند حاکمیت به عنوان دستگاهی جدا، قوی می‌شود؛ وقتی این دوگانه در ذهن مردم تثبیت و تصویب شود در رأی دادن مردد می‌شوند؛ در حالی که حاکمیت یعنی خود مردم.

پژوهشگر علوم سیاسی و مدرس سطوح عالی حوزه ادامه داد: حاکمیت یعنی جمهوریت؛ بنا بر همین مسیر اداره کشور با خواست و رأی مردم عوض می‌شود؛ برای مثال دو مسیر متفاوت مذاکره با آمریکا بر اساس قدرت یا بر اساس اعتماد باشد، مردم هستند که یکی از این دو نگاه را برای انجام مذاکره بالا می‌آورند؛ در آن زمان هم رأی مردم بود که یک تفکر را بر تفکر دیگر ترجیح داد. حاکمیت عین جمهوریت و جمهوریت عین حاکمیت است؛ متأسفانه این در ذهن مردم در حال تفکیک است و برخی خود را مقابل حاکمیت قرار می‌دهند.

وی مهمترین شاخص توسعه کشورها را توجه به جمهوریت عنوان کرد و گفت: تأثیر مستقیم رأی من و شما در تدبیر امور کلان کشور یکی از شاخص‌های مهم توسعه کشور است؛ متأسفانه برخی شاخص توسعه را لیگ فوتبال می‌دانند و نتیجه می‌گیرند که عربستان از ایران توسعه‌یافته‌تر است؛ اگر قبول کنید که حاکمیت عین جمهوریت است، تصدیق می‌کنید که رأی مردم و مشارکت بالا در دیپلماسی، اقتصاد و فرهنگ بسیار مؤثر است.

حجت‌الاسلام ملایی دیپلماسی خارجی دولت کنونی را نقطه قوت آن ارزیابی کرد و ابراز داشت: هر یک از مردم در انتخابات شرکت می‌کند و می‌گوید که من این سبک از دیپلماسی را می‌پسندم؛ بنابراین دیپلماسی یک کشور برآمده از آراء و نظرات مردم است؛ بنابراین دیپلماسی خارجی ما به طور مستقیم وابسته به نظر افرادی است که رأی داده‌اند.

پژوهشگر علوم سیاسی و مدرس سطوح عالی حوزه با اشاره به سخنان رهبر کبیر انقلاب در آرامستان بهشت زهرای تهران مبنی بر اینکه «من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می‌کنم» گفت: انجام فعالیت سیاسی و ایجاد تغییرات داخلی و خارجی بستگی به پشتیبانی مردمی مسئولان دارد؛ هر قدر رأی بیشتر باشد قدرت چانه زنی مسئولان نیز بیشتر است؛ شما نمی‌توانید بدون توجه به مردم سیاست خارجی قوی داشته باشید.

وی درباره ارتباط رأی مردم به دیپلماسی خارجی کشور اظهار داشت: نارضایتی دولت قبل از مجلس کنونی به خاطر تصویب قانون اقدام راهبردی بود که جلوی زیاده‌خواهی آمریکا را در زمان بایدن گرفت؛ بنابراین همین مجلس باعث شد که دولت در مقابل دولت خارجی واداده نباشد.

ارسال نظرات