۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۷۵۱۶۹۸

قرآن و انتخابات

قرآن و انتخابات
روشن است که اگر آحاد مردم بدون عذر یا با عذرهای بی دلیل، در صحنه انتخابات حضور نداشته باشند اثر نامطلوب بر دیگران می‌گذارد و چه بسا کسی که عزم جدّی بر شرکت در انتخابات داشت، منصرف شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، وقتی نزدیک ایام هر انتخابات می‌رسد، صاحب‌نظران و قلم‌ به دستان، با بیان‌ها و سلیقه‌های خود، لزوم شرکت در انتخابات را یادآور شده و مردم را به آن تشویق می‌کنند. یکی از روش‌های تشویق مردم به شرکت در انتخابات، بیان آیات قرآن کریم است. نویسندگان با استدلال بر آیاتی از کلام خدا، ثابت می‌کنند که شرکت در انتخابات بر همه‌گان لازم و ضروری است؛ گاهی به آیه ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة﴾ استدلال کرده و نتیجه می‌گیرند که  شرکت در انتخابات، توان و آماده شدن در برابر دشمن است و گاهی به آیه ﴿وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُون‏﴾ استدلال کرده و نتیجه می‌گیرند که شرکت در انتخابات دشمنان را به خشم می‌آورد و خدای متعال در برابر آن عمل صالح نوشته و پاداش آن را می‌دهد.

یکی از آیاتی که شاید کمتر به آن در زمینه انتخابات توجه شده، آیه 24 سوره نور است، ﴿لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضاً قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِواذاً فَلْيَحْذَرِ الَّذينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصيبَهُمْ عَذابٌ أَليم‏﴾. در این آیه خدای متعال دستوری اجتماعی در ارتباط با پیامبر اسلام (ص) به مؤمنین می‌دهد و می‌فرماید: دعوت پیامبر را در میان خود مانند دعوت بعضی از شما نسبت به بعضی دیگر تلقّی نکنید. او هنگامی که شما را برای مسأله‌ای فرا می‌خواند، حتماً یک موضوع مهم الهی و دینی است. باید آن را با اهمیت تلقّی کنید و به طور جدّ روی آن بایستید. دعوتهای پیامبر را ساده نگیرید، که فرمانش فرمان خدا و دعوتش، دعوت پروردگار است.

ولایت ولی فقیه هم در امتداد ولایت رسول الله (ص) است. بنابراین اگر ایشان ما را به موضوع مهمی مثل انتخابات دعوت کرد باید اهمّیت دهیم و به آن وفا کنیم و دعوت او را ساده نگیریم. امام خمینی (ره) فرمود: قضیه ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است. ( صحیفه امام، ج10، ص308).

سپس آیه شریفه در ادامه می‌فرماید: عدّه ای تلاش می‌کنند تا به تدریج و مخفیانه با کسانی که از پیامبر (ص) برای خروج از فرمان، اذن گرفته‌اند، از صحنه خارج شوند، اینان بدانند که خداوند آنان را شناسایی کرده است.

کسانی هستند که به سبب عذر، صحنه شرکت در انتخابات را ترک می‌کنند؛ مثلاً بیمار اند یا مدارک شناسایی کافی ندارند، عذر چنین افرادی پذیرفتنی است. امّا کسانی که صحنه شرکت در انتخابات را ترک کرده و بدون عذر از آن خارج می‌شوند، بدانند خداوند آنان را شناسایی کرده است. منظور از ترک صحنه، تنها ترک بدنی و جسمانی نیست، بلکه ترک همفکری و همدلی را هم شامل می‌شود. گاهی انسان فقط توان حضور جسمی دارد و بدون عذر همان را دریغ می‌کند و گاهی افزون بر توان حضور جسمی، بر حضور فکری هم توان دارد، زیرا طرح و اندیشه‌ای دارد و می‌تواند طرح و اندیشه‌اش را برای هر چه پرشورتر برگزار شدن انتخابات و برطرف شدن موانع آن به اشتراک بگذارد، اما فقط جسمش در صحنه است و طرحش را در مخزن ذهن خود بایگانی کرده و دیگران را از آن باخبر نمی‌سازد. کسانی که ترک فکری از صحنه دارند نیز مطابق آیه، مورد شناسایی خدای متعال واقع می‌شوند. 

در پایان، آیه شریفه به کسانی که بدون عذر صحنه را ترک می‌کنند به عنوان انذار می‌فرماید: آنها که در مسائل اجتماعی از فرمان الهی سرپیچی می‌کنند باید بر حذر باشند مبادا در دنیا فتنه‌ای دامنگیرشان شود و یا در آخرت گرفتار عذاب دردناک شوند. 

روشن است که اگر آحاد مردم بدون عذر یا با عذرهای بی دلیل، در صحنه انتخابات حضور نداشته باشند اثر نامطلوب بر دیگران می‌گذارد و چه بسا کسی که عزم جدّی بر شرکت در انتخابات داشت، منصرف شود. البته ناگفته نماند که اشکالات منتقدان نابخرد انسان دریا دل را افسرده نمی‌کند. اگر عدم مشارکت مردم در انتخابات، سبب فروپاشی انقلاب اسلامی شود، افزون بر اینکه در آخرت دچار عذاب الهی می‌شوند، در دنیا هم باید فتنه نفوذ، ظلم و تسلّط بیگانگان و اجانب را به جان بخرند و چنانکه سبب ضعف نظام اسلامی شود، چون از دستور الهی نسبت به حضور در صحنه سرپیچی کردند، گرفتار عذاب الهی خواهند شد؛ و چنانچه خدای متعال کسانی را شناسایی کند و اراده‌اش به عذاب آنان تعلّق بگیرد، هیچ موجودی نمی‌تواند مانع شود، ﴿وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وال‏﴾. 

سید روح الله نصیری 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات