۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۷۵۱۷۱۳

مسائل اقتصادی کشور چه تاثیری بر مشارکت در انتخابات دارد؟

مسائل اقتصادی کشور چه تاثیری بر مشارکت در انتخابات دارد؟
کشورمان پس از پیروزی انقلاب همواره درگیر تحریم بوده، اما مسائل اقتصادی مانعی برای مشارکت مردم در انتخابات نبوده است.

مشارکت در انتخابات یکی از مطالبه‌های رهبر انقلاب در کنار سلامت، امنیت و رقابت است. ایشان در ۲ دی ۱۴۰۲ در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم پرافتخار استان‌های خوزستان و کرمان، انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.

مقام معظم رهبری دلسرد کردن مردم از انتخابات را کاری غلط و به ضرر کشور خواندند و گفتند: بعضی‌ها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری می‌کنند؛ در حالی‌که راه‌حل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد.

رهبر انقلاب در ۱۳ دی در دیدار با هزاران نفر از مداحان اهل بیت (ع) و شاعران آیینی یک بار دیگر بر اهمیت انتخابات تاکید کردند و فرمودند: برخی می‌خواهند انتخابات و حضور مردم که اثبات تحقق مردم‌سالاری دینی است ضعیف و نامناسب باشد تا حرف و ایده امام بزرگوار و وعده الهی دروغ درآید که در مقابل این حرکت خصمانه، مجاهدان تبیین باید با بیان حقایق بایستند و به وظیفه خود عمل کنند.

رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: انتخابات یک وظیفه است و هر کسی با انتخابات مخالفت کند با جمهوری اسلامی و اسلام مخالفت کرده است.

اهمیت انتخابات در نزد رهبر انقلاب آن چنان بالاست که ایشان در دیگر دیداری که در ۲۶ دی با ائمه جمعه سراسر کشور داشتند یک بار دیگر با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تاکید کردند: حضور در انتخابات صرفاً تکلیف نیست بلکه حق مردم است. انتخابات یک میدان سیاسی است که حضور مردم در آن به معنای واقعی کلمه لازم است. این حق مردم است که کسی را که مایلند برای آن‌ها قانونگذاری کند انتخاب کنند یا در مورد رهبر نظر دهند یا رهبر را انتخاب کنند. مردم باید وارد صحنه شوند و از حق خودشان استفاده کنند.

مقام معظم رهبری

ایشان ادامه دادند: نقش‌آفرینی مردمی در نظام اسلامی و اساساً در حیات اسلامی مردم در نگاه اسلام، در نگاه قرآن، با توجه به مجموعه احکام اسلامی خیلی مورد توجه‌اند. اگر مردم نیایند سراغ آن کسی که خود را صاحب حق می‌داند و مسئولیتی می‌خواهد قبول بکند بر او واجب نیست دنبال آن حق برود. حتی کسی مثل امیرالمؤمنین علی‌ابن‌ابی‌طالب اگر مردم با او نباشند، دور و برش نباشند، می‌گوید من تکلیفی ندارم.

سخنان رهبر انقلاب در باب تاکید بر امر انتخابات باعث شده تا افراد، احزاب و جبهه‌های مختلف برای پرشور شدن انتخابات تلاش کنند.

تایید حداکثری داوطلبان انتخابات مجلس

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط اعضای شورای نگهبان تعداد نامزد‌های این انتخابات به حدود ۱۵ هزار نفر افزایش یافت.

طحان نظیف

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: بیش از ۷۳ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند که نصاب بی‌سابقه‌ای در تایید صلاحیت‌ها در برگزاری انتخابات در کشور محسوب می‌شود.

مانور دشمنان با مشکلات اقتصادی

یکی از مسائلی که چهره‌های سیاسی بر آن متفق‌القول هستند شرایط سخت اقتصادی است که در کشور حاکم شده است و دشمنان با مانور بر شرایط اقتصادی کشور به‌دنبال دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات هستند.

غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در این خصوص گفته است: امروز همه می‌دانیم که مردم مشکلات اقتصادی دارند و باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم. شما افرادی هستید که با دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم بی واسطه ارتباط دارید و مشکلات را از نزدیک میبینید و درک می‌کنید و درخواست من از شما این است که همانند سنت و سیره بزرگان اصناف که مدارا با مردم را مایه رزق و برکت می‌دانستند عمل کنید چراکه انتظار مردم و نظام از اصناف، انصاف است.

حدادعادل

علیرضا افشار رئیس شورای راهبردی جبهه مردمی ایران قوی و رئیس شورای سیاستگذاری حزب جمعیت تحول و پیشرفت اسلامی و ایرانی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مسائل اقتصادی کشور در ایام انتخابات گفت: چه بحث تحریم را در نظر بگیریم چه ضعف نظام اقتصادی کشور، مهم تاب‌آوری و تحمل مردم است، چون حرف اول و آخر در انتخابات را مشارکت مردم می‌زند. خیلی از کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند مشکل اقتصادی دارند، اما پای صندوق رای می‌آیند، چون فکر می‌کنند که این مسئله جداست و باید استقلال، عزت و جهت‌گیری کشور برای تحقق آرمان‌ها باشد. خیلی از پیشرفت‌هایی که در کشور داشتیم مرهون حضور مردم در صحنه است.

سردار افشار

اقتصاد کشور پس از انقلاب همواره با تحریم مواجه بوده است، اما همواره انتخابات متعددی در کشور برگزار شده است و مسائل اقتصادی نتوانسته است به‌عنوان سدی برای حضور مردم در انتخابات باشد.

رای ندادن به معنای قبول نداشتن نظام نیست

حجت‌الاسلام حمید رسایی عضو شورای مرکزی جبهه شریان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یک چیزی که دارد القا می‌شود این است که ما مشارکت نداریم و وضع مشارکت بحرانی است و مردم از انقلاب قهر کردند و آن را قبول ندارند و یک عده‌ای این را به نام خود ثبت می‌کنند و می‌گویند هر کس رای نمی‌دهد طرفدار ما است، چون شما ما را ردصلاحیت کردید مردم نمی‌آیند رای دهند در حالی که رای ندادن مردم دلایل مختلف و متعددی دارد که یکی از آن دلایل می‌تواند ناراحتی از سیاست‌های نظام باشد تازه رای ندادن به معنای این نیست که طرف اصل نظام را قبول ندارد.

حمید رسایی

وی اظهار کرد: گاهی اوقات فردی از اتفاقاتی که افتاده عصبانی و ناراحت است و به آن دلیل حاضر نیست بیاید رای دهد، اما اگر به همین نظام حمله و تعرضی صورت بگیرد شاید همین آدم حاضر باشد برود جانش را بدهد.

مسئول کمیته انختابات شریان افزود: آن چه چیزی است که مردم را ناراحت می‌کند؟، دلایل مختلفی دارد یکی از آن دلایل ناراحتی مردم از مسائل اقتصادی است. گران شدن مرغ، دلار و تلاطم بازار تاثیر می‌گذارد، اما این‌جور نیست که قاطبه مردم را نسبت به نظام ناامید کرده باشد که با صندوق قهر کنند.

رسایی بیان کرد: من هم که الان رای می‌دهم از بعضی چیز‌ها ناراحت هستم و انتقاد دارم. شما هم که رای می‌دهی از بعضی چیز‌ها ناراحتی، اما رایت را هم می‌دهی. این به معنای این نیست که اگر ۵۰، ۶۰ درصد پای صندوق رای آمدند پس معتقدند هیچ اشکالی در نظام نیست؛ نه معتقدند که این چارچوب و این راه یعنی راه حضور مردم و انتخاب مسئولین توسط مردم راه قابل دفاع و راه خوبی است.

اقدام ارزشمند اصلاح‌طلبان

۱۱۰ چهره اصلاح‌طلب در بیانیه‌ای درباره انتخابات از اصلاح‌طلبان خواستند در انتخابات پیش رو مشارکت داشته باشند. در بخشی از این بیانیه آمده است: در حالی که می‌دانیم و تجربه کرده‌ایم که کاهش مشارکت انتخاباتی از جمله به تشدید تهدید‌ها علیه ایران و تحریم‌ها علیه ایرانیان می‌انجامد، دغدغه‌مندان ایران نمی‌توانند به وضعیت منطقه و شرایط بین‌المللی بی‌تفاوت باشند؛ به ویژه در جهانی که حتی نسل‌کشی و پاکسازی قومی وحشیانه فلسطینیان با انواع جنایات جنگی رژیم آپارتاید و اشغالگرِ اسراییل نیز عملا با مانع موثری در سطح جهانی مواجه نمی‌شود و امنیتی‌سازی ایران و ائتلاف‌های وسیع علیه ایران و مخاطرات ملی بزرگ در آینده کوتاه‌مدت می‌تواند تشدید شود.

محمد ناظمی اردکانی دبیرکل حبهه مردمی ایران قوی و دبیرکل جامعه اسلامی مدیران درباره بیانیه اصلاح‌طلبان درباره مشارکت در انتخابات گفت: بیانیه اصلاح‌طلبان خیلی ارزشمند است. در آن نشستی که رئیس‌جمهور با احزاب مختلف داشت همه را دعوت کرده بودند و کسی از چهره‌های مختلف سیاسی از قلم نیفتاده بود. در آن نشست همه بر این امر قائل بودند که باید در انتخابات شرکت کنند و مردم را برای حضور در انتخابات دعوت کنند. حزب یا چهره سیاسی نبود که در این خصوص حرف دیگری بزند.

ناظمی اردکانی

وی اظهار کرد: الان دشمن در این زمینه که مردم در انتخابات حضور پیدا نکنند کار می‌کند و امپراتوری رسانه‌ای آن شبانه‌روز اذهان مردم را بمباران می‌کند لذا به نظر می‌رسد موضع خیلی درستی گرفته شده برای اینکه شاهد افزایش مشارکت باشیم و اقتدار ملی و بین‌المللی کشور بالا برود و دشمن هم نتواند نسبت به کشورمان طمع کند.

حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای علاوه بر اینکه توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند می‌تواند باعث انتخاب افراد اصلح برای مهمترین نهاد قانون‌گذاری در کشور یعنی محلس شورای اسلامی شود تا وکلای ملت در مجلس دوازدهم با تصمیمات خود از مشکلات اقتصادی کشور بکاهند. حضور در انتخابات می‌تواند باعث اقتدار کشور در عرصه بین‌المللی و حل مشکلات کشور شود اما با رای ندادن چیزی درست نمی‌شود.

ارسال نظرات