از طرح دغدغه های مرتبط با آموزش و تربیت دانش آموزان تا لزوم توجه و تقویت مدارس دولتی
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اعضای انجمن های علمی حوزه های علمیه شب گذشته با حضور در سالن جلسات ساختمان انجمن های علمی حوزه های علمیه با رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش دیدار و گفتوگو کردند.
در این دیدار که 3 ساعت به طول انجامید، تعداد کثیری از اعضای انجمن های علمی حوزه های علمیه دیدگاه ها، انتقادات و پیشنهاد های خود را مطرح کرده و راهکارها، انتقادات و پیشنهادات هایی را برای تقویت بیش از پیش مسئله تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش ارائه دادند و آقای صحرایی وزیر آموزش و پرورش به سوالات پاسخ داد.
حجتالاسلام رضازاده مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه علمیه با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: قطعا باید این جلسات را به فال نیک گرفت؛ چراکه این نوع جلسات، برکات متعددی خواهد داشت.
وی در ادامه مشخص شدن نقاط همکاری حوزه و حاکمیت، آشناشدن بدنه حوزویان با چالش ها و مشکلات میدانی با مشکلات موجود در سطح کلان و به وجود آوردن عزم و اراده های جدی برای تحقق اهداف را از جمله اهداف و محورهای برگزاری این جلسات عنوان کرد.
مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه علمیه بیان داشت: با توجه ویژه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، تحول بسیار خوبی بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش برقرار شده است و شاید جزء پر ارتباط ترین هایی که می توان نام برد، ارتباط حوزه و آموزش و پرورش کشور است که امیدواریم خروجی های این جلسات نتایج های خوبی نیز داشته باشد.
همچنین حجتالاسلام نیکزاد دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، نهاد آموزش و پرورش را بزرگ ترین نهاد در کشور دانست و از وجود برخی ناملایمات و کم توجهی ها به این نهاد گلایه کرد.
وی در ادامه افزود: در آموزش و پرورش تحولات بسیار خوبی در نحوه گزینش و منابع آزمونی جذب معلمان شکل گرفته شده است که این را می توان از جمله امتیازات آموزش و پرورش در دولت سیزدهم دانست.
فعالیت در آموزش و پرورش بسیار سخت و پیچیدگی خاص خود را دارد
وزیر آموزش و پرورش در این دیدار ضمن تشکر از دغدغه مندی اعضای انجمن های علمی در مسئله تعلیم و تربیت در آموزش و پژوهش اظهار داشت؛ وقتی از تربیت در آموزش و پرورش صحبت می کنیم باید مسیر کلی و فهم کلی از تعلیم و تربیت در کشور در ذهن خود داشته باشیم تا بتوانیم آسیب شناسی های درستی از مشکلات موجود ارائه دهیم.
وی افزود در کشور ما بیش از ۱۲۰ هزار مدرسه وجود دارد و برنامه هایی که برای آنها صورت می گیرد، باید با ویژگی ها و تنوع همه این مدارس سازگاری داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: تعریف و تمجیدهایی که از موفقیت برخی کشورها در حوزه تعلیم و تربیت بر زبان برخی جاری شده و در اذهان برخی از افراد وجود دارد را نمی توان در کشوری پهناور همچون ایران اسلامی با همدیگر مقایسه کرد؛ چراکه باید در ایجاد قانون و اجرای طرح ها و برنامه های آموزشی و تربیتی، تمام ملاحظات ممکن و فراگیر انجام شده و قابل تعمیم به همه مدارس باشد.
وی در ادامه افزود: فعالیت در آموزش و پرورش بسیار سخت بوده و پیچیدگی خاص خود را دارد و شناخت اصل مسئله اولین مقدمه برای حل مشکلات کشور مرتبط با اداره آموزش و پرورش است و باید آموزش و پرورش را با احتیاط تحلیل کرد.
صحرایی با اشاره به اصل اصلاح و اجرای کمیتی و کیفیتی در بحث مدیریت ابراز کرد: اعتقاد ما این است که آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلام، آن گونه که باید و شاید پیشرفت نداشته و به لحاظ گفتمانی این را همه پذیرفته اند که بعد از این زمان، کاستی هایی داشته است.
وی در ادامه با اشاره به زمان بر بودن تحول در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای حل یک مشکل غلط در جامعه باید دو بار زمان صرف آن شود؛ چراکه تغییر ریل و گفتمان های قبلی امری نیست که بتوان با چندین سال، تغییر صد درصدی به وجود آورد.
کاهش سن بازنشستگی معلمان در گذشته، سبب مشکلات متعدد شد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روش غلط برخی از دولت های گذشته در اتخاذ سن بازنشستگی معلمان بیان داشت: متاسفانه در برخی دولت های گذشته با اتخاذ روشی غلط، میزان سن بازنشستگی معلمان به مدت ۵ سال کاهش پیدا کرد که در این زمان معلمان نهایتاً تا ۵۰ سالگی بازنشسته شدند که این امر سبب شکل گیری بسیاری از مشکلات کنونی شد.
وی با بیان این که امروز در برخی از شهرها با ازدیاد معلم و در برخی دیگر با کمبود معلم مواجه هستیم اظهار داشت: این مسئله سبب شد تا مسئله بومی گزینی را در دستور کار خود داشته و از انتقال افراد به شهرهای دیگر جلوگیری به عمل آید.
آموزش و پرورش هرکشوری آینه نظام اداری آن کشور است
صحرایی ابراز داشت: آموزش و پرورش هرکشوری آینه نظام اداری آن کشور است که باید به این نهاد توجهات ویژه ای شده و نقش آفرینی همه افراد در مسئله تعلیم و تربیت همچون نقش خانواده ها در این زمینه مورد توجه واقع شده و برنامه ریزی های لازم برای آن ها در نظر گرفته شود.
وی افزود: خانواده مسئله مهمی است که بخش مهم در آموزش و پرورش به حساب می آید و باید بر روی خانواده برنامه های خوبی تدوین و اجرایی شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سند تحول آموزش و پژوهش افزود: روح سند تحول آموزش و پرورش را برای تحول آموزش و پرورش در کشور است نه تحول وزارت آموزش و پرورش.
وی افزود: تمامی نهادهای کشور بر طبق قانون وظیفه و تکلیف دارند تا در مسئله آموزش و پرورش نقش آفرینی کنند و طبق قانون باید وزیر آموزش و پرورش هر سال، یک بار عملکرد دستگاه ها در تحول آموزش و پرورش را به شورای عالی انقلاب اسلامی گزارش دهد.
دلیل اجرایی نشدن سند تحول شکل نگرفتن ائتلاف ملی برای اعتلای تربیت معلم است
وی در ادامه اضافه کرد: دلیل اجرایی نشدن سند تحول شکل نگرفتن ائتلاف ملی برای اعتلای تربیت معلم است و ما به جای این که مسئله را حل کنیم، صورت مسئله را عوض کردیم.
صحرایی بیان داشت: باید تحول از درون آموزش و پرورش بجوشد و لازم است تا همه با همکاری همدیگر برای موفقیت آموزش و پرورش تلاش کرده و کمک کار آن باشیم.
باید تحول در آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی شروع شود
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: باید تحول در آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی شروع شود؛ چراکه اولین ریل گذار در این زمینه، مجلس است و باید دید که آیا آموزش و پرورش دغدغه مجلس و نماینده های آن است؟
صحرایی با اشاره به این که نتایج پژوهش ها و مطالعات نشان داده است که بین پژوهش های نظری و اقدامات میدانی فاصله فراوان است ابراز کرد: راه حل برطرف شدن بسیاری از مشکلات آموزشی و پرورشی، ممزوج کردن نهادهای اشتراک وظیفه است که باید وظایف هر کدام از این نهادها، جدا شده و وظایف همه مشخص شود.
کنکور کمر آموزش و پرورش را شکسته
وزیر آموزش و پرورش وجود کنکور را از جمله مشکلات آموزش و پرورش عنوان و بیان داشت: کنکور کمر آموزش و پرورش را شکسته است و کنکور ابتدا در دبیرستان بود و یواش یواش به ابتدایی رسیده است.
وی افزود: مسئله کنکور، دو بار در دو مجلس شورای اسلامی مطرح شد و در نهایت هر دو مجلس نتوانستند آن را اجرایی کنند؛ اما در این دولت شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله را اصلاح کرد و الحمدلله این اصلاح، اجرا شد.
باید تنوع مدارس در کشور برداشته شود
صحرایی با اشاره به ضرورت برچیده شدن تنوع مدارس در کشور تاکید کرد: باید تنوع مدارس در کشور پایین کشیده شود و به اعتقاد من نباید دو نوع مدارس بیشتر نداریم که عبارتند از مدارس دولتی و مدارس غیر دولتی.
وی افزود: باید مدارس غیر دولتی با نظارت آموزش و پرورش تقویت شود.