۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۷۵۲۷۸۶

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۱۴؛ هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۱۴؛ هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی از وقوع بهمن، کولاک برف، احتمال قطعی برق و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز فعالیت سامانه بارشی در غرب، جنوب غرب، مرکز، بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور ادامه دارد. همچنین بارش پراکنده در مناطقی از شمال غرب و ارتفاعات البرز روی می‌دهد. شدت بارش‌های امروز در شمال خوزستان، شمال فارس، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد است. بارش‌ها در مناطق کوهستانی و سردسیر به‌صورت برف است.

سه‌شنبه علاوه بر مناطق ذکر شده در بخش‌هایی از شمال شرق کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود. شدت بارش‌های فردا در شرق هرمزگان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان است که همراه با رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید خواهد بود.

روز چهارشنبه در مناطقی از جنوب شرق کشور رگبار باران و وزش باد روی می‌دهد. از اواخر وقت چهارشنبه و طی روز پنجشنبه با گذر امواج تراز میانی جو به‌تدریج در شمال غرب، مناطقی از غرب و سپس ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی بارش برف، باران و وزش باد پیش‌بینی شده است.

جمعه در مناطقی از شمال غرب، شمال شرق و جنوب شرق کشور بارش‌های پراکنده و در دامنه‌های جنوبی البرز و دامنه‌های زاگرس وزش باد روی می‌‌دهد. همچنین امروز و فردا خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/12/14

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/15

نوع مخاطره: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، کولاک برف، مه.

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/12/14: چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب اصفهان و ارتفاعات در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و شمال شرق خوزستان.

سه‌شنبه 1402/12/15: جنوب خراسان رضوی و ارتفاعات خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، احتمال قطعی برق به‌ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، نهال‌ها، ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از سفر به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و در صورت ضرورت مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی.

پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر.

صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی.

انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف.

بکارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه 1402/12/14

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/15

نوع مخاطره: رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/12/14: خوزستان، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق هرمزگان،

سه‌شنبه 1402/12/15: نیمه شرقی هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، یزد و خراسان جنوبی

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، سر‌ریز شدن سدها، صاعقه، کاهش دید در مناطق کوهستانی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات زراعی و باغی.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم در مقابله با خسارات کشاورزی و مدیریت سدها.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات