۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۷۵۲۹۰۸
حجت الاسلام قطبی مطرح کرد؛

مسئله نوازندگی بانوان در کنسرت از دیدگاه شرع/اهمیت تبعیت از قوانین اسلامی

مسئله نوازندگی بانوان در کنسرت از دیدگاه شرع/اهمیت تبعیت از قوانین اسلامی
اصفهان ـ حجت الاسلام قطبی گفت: اگر موسیقی که نواخته می‌شود و رفتار نوازنده هم حرام نباشد و هتک حرمت و خلاف شرع جانبی هم صورت نگیرد، فی‌نفسه این نوازندگی اشکال ندارد.
حجت‌الاسلام محمدقطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری  اشراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در خصوص حکم شرعی نوازندگی بانوان در نظام جهموری اسلامی ایران و حواشی پیش آمده برای یک کنسرت در اصفهان، گفت: نوازندگی به یک جهت سه مسئله پیدا می‌کند: نفس نوازندگی، که من آلت موسیقی کوبه‌ای، بادی، سازی، زهی یا... دست بگیرم و نوازندگی انجام بدهم حرام نیست و اگر خانمی تار یا نی بزند فی‌نفسه حرام نیست و از سوی هیچ‌یک از مراجع معظم تقلید هیچگونه حکمی هم برای تحریمش نداریم.
 
 اگر موسیقی همراه با رفتار و پوشش شرعی باشد فی نفسه ایراد ندارد
 
 وی با اشاره به جنبه‌های دیگری که اگر به نوازندگی افزوده شود چه نوازنده زن باشد چه مرد چه بچه باشد چه بزرگسال، این کار را به یک فعل حرام تبدیل کند، اظهار کرد: یک مورد آهنگ و موسیقی و تم موسیقی هست که حرام و اضلالی باشد و مورد دیگر اینکه  رفتار نوازنده به شکلی باشد که به سمت کار حرام کشیده شود مثلا پوشش به شکل خاص باشد و یا نحوه قرار گرفتن در مقابل افراد درست نباشد که این رفتار به هر فعلی مانند کتاب خواندن،تدریس کردن، بازیگری، خبرگویی و... تعلق بگیرد آن فعل حرام می‌شود.
 
حجت‌الاسلام قطبی افزود: از طرفی دیگر اگر نوازندگی یا هر فعل دیگر در فضایی مانند مجالس عبادت، به هم‌ریختن تمرکز مردم در جامعه، عبور از وسط نماز جماعت و به هم ریزی صفوف نماز و.... قرار بگیرد، نوازنده و یا انجام دهنده آن فعل چه مرد باشد چه زن، هتک حرمت انحام داده و فعلش حرام است.
 
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: اما اگر موسیقی که نواخته می‌شود حرام نباشد و رفتار نوازنده هم حرام نباشد و هتک حرمت و خلاف شرع جانبی هم صورت نگیرد، فی‌نفسه این نوازندگی اشکال ندارد.
 
وی در ادامه به این نکته که برخی از نوازندگی‌ها در ماهیت خود رفتارهای جانبی، جزئی از آن می‌تواند باشد اشاره کرد و تصریح کرد: اگر نوازنده یک سازه دستی را روی صندلی با حرکت انگشتانِ دست بزند اشکال ندارد ولی اگر بخواهد با حرکت یک جمع دف بزند، اگر این حرکات به شکل مهیج باشد، کل دف زدن حرام است.
 
شرایط حلیت نوازندگی بانوان در کنسرت
 
حجت‌الاسلام قطبی ادامه داد: اینگونه موارد هر کدام از این دو مورد به اقتضای خود حکم شرعی دارد و ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم بگوییم این کار مطلقا حرام یا حلال است و باید به نسبت زمان و شرایط و فضا و روش و موسیقی که کار می‌کنند حکم بدهیم.
 
وی عنوان کرد: اگر خانم نوازنده با یک ساز زهی کار کند و با انگشت ساز بزند و در یک فضای عمومی موسیقی مانند کنسرت آقای قربانی کار کند که مجوز دارد و در عین حال در صف دوم و سوم بنشیند و در چشم ببینده نباشد که مهیج باشد، حرام نیست.
 
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری  اشراق با بیان اینکه از نکات ذکر شده در خصوص اجرای کنسرت با نوازندگی زن نفی نمی‌شود، اظهار کرد: البته نکات گفته شده نفی نمی‌شود که ممکن است این کار مقدمه‌ای شود برای ادعای گروه‌های دیگر با نوازندگی خانمی که در صف اول می‌نشیند، یا کل نوازندگان را زن قرار بدهد، یا همخوانی خانم‌ها را مجاز بداند و یا به تک‌خوانی خانم منجر شود، اما در سیستم اجرای کنسرت می شود مدیریت کرد که هم اجرا شود و هم موجب ایجاد آسیب‌های دیگر نشود، اما احتیاط کردن هم نباید به حدی باشد که با منطق اجتماع خیلی فاصله بیافتد.
 
اهمیت مراقبت از سرمایه‌های اجتماعی
 
حجت‌الاسلام قطبی ادامه داد: امیدواریم سرمایه‌های اجتماعی آسیب‌نخورد چرا که بچه‌های ما می‌خواهند از یک تم موسیقیایی لذت ببرند و اگر منطق و قانون جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد اشکال ندارد استفاده کنند چرا که در اصفهان اولین‌بار نیست که کنسرت اجرا می‌شود و اولین استان هم نیستیم که کنسرت در طول چهل و چند سال بعد از انقلاب در ادوار مختلف در قالب سنتی، پاپ، کلاسیک برگزار شده و باز هم برگزار می‌شود.
 
وی در خصوص مقابله با کنسرت خلاف شرع و قانون در جامعه تصریح کرد: اما اگر کنسرتی خلاف قانون و شرع باشد نباید انجام شود و خلاف شرع هم با قانون سنجیده می‌شود و من به شخصه نمی‌توانم تشخیص خود را ملاک قرار دهم، بلکه تشخیص شرع در دل قانون مشخص می‌شود و قانون ما از مجرای شورای نگهبان عبور کرده و کسی نمی‌تواند بگوید قانون رسمی اشکال دارد.
 
اعتراض از مسیر قانونی باید پیگیری شود
 
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق ادامه داد: اگر کسی تشخیص داد قانونی در کشور تصویب و اجرا شده و خلاف شرع است، نباید به تشخیص فردی موج اجتماعی و جریان‌های فشار درست کند که موجب ایجاد هزینه اجتماعی گردد بلکه این شخص می‌تواند به دیوان عدالت اداری رجوع کند و اظهارنامه بدهد تا بررسی شود و دیوان عدالت مجدد از شورای نگهبان استعلام بگیرد که آیا خلاف شرع هست یا نیست، و نهایتاً اگر اثبات شد خلاف شرع است دیوان عدالت اداری با حکم قوه قضائیه این قانون را بدون ایجاد هزینه اجتماعی برای جامعه ابطال می‌کند.
 
وی با تاکید بر الزام آموزش دیدن قانون جامع دیوان عدالت اداری توسط مسوولان ستاد امر به معروف، خاطرنشان کرد: در ماده ۱ تأسیس دیوان عدالت اداری به صراحت رسیدگی به اعتراضات مردمی از سیستم‌های دولتی ذکر شده، لذا از این طریق شبکه‌های مردمی می‌توانند دغدغه خود را رسمی و قانونی از طریق دیوان عدالت اداری دنبال کنند.
 
حجت‌الاسلام قطبی در پایان با ابراز امیدواری از اتفاقات در سطح جامعه گفت: امیدواریم اتفاقات در سطح جامعه نفع جامعه و تکریم خانواده شهدا و متدینین و شادی و نشاط لازمه جامعه، که با رعایت حدود شرعی و مواضع قانون است را به همراه داشته باشد./1304/
متین فیروزآبادی
ارسال نظرات