۰۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۷۵۸۲۰
استاد حوزه علمیه:

انسان باید در برابر حقیقت تسلیم باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: ازمنظر اسلام و عموم متفکران آن راه معرفت به سوی عقاید مسدود نیست و می توان به وسیله منابع یا ابزارهای متعارف به معرفت دست یافت.
همايش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد حسین زاده، عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی درهمایش جایگاه عقل درمعارف دینی که با موضوع اعتبار ادراک عقلی درقلمرو دین که درسالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، گفت: با نگاهی گذرا به گفته های متکلمان و فیلسوفان مغرب زمین پس ازعصر رنسانس تا کنون بدین نتیجه دست می یابیم که درحوزه معرفت های دینی، کسانی که تمسک به عقل درکسب معرفت دینی مخالفت ورزیده اند و دیدگاه های بدیلی در برابر آن ارائه کرده اند،‌عموماً دشواری های معرفت شناختی و منطقی و حل نشدن پرسش های معرفت شناختی و منطقی، آنان را به سوی انتخاب چنین نگرش هایی سوق داده است.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: با پیدایش رنسانس تحول ژرفی در تفکر فلسفی - معرفت شناختی اروپا پدید آمد. دراین رویکرد مهم علاوه بر تمایزهای روشی و محتوایی، تمایز دیگری به لحاظ تفسیر حقیقت تکوین یافت. براساس این تفسیر نوین، حقیقت عبارتست از عینی کردن ذهن و نه مطابقت ذهن یا صور ذهنی با اعیان خارجی.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد : اگر کسی بی تعصب و فارغ ازتعهد به دین یا مذهب خاصی بیندیشد معرفت شناسی، او را به این نتیجه رهنمون می کند که همه منابع یا ابزارهای متعارف در معرفت بشری غیر دینی، درمعرفت دینی کارآیی دارند. بدین سان به لحاظ معرفت شناسی، راه دستیابی به معرفت حقیقی یعنی گزاره های مطابق با واقع مسدود نیست و نمی توان گفت ایمان دینی با شکاکیت در گذاره های اعتقادی جمع می شود، پژوهش آزاد و خردمندانه با ایمان و حقیقت منافاتی ندارد؛ اما نمی توان نتیجه گرفت که ایمان و شک قابل جمع هستند.

حجت الاسلام حسین زاده  یادآور شد: برای دست یابی به حقیقت افزون بر اندیشه ورزی و تحقیق، مرتبه ای ازتهذیب و پرهیزکاری نیز لازم است. نصاب حداقلی آن اینست که انسان در برابر حقیقت تسلیم باشد و دلبستگی ها، علاقه ها و نفرت ها مانع پذیرش حق نشوند. دراین گستره خرد ورزی و تحقیق شرط لازم است؛ اما کافی نیست؛ بنابراین نمی توان خرد ورزی و تحقیق دردین را نادیده گرفت. برخلاف ایمان گروی که درمکتبهای کلامی مسیحی بسیار رسوخ یافته است، ازمنظر اسلام و عموم متفکران آن راه معرفت بسوی عقاید مسدود نیست و می توان بوسیله منابع یا ابزارهای متعارف به معرفت دست یافت./930/پ202/ص
ارسال نظرات