۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۵۸۸۶۲
حجت‌الاسلام‌ الهی‌نژاد مطرح کرد؛

نگاه امامین انقلاب به ظهور، نگاه تحصیلی به آن است

نگاه امامین انقلاب به ظهور، نگاه تحصیلی به آن است
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: آمادگی اجتماعی، اوج آمادگی برای ظهور است و اوج آمادگی اجتماعی نیز تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت است. 

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حسین الهی‌نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی «امام خمینی(ره)؛ فلسطین، آخرالزمان» که به همت اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، بیان کرد: در ظهور امام زمان (ع) دو نگرش تحصیلی و حصولی نسبت به ظهور وجود دارد. 

وی در رابطه با ویژگی‌های تحصیلی بودن ظهور گفت: در نگرش تحصیلی، ظهور امر اختیاری است یعنی اختیار داریم آمادگی های ظهور را فراهم کنیم، دراین نگرش زمینه سازی ظهور تکلیف می‌شود یعنی تکلیف داریم به دنبال تحقق ظهور برویم، زمان ظهور ثابت نیست و شناور است یعنی خداوند ظهور را در یک زمان ثابت قرار نداده است و تلاش مردم در تغییر زمان ظهور موثر است. 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در نگرش حصولی زمان ظهور ثابت است و هر چقدر ما تلاش کنیم نه ظهور نزدیک می‌شود و نه ما به ظهور می رسیم. همچنین در این نگرش، ظهور جبری است و انجام وظیفه و عمل صالح ما تاثیری در ظهور ندارد.

 وی با بیان اینکه نگاه امامین انقلاب به ظهور نگاه تحصیلی به آن است، اضافه کرد: با توجه به روایات امام صادق (ع)، زمان ظهور روزی ثابت می‌شود و تا زمانی که آمادگی فردی و اجتماعی در جامعه ایجاد نشد ظهور معوق است و اگر مردم آماده نشوند ظهور منتهی به منتهای خودش می‌شود و تا زمان انتهای خودش شناور است هر زمان جامعه آماده شد ظهور اتفاق می افتد. 

حجت‌الاسلام‌ الهی‌نژاد با تاکید بر اینکه ظهور وعده الهی است و تخلفی در آن وجود ندارد، افزود: بنا به گفته سید مرتضی شیخ طوسی، تحقق ظهور دارای سه ضلع اراده الهی، اراده امام و آمادگی بشر است. 

وی در رابطه با دلایل قرآنی نگرش تحصیلی بیان کرد: خداوند در آیه ۵۵ سوره نور می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ؛ خداوندبه کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده داده است که به‌یقین، خلافت روی زمین را به آنان خواهد داد.» 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با دلایل روایی نگرش تحصیلی بودن ظهور گفت: امام باقر (ع) می‌فرماید: «إذا اجْتمَعَ للإمامِ عِدَّةُ أهلِ بَدْرٍ «ثَلاثُمائةٍ وثَلاثَةَ عَشَرَ» وَجَبَ عَلَیْهِ القِیامُ والتَّغْیِیرُ؛ اگر برای یاری امام به شمار اهل بدر، سیصد و سیزده تن گردآیند، بر او واجب است که قیام کند و اوضاع را تغییر دهد.» 

وی در رابطه با نگرش تحصیلی در نگاه رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانی در رابطه با ظهور فرمودند:«مردم عزیز به خصوص شما جوانان هرچه که در صلاح خود، در معرفت اخلاق و رفتار و کسب صلاحیت ها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید این آینده را نزدیک تر خواهید کرد این ها دست خود ماست اگر ما خودمان رو به صلاح نزدیک کنیم آن روز نزدیک خواهد شد.» 

حجت‌الاسلام‌ الهی‌نژاد با تاکید بر اینکه در نگرش تحصیلی، آمادگی در ظهور تاثیر دارد، یادآور شد: آمادگی به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود و آمادگی اجتماعی اوج آمادگی است و اوج آمادگی اجتماعی نیز تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت است. 

وی در رابطه با اهمیت بیت المقدس و فلسطین گفت: چند اعتقاد و باور مشترک بین سه دین بزرگ ابراهیمی یعنی یهود، اسلام و مسیحیت وجود دارد که از جمله آن‌ها اعتقاد به این است که آینده بشریت عاقبت به خیری است و قبل از پایان جهان، ظهوری خواهد بود و آینده روشن است. همچنین هر سه دین اعتقاد به آخر الزمان دارند که در رابطه بامعنی آخر الزمان دیدگاه های متعددی وجود دارد. 

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: هر سه دین معتقد هستند که ظهور در آخر زمان به وقوع می پیوندد و منطقه خاور میانه محل اتفاق ظهور است و آخرین جنگ خیر و شر در این منطقه رخ خواهد داد.

ارسال نظرات