۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۷۵۸۵۸۸
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

امام راحل؛ نظریه پرداز فقه سیاسی و موسس نظام سیاسی اسلامی

امام راحل؛ نظریه پرداز فقه سیاسی و موسس نظام سیاسی اسلامی
حجت الاسلام و المسلمین واعظی با تاکید براین که امام خمینی (ره) فضای روشنی را در برابر فقه سیاسی کشور گشود، گفت: نوآوری‌ها و نقش برجسته فقه سیاسی امام خمینی (ره) در تشکیل جمهوری اسلامی کاملا مشهود است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در آستانه سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی از نشست‌های علمی ذیل جهت تبیین اندیشه امام خمینی (س) نشستی با موضع جایگاه فقه در حکمرانی عادلانه از منظر امام خمینی (س) در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه خون پاک شهید آیت الله رئیسی باعث انسجام و تعالی جمهوری اسلامی ایران می‌شود، اظهار داشت: امام خمینی (ره) در فقه معاصر نقش بسیار موثری داشتند؛ نوآوری‌ها و نقش برجسته فقه سیاسی امام خمینی (ره) در تشکیل جمهوری اسلامی کاملا مشهود است.

وی با تاکید براینکه امام خمینی (ره) با طرح بحث ولایت فقیه و اصرار پیوند حکومت با فقه ولایی و حکومتی، فضای روشنی را در برابر فقه سیاسی کشور گشود، گفت: امام نظریه پرداز فقه سیاسی و موسس نظام سیاسی اسلامی بود؛ دولت اسلامی و ولایت فقیه، نقش مردم، حقوق اقلیت‌ها و جایگاه مردم در حکومت اسلامی را مورد توجه قرار داده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید براینکه حکومت غیر از حکمرانی است، خاطرنشان کرد: فقه نظام سیاسی اسلامی یک موضوع و حکمرانی اسلامی موضوعی دیگر است، حضرت امام (ره) به هر دو موضوع توجه داشتند؛ امام (ره) در جلد دوم کتاب بیع، ذیل بحث ولایت فقیه، احکام اولیه را شأنی از شئون حکومت و احکام را در خدمت حکومت برای جاری سازی حکمرانی و بسط عدالت دانستند.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی منظور از حکمرانی را مراحلی برای تحقق سیاست، هدف و ایده در جامعه خواند و افزود: چرخه حکمرانی یک فرایند چند مرحله‌ای است؛ مرحله اول حکمرانی، سیاستگذاری و تقنین راهبرد‌ها است، مرحله دوم، تنظیم گری و ساختارسازی مناسب سیاست و مرحله بعدی رفع موانع و توانمندسازی است.

وی با تاکید براینکه باید در اشتغال آفرینی دسترس به مناصب و فرصت‌های شغلی به صورت عادلانه باشد، اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) در مکتوبات خود در امر حکمرانی به لحاظ معرفتی و دانشی در میان شاخه‌های علوم اسلامی به فقه تاکید دارند و معتقدند فقه تئوری کامل و واقعی اداره انسان از گهواره تا گور است؛ امام خمینی (ره) در عین تسلط چند وجهی به علوم اسلامی به فقه تاکید ویژه‌ای دارند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در ادامه با طرح این سوال که آیا برای اداراه جامعه تنها باید به فقه اکتفا کرد، ابراز کرد: در ساحت‌های چرخه حکمرانی، نقش فقه تعیین کننده و برجسته است و سیاست‌ها و راهبرد‌ها تعیین می‌شود و نقش حساسی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی با تاکید براینکه بیشترین ضعف کشور، ضعف حکمرانی است، اظهار داشت: بسیاری از دستورات رهبر معظم انقلاب اجرایی نمی‌شود و در مرحله تنظیم گری و تسهیل گری حکمرانی خلاقیت وجود ندارد. تنها مرجع معرفتی برای نهادسازی لازم و حل مسائل اجتماعی فقه نیست.

وی ضمن بیان اینکه برای حکمرانی اسلامی نیاز به علوم انسانی اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: برای حل مسئله‌های حکمرانی نیاز به دانش‌های توسعه‌ای و نیمه بنیادی وجود دارد؛ دانش توسعه‌ای برون رفت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: در نظام اسلامی حکمرانی بشری و هدف الهی است، زمانی مشکلات کشور حل می‌شود که در هر پستی از متخصص استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی مردم سالاری دینی را حضور مردم، خردمندان، صاحبان اندیشه در جای جای لایه‌های حکمرانی دانست و اظهار داشت: هدف اجتماعی انبیاء اقامه قسط به دست مردم است.

ارسال نظرات