۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۷۶۰۱۹۷
رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

جمهوری اسلامی امتداد مسیر غدیر و اسلام ناب در سراسر جهان است

جمهوری اسلامی امتداد مسیر غدیر و اسلام ناب در سراسر جهان است
حجت الاسلام و المسلمین عباسی غدیر را جریان حاکمیت حق در عالم و یک مسئله تاریخی برای کل بشر دانست و تصریح کرد: همه هستی و ابتلائات و حوادثی که بشر از سر گذرانده اگر بنا باشد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه پنجمین دوره نمایندگان مشاوران منطقه‌ای طلاب جامعةالمصطفی العالمیه در مجتمع جامع امام خمینی(قدس سره) قم برگزار شد.
 
حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در این مراسم با تبریک ایام فرخنده دهه ولایت و عید سعید غدیرخم و تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات پنجمین دوره مشاوران منطقه‌ای، اظهار داشت: ان شاءالله این دوره نیز مانند دوره‌های گذشته و حتی پربارتر از قبل، بتواند به تحقق اهداف و آرمان‌های بلند جامعةالمصطفی کمک نماید.
 
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، غدیر خم را رویدادی فراتر از یک اتفاق تاریخی محدود در یک زمان و مکان دانست و ابراز داشت: غدیر جویبار جاری و جوشان در تاریخ بشر است که تا شکل گرفتن حاکمیت الهی و معنوی صالحان در جهان، استمرار خواهد یافت.
 
وی مسئله حاکمیت و حکمرانی را از مهم‌ترین مسائل زندگی اجتماعی بشر خواند و اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله اجتماعی بشر از ابتدای تاریخ مدون تا کنون، موضوع حکمرانی و اداره جامعه بوده است و امروز نیز اگر جهان با مشکلاتی مواجه است و مردم از روابط ظالمانه حاکم بر جهان رنج می‌برند، محصول مسئله حاکمیت و نوع نگاه حاکمان به آن است.
 
حجت الاسلام والمسلمین عباسی انسان‌ها را از دیدگاه الهی، بالاصالة فاقد حق ولایت بر دیگران خواند و افزود: ولایت صرفاً در اختیار پروردگار عالم قرار دارد که به صورت حقیقی از این حق برخوردار است. ولایت تشریعی و قانون‌گذاری نیز تنها برای خداست. البته این نگاه با آنچه در جهان شاهدیم که تعیین قوانین اجتماعی به یک گروه خاص سپرده می‌شود، متفاوت است؛ گروهی که با قدرت و رسانه می‌توانند افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار دهند.
 
وی ادامه داد: غدیر بیان این حقیقت تاریخی است که حکومت، پیشوایی و امامت حقی است که از یک مسیر الهی قابلیت جریان یافتن در جامعه را دارد و خدای تعالی به عنوان صاحب ولایت می‌تواند آن را به صالحان از بندگان خود تفویض نماید. لذا در جریان غدیر که ماجرای آن به صورت متواتر در روایات ما بیان شده است و کمتر کسی جرأت انکار اصل آن را داشته است، ابتدا رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید آیا ولایت من بر شما بیشتر از شما بر خودتان نیست؟ سپس می‌فرماید: خدا مولای من است و من مولای هر مسلمی هستم و در ادامه می‌فرماید:”من کنت مولاه فهذا علی مولاه”. این ولایت منشأ خدایی و الهی دارد و قابلیت دارد که به صالحان سپرده شود و هرگز به ظالمان نخواهد رسید.
 
رئیس المصطفی العالمیه، غدیر را جریان حاکمیت حق در عالم و یک مسئله تاریخی برای کل بشر دانست و تصریح کرد: همه هستی و ابتلائات و حوادثی که بشر از سر گذرانده اگر بنا باشد به همین جنگ‌ها، خونریزی‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که ظالمان جهان برای منفعت طلبی خود به وجود آورده‌اند ختم شود، با حکمت و عدالت خداوند سازگار نخواهد بود. بی‌شک این عالم در اختیار صالحان قرار خواهد گرفت و یک جامعه الهی و معنوی تشکیل خواهد شد که همه کمالات وجودی انسان در سایه آن تجلی یابد.
 
حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: با این نگاه نه تنها جریان غدیر نقطه اختلاف میان ما و برادران و خواهران سایر مذاهب اسلامی نیست، بلکه مهم‌ترین محور وحدت میان مسلمانان خواهد بود. همه ما متفق‌القول هستیم که حاکمیت الهی باید به صالحان سپرده شود و غدیر تجلی این حقیقت تاریخی است.
 
وی در ادامه با اشاره به حوادث تلخ غزه و قرار گرفتن مدافعان ملت مظلوم فلسطین در جهت درست تاریخ، اظهار داشت: شکر این بصیرت، تلاش برای رسیدن به یک افق روشن است و هر قدمی که در جهت تبیین گفتمان حاکمیت الهی برداشته شود، ما را یک گام به آینده موعود جهان نزدیک می‌نماید. همه افتخار المصطفی نیز تبیین و ترویج این گفتمان در عالم است.
 
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، جمهوری اسلامی را امتداد مسیر غدیر و اسلام ناب در سراسر جهان خواند و خاطرنشان کرد: همه ما به سهم خود مفتخریم که سرباز کوچکی در جهت این گفتمان الهی باشیم، لذا خدمتگزاری در این نهاد در هر جایگاهی، فرصت و توفیقی الهی است که باید قدردان آن باشیم. این راه را باید با توکل به خدا و همکاری یکدیگر طی نماییم. نگاه قومی، طایفه‌ای و جغرافیایی نباید بر ما حاکم باشد و باید بدانیم هدف، تنها به یک منطقه و ملت اختصاص ندارد.
 
وی پیامبر گرامی اسلام(ص) را منجی همه بشریت دانست و گفت: گفتمان الهی معنویت و عدالت که امروز شما پرچمدار آن هستید، گفتمانی جهانی است و افتخار المصطفی این است که همه ظرفیت خود را برای تبیین و نشر آن به کار برده است. حضور هر یک از شما عزیزان در جایگاه‌های مختلف، باید در مسیر تبیین، تعمیق و توسعه این گفتمان باشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان با تأکید بر پرهیز از نگاه صرفاً صنفی و اجرایی به مسائل، اظهار داشت: البته مدیران و خدمت‌گزاران در المصطفی موظفند در حد وسع خود در این زمینه‌ها نیز تلاش نمایند، اما نگاه مشاوران منطقه‌ای باید مبتنی بر گفتمان بین‌المللی اسلام باشد و فعالیت‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، بین المللی و … خود را با این عیار تنظیم نمایند.
ارسال نظرات