۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۷۶۰۲۸۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی:

مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح مهم ترین وظیفه امروز ماست

مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح مهم ترین وظیفه امروز ماست
استاد حوزه و دانشگاه حضور در انتخابات و افزایش مشارکت و سپس انتخاب اصلح را مهم‌ترین وظیفه دانست و اهمیت توجه به عملکرد افراد در بزنگاه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در جمع طلاب و فضلای شهرستان‌های نایین، خور و بیابانک و فرخی ضمن تبریک عید بزرگ امامت و ولایت، با تأکید بر این که عید غالباً نشان‌دهنده آغاز و پایان موضوعی است و تجلی رویدادی زیباست، اظهار داشت: عید فطر پایان سی روز روزه و بندگی و عید قربان پایان دهه ذی‌الحجه و خروج زائران از منا و احرام است؛ حتی عید باستانی نوروز نیز پایان زمستان و آغاز بهار باطراوت است.

وی بر اهمیت بزرگداشت عید سعید غدیر اشاره و با بیان این که تمام انبیای الهی این روز را جشن می‌گرفتند، اظهار داشت: نسبت عید غدیر به عید قربان و فطر، همچون نور قمر بر دیگر ستارگان است.

این استاد حوزه با بیان این که خداوند متعال در چهار جای قرآن می‌فرماید نعمت بر شما تمام شده است، یادآور شد: آیه مربوط به تغییر قبله، فتح مکه به‌ عنوان مرکز بنت پرستی، آیه ۶ سوره مائده در رابطه ‌با احکام نماز و اشاره به حکم تیمم و دیگری در رابطه ‌با روز غدیر، چهار عرصه‌ای است که قرآن کریم از آنها به اتمام نعمت یاد کرده است؛ خداوند متعال برای روز غدیر اکمال دین، اتمام نعمت، رضایت الهی و یاس دشمن را به ذکر نموده است.

غدیر در میان هیچ یک از علمای جهان اسلام مُنکر ندارد

سخنران این جلسه با تأکید بر این که غدیر در این روزگار، در میان هیچ یک از علمای جهان اسلام منکر ندارد و رویداد غدیر، اتفاق مسلمی است که روایات متعددی برای آن ذکر شده است، خاطرنشان کرد: غدیر جزو مسلمات اعتقادات اسلامی است که نمی‌توان آن را انکار نمود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به تلاش ۲۳ ساله پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در راه تبیین و بارورسازی نهال اسلام اشاره نمود و یادآور شد: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نه‌تنها برای تمام ابعاد زیست انسانی، بلکه برای تک‌تک افعال آدمی احکامی را تبیین نموده است؛ پیامبری که برای جزئی‌ترین موضوعات، احکام آن را بیان نموده، امکان ندارد برای زعامت امت بعد از نبوت، نقلی نداشته باشد.

وی در ادامه به احتمالات عقلی مختلف مواجهه پیامبر با موضوع خلافت بعد از خودش اشاره و با تأکید بر این که همه دلیل‌های عقلی، تاریخی و روایی بیانگر معرفی جانشین توسط خود رسول‌الله صلی‌الله علیه و اله است، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله ۲۰ سال قبل از غدیر و سه سال بعد از بعثت، در جمع ۴۰ نفر از اقوام و عشیره خود بحث نبوت و خلافت را نیز مطرح نموده بودند.

این استاد حوزه غدیر را پایان رسالت انبیا و آغاز امامت اولیای الهی توصیف و یادآور شد: مادلونگ در کتاب جانشینی محمد (صلی‌الله علیه و آله) تصریح می‌کند: کسی که اندکی با تاریخ انبیا آشنا باشد، شک نمی‌کند که جانشین رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است. این بیان فارغ از نگاه به روایات غدیر و صرفاً با تمسک به سیره تاریخی انبیای الهی ذکر شده است.

 سخنران این جلسه به آمادگی‌های تربیتی، اخلاقی و اجرایی مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام در محضر رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله اشاره نمود و اذعان داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در صحنه‌های مختلف یار و یاور پیامبر و میدان‌دار صحنه‌های مختلف بوده و مدیریت قوی داشتند.

 وی در ادامه ضمن تبیین چگونگی عهدشکنی امت ۷۰ روز بعد از غدیر، به عهدشکنی قوم بنی‌اسرائیل بعد از ۱۰ روز تأخیر حضرت موسی (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: حتی در دوران حضرت یعقوب (ع) نیز فرزندان حضرت، صبح قول حفاظت از حضرت یوسف (ع) را دادند، ولی شب‌هنگام بعد از برگشت منکر عهد و قول خود شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به چرایی سکوت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بعد از رحلت پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله پرداخت و در تبیین روایتی به شش مصداق از سکوت انبیای الهی در مقابل بحران‌ها اشاره نمود.

وی در بخش پایانی این بخش از سخنان خود به روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره و با تأکید بر این که مردم نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام وظایف متعددی بر عهده دارند که سعادت در دنیا و آخرت را به همراه دارد، اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ «أسعَدُ الناسِ مَن عَرَفَ فَضلَنا، و تَقَرَّبَ إلی اللّه ِ بِنا، و أخلَصَ حُبَّنا، و عَمِلَ بما إلَیهِ نَدَبنا، و انتَهی عَمّا عَنهُ نَهَینا، فذاکَ مِنّا و هُو فی دارِ المُقامَةِ مَعَنا»؛ خوش بخت ترین مردم کسی است که فضل و مقام مارا بشناسد و به وسیله ما به خدا نزدیک شود و در دوستی ما یکدل و مخلص باشد و به آنچه ما بدان فرا خواندیم عمل کند و از آنچه ما نهی کردیم دست بردارد. چنین کسی از ماست و در سرای ماندگاری (بهشت) با ماست.

سخنران این نشست به موضوع انتخابات نیز اشاره کرد و با بیان این که در آستانه انتخابات هشتم تیر که انتخاباتی غیر قابل‌پیش‌بینی است قرار داریم، به فرازهایی از ولایت‌پذیری بالای شهید آیت‌الله رئیسی اشاره نمود و اذعان داشت: علی‌رغم عدم آمادگی افراد و جریان‌ها برای نقش‌آفرینی در انتخابات غیر قابل پیشینی، بحمدالله شاهد حضور پرشور نخبگان و جریان‌های سیاسی در عرصه انتخابات هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی حضور در انتخابات و افزایش مشارکت و سپس انتخاب اصلح را مهم‌ترین وظیفه دانست و اهمیت توجه به عملکرد افراد در بزنگاه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد.

ارسال نظرات