راهکارهای مدیریت و کنترل استرس و فشارهای روحی و روانی برای نوجوان
به گزارش خبرنگار سرویس جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، فائزه نظر زاده دانش آموز دبیرستان فرزانگان شهیده حسنی سعدی فرهنگیان در "همایش مولفههای توانمندی نسل جدید اموزش و پرورش در عصر دیجیتال" که صبح روز شنبه در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، با ارائه مقالهای با موضوع راهکارهای مدیریت و کنترل استرس و فشارهای روحی و روانی برای نوجوان، اظهار داشت: کشور ایران به حیث جمعیتی یک جامعه نوجوان و جوان محسوب میشود و به همین دلیل برای استفاده بهینه رشد و تکامل این جامعه نیاز داریم که تدابیر لازم و مراقبتهای ویژهای را برای نوجوانان در نظر بگیریم.
نظر زاده با تاکید براینکه نوجوانان و جوانان بنا بر عللی که گاهاً خواسته و در بیشتر مواقع ناخواسته است درگیر استرس و انواع فشارهای روحی و روانی میشوند، گفت: عدم توجه کافی به این مهم میتواند پیامدهای زیانباری را برای خانوادهها و جامعه داشته باشد و برای حل این مسئله و کاهش این موضوع باید سیاستی را در نظر بگیریم که در گام اول پیشگیری و در گام بعد درمان را ارائه دهیم.
وی با اشاره به اهمیت توجه به مدیریت فشارهای روحی و روانی برای نوجوانان، گفت: نوجوانی دوره شکلگیری ساختار شخصیت فردی و اجتماعی است یعنی اگر توجه لازم را نداشته باشیم شخصیتی که نوجوان دارد به راحتی میتواند مورد هجمه و آسیب قرار بگیرد و این فشار روحی و روانی تاثیر جدی بر قابلیتها و تواناییهای نوجوان بگذارد و آینده و سرنوشت نوجوان را مورد مخاطره قرار دهد.
نظر زاده در ادامه با اشاره به مخاطراتی که نوجوانان در نتیجه نارضایتی از زندگی با آن رو به رو میشوند و افزود: علائمی مانند پرخاشگری، گوشه گیری و منزوی شدن نسبت به کار و فعالیت، ناکامی و شکست در تحصیل و بی تحرکی و تنبلی از علائمی هستند که نشان میدهند نوجوان دچار فشار روحی و روانی شده است.
وی با اشاره به تفاوتهای نگرانی، اضطراب و استرس در وجود نوجوانان، تصریح کرد: این سه واژه کاملا با هم متفاوت هستند، نگرانی جنبه ذهنی دارد یعنی فقط در ذهن فرد دیده و احساس میشود، استرس جنبه فیزیکی دارد یعنی علائمش در فیزیک و بدن نوجوان مشاهده میشود و اضطراب پیشرفته شده نگرانی و استرس و به عبارت بهتر تجمیعی از این دو است.
نظر زاده با تاکید براینکه نوجوانان امروز به دلایل مختلفی درگیر فشار روحی و روانی هستند، گفت: درمان این آسیب دو مرحله دارد، مرحله اول این است که نوجوان با راهکارهای گوناگونی که وجود دارد سعی کند این فشار روحی و روانی را کاهش دهد و از همه مهمتر این است که والدین به نوجوان کمک کنند و آموزش مواردی که به دانش آموز کمک کند در شرایطی که فشار روحی و روانی دارد بتواند احساسات خود را کنترل کند از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.