۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۷۶۲۴۰۹
مدیر رادیو محرم:

دال مرکزی گفتمان اربعین «حب‌الحسین» است

دال مرکزی گفتمان اربعین «حب‌الحسین» است
کاویانی با بیان اینکه مرکز گفتمان اربعین محبت به امام حسین(ع) است، گفت: به هرچیزی که غیر از این مسأله باشد، اشاره کنیم به غیریت سازی با دیگر زائران ضریب داده ایم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست تخصصی «هم اندیشی رسانه اربعین در اندیشه رهبر معظم انقلاب» پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد.

کاویانی مسؤول رادیو اربعین در ابتدای این نشست زیارت و مراسم راهپیمایی اربعین را از برکات انقلاب اسلامی دانست و افزود: ظرفیت خوبی از طریق اربعین برای فعالیت فرهنگی و مباحث «جهان امتی» فراهم شده است؛ یکی از ظرفیت های مهم برای انسجام و وحدت همین اربعین است.

وی با اشاره به اشتراکات متعدد اربعین از لزوم برجسته کردن این اشتراکات سخن گفت و افزود: متأسفانه می خواهیم با اهداف سیاسی از این اتفاق و راهبرد استفاده کنیم، جانفشانی در همه زمینه ها و تبدیل شدن به ما به طور کامل در اربعین تبلور پیدا می کند از این رو هر کشور و ملتی باید از من بودن بگذرد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اخلاق در مبحث اربعین مبحث مهمی است، اظهار داشت: در بین همه فضائل اخلاقی در آموزه های دین اسلام، ایثار برجسته است و ازخودگذشتگی امری مهم است، من اربعین را یک آیین و منسک نمی دانم، بلکه یک مکتب و گفتمان بوده و دال مرکزی آن «حب الحسین» است، به دنبال هر چیز دیگری برویم به غیریت سازی ضریب داده ایم.

وی مهم ترین وجه اشتراک حاضران و دوستداران پیاده روی اربعین را «حب الحسین» دانست و تأکید کرد: هر کسی باید دور محبت امام حسین(ع) جمع شود و این محور قدرت فراوانی در انسجام دارد، اهداف سیاسی بد نیست و حضرت امام خمینی(قدس) حتی اخلاق فردی را مبحثی سیاسی می داند و باید گفت اگر در یک جامعه محبت باشد قدرت آن جامعه بیشتر است.

کاویانی در ادامه اظهار داشت: شعار امسال اربعین «کربلا طریق الاقصی» انتخاب شده که به نظر من می توانست جمله بهتری باشد و رهبری انقلاب در ایام انتخابات صندوق رأی را صندوق ایرانیان می نامند تا افراد زیادی را جمع کنند و نام حسین اسم رمزی است که می تواند بسیاری را جذب کند.

وی با اشاره به حوادث غزه اوج ظلم و مظلومیت را در این حادثه معرفی کرد و گفت: حاضران در مراسم اربعین به عشق امام حسین(ع) آمدند و ما باید از این ظرفیت استفاده فراوانی کنیم و غربی هایی که انسان را تک ساحتی دانسته و به بعد معنوی آن کار ندارند، ظرفیت مناسک و آیین ها را مناسب می دانند، دانشمندی غربی مناسک را تنظیم کننده رفتار فردی دانسته و آن را شتاب دهنده احساسات مشترک و وحدت اجتماعی می داند.

مدیر رادیو محرم اصل مهم نوازی عراقی را در مراسم اربعین مهم دانست و ادامه داد: هر چه این مهمان نوازی را خدشه دار کند مذموم است؛ قرار نیست ما روبرو و یا بالاسر بانیان عراقی باشیم و تا می توانیم باید از این چالش ها بپرهیزیم.

وی دوگانه های ایرانی و عراقی و یا دوگانه های مشابه را امری بسیار ناپسند عنوان کرد و اظهار داشت: نمادهای دینی و ملی ایرانیان باید حذف شود و همه باید حول یک محور فعالیت کنند و بهتر است که افراد حاضر در هر موکب از چند ملیت باشند و این مراسم جای دعوای علما، مراجع و شخصیت های سیاسی نیست.

کاویانی با تأکید بر روایت سازی مهمان نوازی مردم عراق و برجسته کردن نکات مثبت گفت: پایان اربعین باید آغاز فعالیت رسانه ای در فضای مجازی باشد و اربعین مال همه است و سیاست ایرانیزه کردن درست نیست.

ارسال نظرات