۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۷۶۵۳۱۸
امام جمعه یاسوج:

احداث سد در دنای شمالی بدون مجوز است

احداث سد در دنای شمالی بدون مجوز است
حجت الاسلام حسینی با تاکید بر اینکه احداث سد در دنای شمالی باعث می‌شود اکوسیستم زنجیره‌ای در کوه دنا که گیاهان متنوع دارد و حیوانات وحشی زیادی در آنجا زندگی می‌کنند در معرض خطر قرار بگیرد، گفت: این سد هوا را گرم می‌کند و برف‌گیری قله دنا در معرض خطر قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید نصیر حسینی نماینده، ولی فقیه در استان کهگیلویه وبویراحمد و امام جمعه یاسوج در واکنش به احداث سد در دنای شمالی گفت: کوه دنا یک قسمت جنوبی و یک قسمت شمالی دارد و از جهت تقسیمات کشوری و مرز جغرافیایی قسمت شمالی به اصفهان و قسمت جنوبی به استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است.

وی افزود: از جهت محیط زیستی تعریف کرده‌اند که منطقه حفاظت شده دنا مدیریت واحد داشته باشد و نزدیک ۲۰ سالی است که به استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است و محیط زیست استان باید آن را رصد و مدیریت کند.

 امام جمعه یاسوج با بیان اینکه رسم بر این است اگر قرار به احداث سد باشد باید مسئولان مجوز بگیرند، بیان کرد: مسئولان استان اصفهان بدون اینکه مجوزی از محیط زیست و منابع طبیعی بگیرند برای احداث سد در دنای شمالی اقدام کرده‌اند. علاوه بر این و قبل از احداث سد کانال انشعاب شبکه آبرسانی به استان اصفهان را کار کرده بدون اینکه مجوزی از ادارات مربوطه بگیرند.

 حجت الاسلام حسینی با تاکید بر اینکه احداث سد در دنای شمالی باعث می‌شود اکوسیستم زنجیره‌ای در کوه دنا که گیاهان متنوع دارد و حیوانات وحشی زیادی در آنجا زندگی می‌کنند در معرض خطر قرار بگیرد، اضافه کرد: این سد هوا را گرم می‌کند و برف‌گیری قله دنا در معرض خطر قرار می‌گیرد. گونه‌های گیاهی و حیوانات و پرندگانی که در آنجا رشد کرده و زندگی می‌کنند و با آب و هوای مناسب کنونی سازگار شده‌اند از بین خواهند رفت.

وی با اشاره به احداث سد خرسون در شهرستان دنا گفت: احداث این دو سد منجر به شرجی و رطوبتی و گرم شدن هوا می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: مردم منطقه اعتراض دارند و ادارات ذیربط نیز می‌گویند که مسئولان اصفهان از ما مجوز نگرفته اند، به دلیل اینکه اصفهانی‌ها پول خوب دارند و نیاز به منابع مالی مرکزی ندارند و کار را خودشان پیش می‌برند. آن‌ها به اعتراضات مردم دنای شمالی اهمیتی نداده‌اند. در حال حاضر شرایط خوبی نیست و نگران کننده است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به دیدار با دادستان کل کشور گفت: در آن دیدار مطرح کردیم که سد‌های بزرگی در استان ما احداث می‌شود، اما غالب منافع برای استان‌های دیگر است. چندین سد بزرگ استان مانند سد مارون، کوثر و چمشیر که ۶۰۰ میلیون مترمکعب و سد مارون حدود ۱ میلیارد مترمکعب گنجایش دارند به استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و ... می‌روند. با این حال ما از این جهت ناراحت نیستیم.

امام جمعه یاسوج با اشاره به دیدار دست‌اندرکاران ستاد کنگره ملی ۲۰۰۰ شهید استان کهگیلویه و بویراحمد با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: نزد مقام معظم رهبری درخواست‌های مسئولان استان را اینگونه بیان کردم ازجمله اینکه آب‌های روان زیادی از استان عبور می‌کند و استان کمترین سهم را از سد‌هایی دارد که سرچشمه آن‌ها در کهگیلویه و بویراحمد است. به موضوع جاده‌های استان و وضعیت آن‌ها اشاره شد. به پروژه پتروشیمی دهدشت که از دهه ۸۰ شروع شده و به سرانجام نرسیده، به موضوع گردش مالی شرکت نفت و گاز گچساران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره و درخواست کردیم که گردش مالی آن‌ها به جای مرکز در خود استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

ارسال نظرات