۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۷۶۵۹۰۰
آیت الله اعرافی:

توسعه مرزهای علوم اسلامی از ممیزات حوزه علمیه قم است/ شهید صدر قلمی با حکمت داشت

توسعه مرزهای علوم اسلامی از ممیزات حوزه علمیه قم است/ شهید صدر قلمی با حکمت داشت
مدیر حوزه های علمیه یکی از ممیزات حوزه علمیه قم را توسعه مرزهای علوم اسلامی به سمت قلمروهای جدید و نو دانست که در شهر مقدس قم مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در مراسم اختتامیه نخستین جایزه جهانی شهید صدر که صبح امروز در سالن همایش مدرسه امام کاظم علیه السلام برگزار شد، با اشاره به جایزه جهانی شهید صدر اظهار داشت: یکی از ممیزات حوزه علمیه قم، توسعه مرزهای علوم اسلامی به سمت قلمروهای جدید و نو است که در شهر مقدس قم مورد توجه ویژه قرار گرفت و الحمدالله امروز در قالب های مختلف درحال پیگیری و گسترش در حوزه های علیه است.

وی افزود: قم معاصر ۲۰ ویژگی دارد که یکی از محورهای مهم آن توسعه قلمرو مرزهای علوم اسلامی است و باید این را بدانیم که بنیان های فکری و فلسفی فرهنگ و تمدن غرب در تمام شاخه های این نظام تمدنی رسوخ دارد که شامل علوم پایه و فناوری های و سبک های زندگی و روش های حکمرانی می شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: تمدن اسلامی علاوه بر امتیازات تمدنی غربی جلوه های ویژه ای از علوم اسلامی و انسانی را نیز دربر دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما امتیازات هر تمدنی‌ را انکار نکرده و با تفکر و تعقل آن ها را می پذیریم و تعصبی در این زمینه نداشته و از امتیازات علوم غربی استفاده کرده و از خوبی های و امتیازهای تمدن ها بهره می بریم.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: هر تحولی در علوم انسانی رخ می دهد باید در بُن مایه های علوم حوزوی نیز تحول داشته باشیم که البته جمع این دو جمع بسیار دشواری است که وظیفه همه ماست که در این راستا گام های لازم و کافی را برداریم؛ چراکه اگر در علوم حوزوی اتفاقاتی رخ ندهد، نمی‌توان به آفاق و قلمروهای جدید و بلند علوم انسانی دست پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه فلسفه های مضاف و تفسیرهای تخصصی و مجموعه های حدیثی ناظر به قلمروهای جدید کارهای خوبی آغاز شده است، ولی نیازمند فعالیت های بیشتر در کنار فعالیت های میدانی در ارتباط با دانشگاه هستیم.

مدیر حوزه های علمیه شهید صدر را چهره ای کم نظیر در تاریخ حوزه علمیه نجف، حوزه علمیه و جهان اسلام دانست و بیان داشت: شهید صدر عاطفه ای سرشار و بهره مند از استعداد و نبوغی سرشار داشت که از کار خسته نشده و  نگاهی فراتر از نجف و شهر زیست خود داشت.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: شهید صدر دارای روش و منهج خاصی بود و دارای فکری منسجم یا قلمی دقیق و با حکمت داشت و قلمروهای نو و نظریه های جدیدی شکل داد.

ارسال نظرات