۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۷۷۱۲۸۰
استاد واعظی عنوان کرد؛

تنقیح، تثبیت و صیانت از مؤلفه‌های گفتمان معنایی انقلاب از مهم‌ترین رسالت‌های دفتر تبلیغات اسلامی

تنقیح، تثبیت و صیانت از مؤلفه‌های گفتمان معنایی انقلاب از مهم‌ترین رسالت‌های دفتر تبلیغات اسلامی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تنقیح، تثبیت و صیانت از مؤلفه‌های گفتمان معنایی انقلاب اسلامی است.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی در مراسم اختتامیه‌ نکوداشت هفته پژوهش و دهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دغدغه مجموعه دفتر تبلیغات پژوهش‌های مسئله‌محور و کارآمد است، اظهار کرد: با مشاهده وضعیت تاریخی و اجتماعی معاصر در سطح جهانی درمی‌یابیم در سطح خرد و فردی حرکت به سمت تقویت تمایزگرایی است یعنی تقویت بعدفردی، شدت بخشیدن به هویت گرایی فردی، تمایزگرایی فردی، میدان دادن و گشوده بودن به اینکه افراد آزادانه انتخاب‌گری داشته باشند و هویت فردی را آنگونه که می‌خواهند، تعریف کنند.

کانون‌های عظیم اقتصادی در مناسبات اجتماعی تأثیر بسیاری دارند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: در دنیای امروز در سطح کلان حرکت به سمت تمایززدایی، همگرایی و هضم، نفی و در واقع از بین بردن هویت‌های جمعی، ملی و تمایزهای ملی، قومی و ایدئولوژیک و حرکت دادن کلان جامعه بشری به سمت به نظم جهانی است، در واقع مدنیت غربی و پشتوانه‌های نظری آن به سمت تثبیت نظم مشترک جهانی در حوزه حقوق و روابط ملل است و در این حرکت تثبیتی یکنواخت هر چقدر جلوتر برویم، نقش‌آفرینی دولت‌ها کمتر و نقش‌آفرینی بنگاه‌های اقتصادی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: حرکت به سمت تثبیت نظم جهانی تنها به سمت رنگ باختن اموری مثل هویت‌های ملی، قومی و ایدئولوژیک نیست و حتی نقش دولت‌ها را هم تضعیف کرده است و این فرایند جهانی‌سازی نقش‌آفرینی دولت‌ها در چارچوب مرزهای شناخته شده کمرنگ می‌شود و کانون‌های عظیم اقتصادی در مناسبات اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذارتر خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان کرد: سطح کلان و حرکت به سمت به کرسی نشاندن هنجارهای عمومی در سطح جهان با برخی مقاومت‌هایی مواجه خواهد شد، اما در مقابل حجم طوفانی و پرقدرت کارساز نخواهد بود.

گفتمان انقلاب اسلامی و هویت اجتماعی

وی افزود: انقلاب اسلامی در ماهیت خود و گفتمان معنایی خود یک حرکت و جریان تمایز گراست و نسبت به مسئله تمایز زدایی، واگراست یعنی گفتمان انقلاب اسلامی مانند عدالت‌خواهی و التزام به درون مایه فردی در حیات اجتماعی یک هویتی را مطرح کرده است که به شدت تمایزگراست.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: هویت انقلاب اسلامی و گفتمان معنایی هویت جمعی منحصر به فردی را به منصه ظهور می‌گذارد و تمایزگرایی آن وجه سلبی و ایجابی دارد، در واقع در گفتمان انقلاب اسلامی نباید تنها به وجه سلبی اکتفا کرد، زیرا نیامده‌ که فقط ستیزه‌گر باشد و تقابل خود را برجسته کند بلکه این پدیده انقلاب اسلامی وجه ایجابی پررنگی دارد و به‌دنبال برپایی نظم و هویت اجتماعی خاصی است.

وی افزود: تمام دشمنی‌ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در قالب جنگ و تحریم همگی براساس درک عمیقی بود که غرب و جهان استکبار نسبت به این تمایززدایی و رابطه بین تمایزخواهی و تمایززدایی آنان داشت و در واقع درک کرد اگر گفتمان انقلاب به پیروزی برسد جریان به شدت تأثیرگذاری خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان کرد: جهان غرب عمق ظرفیت انقلاب اسلامی را درک کرد بنابراین در دشمنی خویش هیچ تردیدی راه نداد و انواع و اقسام دشمنی‌ها را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران روا داشت و اکنون در سطح جهانی پشتوانه تحولات و تکنولوژی، ثروت و تجارت است، بنابراین مانعی برای همگانی شدن آن به وجود نمی‌آورند اما برای جمهوری اسلامی محدودیت قائل می‌شوند.

صیانت از مؤلفه‌های گفتمان معنایی انقلاب اسلامی

وی با طرح این پرسش که نهادهایی مانند دفتر تبلیغات اسلامی که به گفتمان انقلاب اسلامی تعهد دارند باید چه سهمی در تحقق و فعلیت بخشیدن به آرمان انقلاب و هویت معنایی آن ایفا کند، ادامه داد: مسئله این است اولویت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی باید چگونه باشد؟ یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دفتر تبلیغات اسلامی تنقیح، تثبیت و صیانت از مؤلفه‌های گفتمان معنایی انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: زمانی که چالش ما با جریان مسلط مدنیت معاصر غربی و تمایززدایی است، چالش گفتمانی است، بنابراین اگر بخواهیم یک گفتمان معنایی قدرتمند در برابر آن ارائه بدهیم باید بر قوت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تمرکز کرده و به تثبیت و صیانت از مؤلفه‌های آن بپردازیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: منشأ بسیاری از تحولات سده اخیر، رؤیاپردازی‌های قرن ۱۶ و ۱۷ در راستای کشف قانون‌مندی‌های طبیعت و رسیدن به صلح و آرامش(مدرنیته) بود درواقع رؤیای آمریکایی و مدرنیته منشأ بسیاری از شکوفایی‌های تکنولوژی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: پیش قراولان انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی(ره) توانستند برای جامعه ایران رؤیاپردازی کنند و پیر و جوان باورمند به رویای برآمده از انقلاب اسلامی بود که اینگونه شهادت‌طلب شد و انقلاب پیروز شد، در واقع مسئله امیدآفرینی برای نسل‌های جدید و رؤیاپردازی مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی جامعه را در برابر چالش‌ها مقاوم کرده است.

پژوهش‌ها به سمت گره‌گشایی از حکمرانی کشور باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نیاز به رؤیا و تصویرگری آینده امری مستمر است که نیاز به مراقبت دارد، گفت: بسیاری از کانون‌های دیگر هستند که در تلاش حذف رؤیای جوانان جامعه ایران هستند، از این رو جان کلام بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصویرگری آینده، رؤیاپردازی مبتنی بر آینده نگری و آرمان‌سازی برای جامعه امروز ایران بود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان کرد: الگوهایی که قدرت اقناعی به جامعه بدهد تا جوانان بتوانند تصویر حرکت‌آفرینی از آینده در ذهنشان تثبیت شود نیازمند پژوهش است و آنچه که این رؤیا را تقویت می‌کند، شناخت و مقابله است.

وی با اشاره به مسئولیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی در حفظ و صیانت از مؤلفه‌های انقلاب اسلامی، اظهار کرد: از دیگر مسئولیت‌ها، ایفای نقش در فرایند حکمرانی کشور بر محور اصول و ارزش‌های اسلامی است لذا سمت و سوی پژوهش‌ها باید به سمت گره‌گشایی از حکمرانی کشور باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: یکی از آرمان‌های مدنیت معاصر غربی و سامانه‌ای که نظم جهانی را حاکم می‌کند، علوم انسانی است که در آنجا متناسب با این هدف‌گیری‌ها تولید می‌شود و اگر بخواهیم تمایزگرایی انقلاب را در وجه ایجابی مستقر کنیم، باید علوم انسانی بومی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی و رفع نیازهای جامعه خودمان تولید کنیم که در این حوزه شاهد ضعف‌های جدی هستیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعات اجتماعی باید معطوف به کاهش شکاف‌های اجتماعی شود، اظهار کرد: مطالعات اجتماعی باید علاوه‌بر مطالعه وضعیت موجود نگاهی به آینده و پیامدهای نوظهور مانند هوش مصنوعی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان کرد: تمایزگرایی انقلاب اسلامی صرفا نگاهی سلبی و تنها بعد ستیزگری ندارد بلکه بعد ایجابی آن مهمتر است و اگر موفق شویم تا گفتمان انقلاب اسلامی را در وجه تمایز ممتاز خود و به صورت ایجابی بروز و ظهور دهیم آنگاه تحول و رویکرد تمدنی نوینی تحقق پیدا خواهد کرد.

ارسال نظرات