۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۷۷۳۲۳۳
حجت الاسلام و المسلمین کلانتری:

اصول اساسی جهان‌بینی اسلام از پایه‌های نظریه ولایت فقیه است

اصول اساسی جهان‌بینی اسلام از پایه‌های نظریه ولایت فقیه است
تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) در نشست جهاد تبیین گفت: نبوت تضمین کننده هدف داری جهان و انسان است.

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) در نشست جهاد تبیین با بیان اینکه اصول اساسی جهان‌بینی اسلام از پایه‌های نظریه ولایت فقیه است، گفت: هدف از بیان این اصول، مرور و یادآوری آن برای انسان است که اگر در این زمینه غفلت صورت بگیرد همه‌چیز انسان کم‌کم از دست می‌رود و باعث فراموشی و بی‌هویتی مسائل دینی او می‌شود و افرادی که مؤمن و متدین بودند صد و هشتاد درجه تغییر می‌کنند و به یک انسان بی اعتقاد تبدیل می‌شوند،

وی با اشاره به اینکه نبوت تضمین کننده هدف داری جهان و انسان است، ادامه داد: آغاز از مبدأ معین یعنی خدای حکیم، حلیم و قادر و حرکت به سمت مقصد معین، یعنی خداوند متعال و با لحاظ تمام جزئیات رفتار ما در آخرت مورد بررسی گردد، به صورت منطقی این نتیجه را در پی دارد که مجموعه هستی و از جمله انسان برای نیل به هدف معینی پا به عرصه وجود گذاشته و هرگز عَبَث و بیهوده آفریده نشده‌اند.

تولیت حرم شاهچراغ (ع) افزود: در نگاه صریح قرآن کریم، اهمیت حضور راهنمایان منصوب الهی در حیات آدمیان، تا آنجاست که هیچ امّتی در بستر تاریخ از این لطف و رحمت ویژه الهی محروم نمانده است و به روشنی در سوره‌های نحل و فاطر به این موضوع اشاره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری گفت: بعثت پیامبران با همراه آوردن گنجینه وحی، جهانی پیش روی آدمیان می‌گشاید که هرگز با ابزارهایی همچون علوم حسّی و تجربیِ محض به دست آمدنی نبوده و نیست. در حقیقت با بعثت پیامبران و نزول وحی مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و هدایت‌ها که آدمیان برای نیل به سعادت حقیقی و کمال انسانی و نیل به مقام والای بندگی نیاز داشته در اختیار آنان قرار داده شده و بدین وسیله حجّت بر آدمیان تمام می‌گردد.

وی ادامه داد: خداوند ابزارهای علم تجربی و تعقل را به انسان‌ها داده است هم عقل نظری و هم عقل عملی؛ عقل نظری یک سلسله شناخت و آگاهی به انسان می‌دهد و یک سلسله شناخت بشر را کنترل می‌کند و اینکه چقدر آگاهی به انسان‌ها می‌دهد، در دروس فلاسفه جای بحث دارد و در این زمینه کتاب‌هایی هم منتشر شده است.

تولیت حرم شاهچراغ (ع) در ادامه به جمله‌ای از مقام معظم رهبری پیرامون جایگاه «وحی» اشاره کرد و افزود: از همین جا رکن سوم جهان‌بینی قرآن متولد می‌گردد و آن «اصل نبوت» برای تضمین هدف داری جهان و انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری گفت: اینکه امام خمینی (ره) فرمودند فقه، تئوری کامل اداره انسان از گهواره تا گور است، اشاره به فقهی دارد که مبتنی بر وحی الهی است و همه چیز را شفاف و دقیق برای ما بیان می‌کند و هر چیزی را در جای خود قرار می‌دهد و هیچ چیزی را سرکوب نمی‌کند و از انسان چیزی را نمی‌گیرد؛ از زمانی که بشر در گهواره است برای او حساب و کتاب قرار داده شده است.

وی ادامه داد: دومین مأموریت اصلی پیامبران الهی را «ابلاغ معصومانه وحی» است و کسی که وحی را دقیق و درست دریافت می‌کند، باید آن را هم به درستی به بشر انتقال بدهد و ابلاغ وحی باید معصومانه باشد یعنی بدون کوچک‌ترین تغییر، تا انسان بتواند به هدف اصلی و نهایی خود برسد.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری سومین مأموریت اصلی پیامبران الهی را «تبیین و تشریح معصومانه وحی» بیان کرد و افزود: پیامبران باید این وحی دریافتی را برای مخاطبان به درستی و روشنی تبیین کنند؛ اگر این کار به درستی بیان نشود، مأموریت پیامبران الهی کامل نمی‌شود و بشر به مقصد و هدف نهایی خود نمی‌رسد.

تولیت حرم شاهچراغ(ع) چهارمین مأموریت اصلی پیامبران الهی را «اجرای معصومانه آموزه‌های اجتماعیِ وحی در زوایای زندگی اجتماعی مؤمنان» بیان کرد و گفت: پیامبران فقط دریافت کننده و ابلاغ کننده وحی نبودند و دست به اقدام هم می‌زدند.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری پنجمین مأموریت اصلی پیامبران الهی را «ولایت معنوی و ایفای نقش انسان کامل در هستی» بیان کرد و افزود: ولایت معنوی یعنی ایفای حلقه اتصال بین خالق و مخلوق یعنی آن انسان کاملی که می‌تواند پیام الهی را دریافت و ابلاغ کند و به آن مقام والای الهی رسیده است، انسانی که در ابتدا بر روی خود کار کرده و به مقام قرب الهی رسیده و خدا با او حرف می‌زند و جایگاه نزول وحی می‌شود و امین وحی الهی و خداوند می‌گردد.

تولیت حرم شاهچراغ (ع) در پایان تصریح کرد: قرآن محصول دریافت و ابلاغ معصومانه وحی است و در زمینه این امانت الهی، حتی یک آیه هم کم و زیاد نشده است و همه دقیق بیان شده و در جای خود قرار گرفته است. فرمایشات پیامبر گرامی اسلام (ص) که با سند صحیح به دست ما رسیده است در جهت سیره عملی پیامبر (ص) و تبیین و اجرای معصومانه وحی در زندگی مؤمنان می‌باشد و بُعد معنوی آن نیز همان مأموریت پنجم پیامبران الهی، یعنی نقش انسان کامل در هستی است.

ارسال نظرات